اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سفر هیئتی از نیروهای مسلح آمریکا به منطقه «باتکن» در قرقیزستان

هیئتی از نیروهای مسلح آمریکا به ریاست مشاور ارشد فرمانده مرکزی این کشور از منطقه «باتکن» در قرقیزستان بازدید کرد.

سفر هیئتی  از نیروهای مسلح آمریکا به منطقه «باتکن» در قرقیزستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، هیئتی از نیروهای مسلح آمریکا به ریاست «رابرت اونگیر» مشاور ارشد فرمانده مرکزی نیروهای آمریکایی از منطقه «باتکن» در قرقیزستان بازدید کرد.

این هیات با «اورمات بیک شامیرخان اف» معاون وزیر موقعیت‌های اضطراری قرقیزستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار در مورد اقدامات انجام شده توسط این وزارتخانه در منطقه باتکن، در مورد پیشرفت خروج مردم محلی، ارسال کمک‌های بشردوستانه توسط امدادگران وزارت شرایط اضطراری، پاکسازی تاسیسات و اطلاعاتی در اثر حمله تاجیکستان به این منطقه و آسیب‌های وارده ارائه شد.

اعضای هیئت آمریکایی پس از آشنایی با وسایل فنی و تجهیزات امداد و نجات زیرمجموعه وزارت موقعیت‌های اضطراری قرقیزستان با امدادگران گفت‌وگو کردند.

این دیدار خشم برخی نمایندگان پارلمان و کارشناسان  قرقیزی را نیز به دنبال داشت.

«اسحاق ماس علیف» نماینده پارلمان، پس از اطلاع از سفر هیئت آمریکایی به باتکن، یادآور شد که در حال حاضر هیچ معاهدات و توافقنامه‌ای بین قرقیزستان و ایالات متحده برای چنین همکاری وجود ندارد. چه کسی اجازه چنینی بازدیدی را داده است؟

وی اظهار داشت: چگونه برای نمایندگان پارلمان و مردم قرقیزستان اطلاعات مربوط به مرزها محرمانه است، اما برای نظامیان کشور دیگر محرمانه نیست؟ لطفاً به این سوال پاسخ دهید؟  آیا این جاسوسی نیست، آیا این اقدام جمع آوری اطلاعات نیست؟

«توخته گل کاکچکیف» کارشناس نظامی، دستیار سابق وزیر دفاع و رئیس سابق تعدادی از ماموریت‌های صلح آمیز قرقیزستان نیز گفت: کشوری که ده‌ها بار به کشورهای دیگر حمله کرده و دولت‌ها را تغییر داده، دموکراسی را از بین برده و قوانین خود را تحمیل کرده است، بعید است که فقط از مکانی که اخیراً در آن خصومت و دشمنی رخ داده است بازدید کند.

این کارشناس یادآور شد که قرقیزستان همیشه مورد توجه ایالات متحده بوده است.از دهه 90 قرن گذشته، جغرافی دانان نظامی آمریکایی پروژه آسیای مرکزی بزرگ را توسعه دادند که شامل افغانستان و 5 جمهوری آسیای مرکزی به پایتختی کابل باشد. بنابراین، آنها به طور مداوم در تلاش هستند تا کانون‌های تنش در منطقه ما ایجاد کنند و با ما متحد شوند.

وی ادامه داد: ایالات متحده ضمن کمک به ما، در عین حال پتانسیل نظامی تاجیکستان را نیز تقویت می‌کند. بنابراین، خوشحال شدم که اخیراً «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان گفته است که ما مسائل تحدید حدود و تعیین مرز قرقیزستان و تاجیکستان را با کمک روسیه انجام خواهیم داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول