اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

گزارشی از 47 اثر داستانی حاضر در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه (بخش اول)

147 اثر داستانی در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارند، دراین گزارش به معرفی این آثار خواهیم پرداخت.

گزارشی از 47 اثر داستانی حاضر در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه (بخش اول)

خبرگزاری فارس-گروه سینما: سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال در حالی کار خود را آغاز کرده است که از میان 1996 اثر رسیده به این جشنواره، 1364 اثر بخش داستانی این جشنواره را تشکیل می‌دهد. اسما ابراهیم‌زادگان، امیرمهدی پوروزیری، امیرعباس ربیعی، محمدرضا عرب، جواد میرزاآقازاده، رضا نجاتی و داریوش یاری، اعضای هیأت انتخاب آثار داستانی این دوره از جشنواره 47 اثر را برای حضور در این بخش برگزیدند که در جشنواره سی‌ونهم فیلم کوتاه تهران نمایش داده می‌شود. در این گزارش به معرفی آثار این بخش و صاحبان آثار می‌پردازیم.

«برنو» و «وقفه»

فیلم کوتاه داستانی «برنو» به کارگردانی محمد ثریا و تهیه‌کنندگی محمد ثریا و انجمن سینمای جوانان ایران در سال 1401 تولید شده است. این فیلم 15 دقیقه دارد و در خلاصه فیلم آن آمده است: «برنو در شب عروسی، کام قباد و مریم را تلخ می‌کند.»

حسن عسگری، کیانا منتجبی و کوروش شاداب‌فر بازیگران این فیلم کوتاه هستند که در بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد.

همچنین فیلمنامه این اثر را محمد ثریا و مرتضی شهبازی نوشته‌اند و بهروز بادروج فیلمبرداری آن را برعهده داشته است. سایر عوامل این فیلم نیز عبارتند از: تدوینگر: پویان شعله ور، صدابردار: سامان شهامت، صداگذار: علی علیدوستی، موسیقی: مجتبی شاداب‌فر، گریم: نوید فرح‌مرزی، طراح صحنه و لباس: اشرف شاه حسینی.

«وقفه» عنوان فیلم داستانی دیگری از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که در سال 1401 تولید شده و 15 دقیقه زمان دارد. مانا پاک سرشت فیلمنامه‌نویس و کارگردان این اثر است و سایر عوامل تولید آن عبارتند از: فیلمبردار: آرمین یوسف‌زاده، تدوینگر: البرز پورصیاد، صدابردار: علیرضا دریادل، صداگذار: حسن سنگاچین، طراح صحنه و لباس: مانا پاک­ سرشت موسیقی: میلاد حجتی، گریم: مهنا پورصیاد، جلوه های ویژه بصری: حسام کنفی.

مانا پاک سرشت، عرشیا زینعلی، مسعود بدر طالعی، اسماعیل حاجتی، سیامک حسین پور و امیرحسین عباسی نیز گروه بازیگران این فیلم کوتاه را که در رشت ساخته شده است تشکیل می‌دهند. تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز البرز پورصیاد و انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر رشت برعهده داشته‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است: «برو هروقت پاک شدی برگرد، خداررو چه دیدی، شایدم رفتی و دیگه برنگشتی.»

تنها راه رفتن فقط یک دریچه است

فیلم کوتاه «دریچه» به نویسندگی و کارگردانی مسعود حاتمی تولید سال 1401 و دارای مدت زمان 23 دقیقه است. حمید انجوی به عنوان تهیه‌کننده و محمد رضا جهان پناه به عنوان فیلمبردار در این فیلم حضور داشته‌اند و بهزاد دورانی و روجا جعفری بازیگران آن هستند.

« تنها راه رفتن فقط یک دریچه است.» گزاره‌ای است که خلاصه داستان این فیلم را دربرمی‌گیرد و سایر عوامل این اثر که در شهر رشت ساخته شده است، عبارتند از: تدوینگر: حمید نجفی، عطا مهراد، صدابردار: علی علوی، صداگذار: انسیه ملکی، طراح جلوه‌های ویژه: جواد آقایی، طراح صحنه و لباس: مسعود حاتمی و فرشته اسدزاده

از«نوشابه مشکی» تا «قهوه­خانه عاشیقلار»

«نوشابه مشکی» از دیگر آثار حاضر در بخش داستانی جشنواره سی‌ونهم و نوشته و کاری از محمد پایدار است. وی متولد 1371 و دارای مدرک کارشناسی سینما و کارشناسی­ارشد تهیه­کنندگی تلویزیون است. «نوشابه مشکی» محصول سال 1400 و دارای 18 دقیقه است. فیلمبرداری آن را آرش خلاق دوست برعهده داشته و علیرضا دیلمی، احسان شیخی، مهدی صمدی، محمود نظر علیان، فریبرز شاه کرمی، محمدرضا بنی نصرالله، بشیر نیکزاد، علی راسخ، قدرت الله بیات و محمدرضا زاهدی در آن ایفای نقش کرده‌اند. « خدایا مرا پاکیزه بپذیر! » خلاصه داستانی است که فیلم نوشابه مشکی به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد را معرفی می‌کند و این هنرمندان در ساخت آن مشارکت داشته‌اند: تدوینگر: علی گورانی، صدابردار: مسعود شاهوردی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، موسیقی: امید روشن بین، گریم: زهرا بابایی، جلوه های ویژه بصری: حسن نجفی راد، طراح صحنه: علی بهری و طراح لباس: مرجان خرمی.

«قهوه­خانه عاشیقلار» نیز فیلمی از رضا جمالی است که خود فیلمنامه آن را نوشته است. او متولد 1357 در اردبیل و کارشناس عکاسی است. فیلم او در 17 دقیقه امسال در شهر اردبیل تولید شده است و انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر اردبیل و رضا جمالی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته‌اند.

این فیلم داستانی، قصه پیرمردی به نام نظرعلی است که به اصرار همسرش می­خواهد برای عروسی تنها پسرش عاشیق دعوت کند تا در مراسم عروسی بخواند. او در این خلال با عاشیق­هایی روبرو می­شود که به خاطر مرگ نزدیکانشان حاضر نیستند در مراسم شرکت کنند. حمداله سلیمی، احمد پروستان، صفت آهاری و ناصرمحبی بازیگران این فیلم کوتاه داستانی هستند و عوامل آن عبارتند از: فیلمبردار: امیرمحبوب شکرزاده، تدوینگر: سامره اعلایی، صدابردار: امیرعباس علیرضایی، صداگذار: محمدعلی درگاهی، گریم: رضا صاحب نظر و طراح صحنه و لباس: هما ولی زاده.

«3:33» و «بالا افتادن»

آزاد صادقی کارگردان جوان اهل سنندج است که با فیلم «3:33» محصول سال 1400 در جشنواره سی‌ونهم حضور دارد. صادقی متولد 1369 و کارشناس کارگردانی سینماست. فیلم او دارای  19 دقیقه است و آرام بهمنی، شکیلا فاتحی، رستم خیری و کیان قدرنشناس در آن ایفای نقش کرده‌اند.

آزاد صادقی فیلمنامه نویس و نوید زارع فیلمبردار این فیلم بوده‌اند و سایر عوامل آن عبارتند از: صدابردار: پژمان راژ، صداگذار: آزاد صادقی، موسیقی: بهنام کردیمی، گریم: ایوب شیخ احمدی، طراح جلوه های ویژه میدانی: ایوب شیخ احمدی، طراح جلوه های ویژه کامپیوتری: محمد احمدی، طراح صحنه: ایوب شیخ احمدی، طراح لباس: ژیلا صادقی

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «داستان درباره پسری به اسم آکام است که خانه­ای قدیمی را خریداری کرده و از اتفاقات داخل زیرزمین آن خانه هیچ اطلاعی ندارد، اما یک شب برای کژال دوست آکام اتفاقی عجیبی می­افتد.»

«بالا افتادن» نیز به کارگردانی مریم بختیاری محصول سال ۱۴۰۰ و دارای ۱۵ دقیقه است. مریم بختیاری، امین چادگانی فیلمنامه این اثر را نوشته‌اند و رضا زینعلی فیلمبردار و شیدا گرجی تدوینگر آن بوده‌اند. کارگردان این فیلم متولد 1374 در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد سینماست. وحید راد، مریم بختیاری و نسا قمشه‌ای در این فیلم بازی کرده‌ و انجمن سینمای جوانان ایران و مریم بختیاری تهیه‌کننده آن بوده‌اند.

در خلاصه داستان «بالا افتادن» آمده است: «شبی در شرکتی که آدم ها به آن خواب سفارش می­دهند،خواب مردی مطابق سفارشش پیش نمی­رود. مرد برای شکایت به شرکت می­آید و متوجه می­شود علت اختلال، شباهت قسمتی از خواب او با خواب دختر جوانی­ست. مرد و دختر برای رفع این اختلال،یک روز را با هم در این شرکت می­گذرانند.»

فرزین زند صدابردار، زهره علی­اکبری صداگذار، سوگل بهرام پور گریم، محمد کشاورز طراح جلوه های ویژه و حامد اصلانی طراح صحنه و لباس این پروژه بوده‌اند.

«مریضخانه مرکزی» و «یه‌چوم یه‌لنگ»

«مریضخانه مرکزی» از فیلم‌های کوتاه داستانی حاضر در دوره سی‌ونهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و محصول سال 1400 در 19 دقیقه است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مشترک وحید نامی و نوید نامی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و نیلوفر زیوردار این داستان را شامل می‌شود: «در مریضخانه مرکزی شهر، یک تومور 19  کیلوئی از شکم شهردار خارج می‌شود. اما شهردار بدون تومور نمی‌تواند به زندگی ادامه دهد.»

جواد قامتی، هادی افتخارزاده، یوسف علی دریادل، پریسا سهرابی، آزاده ستوده، مهرداد سعادت، وحید شیرزاد، محمد مناجاتی در این فیلم کوتاه داستانی ایقای نقش کرده‌اند و سایر عوامل آن عبارتند از: فیلمبردار: داریوش نستوه، تدوینگر: محمد نجاریان، صدابردار: حسن سلمانی، صداگذار: محمدمهدی جواهری‌زاده، موسیقی: مهران پورمندان، گریم: نگین رهبری، جلوه‌های ویژه بصری: هادی خانمحمدی، طراح صحنه: میلاد دل­آسا، طراح لباس: الهام برزین.

یاسر برزگر نیز با فیلم کوتاه «یه‌چوم یه‌لنگ» در بخش داستانی جشنواره سی‌ونهم حضور دارد. این فیلم به نویسندگی آرزو خانجانی و یاسربرزگر با مدت زمان 17 دقیقه در سال جاری تولید شده و بهروز بادروج فیلمبردار، اسماعیل علیزاده تدوینگر، مجید امینی صدابردار، محمدحسین ابراهیمی صداگذار، نیما عظیمی نژاد طراح موسیقی، فیروزه پرچمی طراح گریم، سعید حسنلو و سمانه احمدی مطلق طراحان صحنه و لباس این فیلم بوده‌اند. آرش آریافر و آرزو خانجانی نیز به عنوان تهیه‌کننده در این فیلم حضور داشته اند. رضا عموزاد، آروین حامی طبری، ابولفضل سائلی،علیرضا باباجان‌زاده،محمد جواد ولی‌پور،محمد حسام مومن‌آبادی و فرشید قاسمی گروه بازیگران این اثر بوده‌اند.

«در روستایی دور افتاده، معلمی از وجود هیولایی خطرناک در جنگل به دانش‌آموزان خود خبر می‌دهد.» این گزاره‌ای است که داستان این فیلم را معرفی می‌کند.

«پذیرایی سیمین»

«پذیرایی سیمین» عنوان یکی از آثار داستانی حاضر در جشنواره دوره سی و نهم است. این فیلم با مدت زمان 19 دقیقه در سال 1400 ساخته شده است و علی بناییان فیلمنامه نویس، بهروز بادروج فیلمبردار، شیدا گرجی تدوینگر، آرش نجفیان صدابردار، محدثه تیموری صداگذار و یونس اسکندری نیز طراحی موسیقی این فیلم را برعهده داشته‌اند. نازنین احمدی، نگین فیروزمنش، امیرحسین باقریان، الناز دیبافر، محمد نیرومند و سارا صلح دوست بازیگران این فیلم بوده‌اند. فیلم درباره سیمین، پزشک شاغل در یک بیمارستان خصوصی ا­ست که با حضور یک بیمار مرد که در حالت کما به سر می­برد و هیچ نشانه­ای هم از او پیدا نشده و تصمیم جدیدی برای زندگی­اش می­گیرد. تصمیمی که شاید به نفع هر دوی آن­ها باشد. علی بناییان متولد 1373 در تهران و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی است.

«جناکات»؛ نوآر فانتزی بدون دیالوگ

عطا مجابی با فیلم «جناکات» 14 دقیقه‌ای محصول سال 1401 در بخش داستانی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. این فیلم یک فیلم نوآر فانتزی بدون دیالوگ، درباره یک دزد است که توسط صاحبخانه غافلگیر شده، و مرتکب قتلی وحشیانه می شود. او می‌گریزد اما متوجه می شود کسی او را تعقیب می کند. «جناکات» یک اثر اقتباسی از کتاب «جنایت و مکافات» اثر فئودور داستایوفسکی است و کیوان محسنی فیلمبرداری آن را برعهده داشته است. حمید نجفی راد تدوینگر، پیمان بالایی صدابردار، جیان مارکو لاوری صداگذار، آرماندو باگالا طراح موسیقی و مسعود سمنانی طراح گریم این کار بوده‌اند.

جلوه های ویژه بصری این فیلم را محمد برادران و عطا مجابی طراحی صحنه و لباس آن را برعهده داشته‌اند. عطا مجابی، نیکولتا کاتالدو، پویان صدقی و انجمن سینمای جوانان ایران نیز تهیه‌کننده این اثر بوده‌اند و ابراهیم عزیزی و سوسن مقصودلو بازیگران آن بوده‌اند.

عطا مجابی کارگردان این فیلم متولد 1361 در قزوین و کارشناس ارشد ادبیات دراماتیک است.

هزار و یک شب در «رنگارنگ»

«رنگارنگ» یکی از 47 فیلم راه یافته به بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره سی‌ونهم است که در 15 دقیقه سال 1400 ساخته شده است. محمدرضا مرادی و گلسا غفاری نویسندگان و محمدرضا مرادی کارگردان این اثر که در اراک تولید شده است، بوده‌اند.

این فیلم از جمله آثار اقتباسی حاضر در جشنواره است که از قصه علاءالدین و غول چراغ هزار و یک شب برگرفته شده است. این فیلم توسط انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر اراک و گلسا غفاری تهیه شده و مهدی رضایی فیلمبردار، مهیار بهمنش تدوینگر، امیر نخجوان صدابردار و احسان افشاریان صداگذار آن بوده اند.

همچنین هنرمندان زیر در تولید «رنگارنگ» مشارکت داشته‌اند: طراح گریم: الهام طهرانی، جلوه های ویژه بصری: اردشیر عزیزی، طراح صحنه و لباس: ریحانه اسماعیلیان و پویان مکری تک بازیگر این فیلم است.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: «مریخی­ها گنج خود را به اهالی لی­لی­پوت داده­اند. ممدعلی­خان همان گنج را به عنوان هدیه از اهالی لی­لی­پوت گرفته است. امروز سروش آن گنج را به ارث برده اما اصلا نمی­داند چه هدیه با ارزشی در دستانش است! »

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول