اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

سند تحول زرشک خراسان جنوبی تدوین شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جشنواره ملی زرشک می‌تواند در بخش کشاورزی خراسان جنوبی پدیده و تحول ایجاد کند‌، گفت: سند تحول زرشک استان تدوین شود.

سند تحول زرشک خراسان جنوبی تدوین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شاهپور علایی مقدم، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز در مراسم اختتامیه جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی اظهار داشت: بیان کرد: جشنواره ملی زرشک می‌تواند در بخش کشاورزی استان پدیده‌ای نوین و تحول اساسی ایجاد کند.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در دنیا افزود: خداوند معجزه‌ای در گیاه قرار داده که زنجیره حیات را تأمین می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱۲۰ تن محصول کشاورزی از ۱۴ میلیون هکتار زمین تصریح کرد: در خراسان جنوبی مشکل اولیه بخش کشاورزی آب است.

علایی مقدم با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب در کشور یادآور شد: زمانی امنیت به معنای داشتن سلاح و ابزار نظامی بود ولی در حال حاضر امنیت غذایی اولویت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما به ازای مصرف یک متر مکعب آب ۹۰۰ گرم محصول کشاورزی تولید می‌شود که با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی کشور است،گفت: از این مقدار ۲۷۰ میلیارد مترمکعب آب تبخیر می‌شود.

علایی مقدم ادامه داد: هر مسئولان هر کشوری که مباحث غذایی مردمانش را تأمین کند سطح امنیت را در کشور خود بالا برده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت اقتدار غذایی برویم، ادامه داد: اجرای الگوی کشت یکی از مسائل مهم است به این معنا را که بدانیم با توجه به اقلیم چه گیاه را چه زمانی و با چه حجمی بکاریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد تولید کشاورزی در دنیا بر اساس کشت قراردادی است، گفت: اگر کشاورز بداند که محصول او خریداری می‌شود اطمینان بیشتری خواهد داشت.

علایی مقدم با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی کشت قراردادی ۱۲ محصول مهم را پیگیری می‌شود، اظهار داشت: پیشنهاد من به مسئولان خراسان جنوبی تدوین سند تحول زرشک است تا این محصول از کاشت و برداشت و فرآوری و صادرات پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از تولید زعفران مربوط به کشور ما و خراسان بزرگ است، یادآور شد: اما بهره اقتصادی ما متناسب با این حجم از تولید نیست که شرایط برای محصول زرشک نیز همین گونه است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: صادرات ضامن تولید کشاورزی در کشور ما است که باید با جذب سرمایه گذار و فرآوری محصولات کشاورزی این بخش را تقویت کنیم.

علایی مقدم علایی مقدم از فعالیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار کشاورز در کشور خبر داد و یادآور شد: کشاورزان ما بی مدعا و با تلاش فراوان در راستای امنیت غذایی کشور ما تلاش ویژه می‌کنند.

انتهای پیام/69014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول