خبرگزاری فارس-الناز رحمتنژاد؛پُشت درِ دفتر نشسته ام. دفتر معاون پرورشی و فرهنگی البرز در اداره کل آموزش و پرورش این استان. تنها دو چیز باعث شد که الآن اینجا باشم! یکی حرف عده ای که گفتند: در این اعتراضات سراسری دانش آموزان دیگر کار تربیتی و پرورشی در مدارس معنا ندارد، دیگری تعداد زیادی پیام که به دستم رسید و درخواست داشتند وضعیت فضا و برنامه تربیتی مدارس را از مسؤولین مربوطه پیگیری کنم.
سردار فتح اللهی، معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز از راه میرسند و وارد دفتر میشویم.
بدون مقدمه و صغری و کبری چیدن، پس از سلام و احوال پرسی، میروم سر اصل مطلب و از سردار فتح اللهی میپرسم: برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدارس بودند و از اقتضای سن، هیجانات و کنجکاوی دانش آموزان استفاده کردند و از بین حدود ۱۶ میلیون دانش آموز با تحریک تعداد اندکی از این ۱۶ میلیون نفر خواستند اغتشاشات را به مدارس بکشانند که الحمدالله موفق نشدند، در چنین شرایطی که با انواع شایعات از جمله اخراج دانش آموزان معترض از مدرسه، دستگیری و بازداشت این دانش آموزان، آتش زدن مقنعه توسط دختران، فوت سارینا اسماعیل زاده و دختر اردبیلی و ... حالِ فضا و برنامههای تربیتی و فرهنگی مدارس چه طور است؟
معاون پرورشی و فرهنگی البرز به ظرافت و ایده نو داشتن در کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: در رویداد تربیتی سینما مدرسه، فیلم و مستندهای متعددی را با توجه به مقتضیات زمان و نیازهای جوان و نوجوان در مدارس اکران میکنیم و از این طریق وارد دنیای آنها میشویم. هفته اول مهر ماه با توجه به هفته دفاع مقدس فیلم آن ۲۳ نفر و مستند تروکاژ را اکران کردیم که ان شاءالله رویداد سینما مدرسه تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.
سردار فتح اللهی با یادآوری دورههای توانمندسازی معاونان پرورشی، مربیان پرورشی و مربیان تربیتی که با هدف آموزش مهارتهای ارتباط موثر، مهارتهای جذب و محبوب شدن مربی برگزار شده است، ادامه داد: مربی تا محبوب بچهها نشود، دلِ بچهها برای مربی تنگ نشود و شبها خوابش را نبینند نمیتواند در دنیای بچهها نفوذ کند. باید زمینه رفاقت و دوستی با این بچهها فراهم بشود، مربی یاد بگیرد چه طور محبوب بچهها بشود و با همین محبوبیت از آرمانهای انقلاب برای بچههایش بگوید.
در تکمیل صحبتهای سردار گفتم: ما با نسلی به نام نسل آلفا مواجه هستیم. نسلی که از سنین پایین دسترسی به اطلاعات، افراد و منابع دارند، از تلفنهای هوشمند استفاده میکنند، دائما به شبکههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتالی دسترسی دارند ارتباط انسانی کمتری را تجربه میکنند و این نسل ترجیح میدهد از اینترنت خرید کند و نیازهای مختلف خود را سریع و از طریق اینترنت تأمین کند. در مدرسه برای این نسل چه برنامهای دارید؟
معاون پرورشی و فرهنگی البرز نسل آلفا را نسلی تنوع طلب خواند و بیان کرد: این نسل از تنوع استقبال میکند و انتظار دارد در محیطهای آموزشی و کاری تنوع باشد و از تجربههای متنوع لذت میبرد که انتظار دارد اطرافیانش هم اینگونه باشند، با هدف تمرین دموکراسی، تحمل نظرات مخالف و تلاش برای تربیت شهروندان مسؤول و مطالبه گر در مدارس تریبون آزاد دانشآموزی داریم تا با سوالهای واقعی این نسل مواجه بشویم و بستر گفتوگو فراهم بشود.
فتح اللهی یادی از ایام دانش آموزی اش کرد که چند باری اردو رفته و خیلی خوش گذشته، گفت: برای اینکه این نسل آلفا ارتباط انسانی بیشتری را تجربه کنند سناریو اردوهای تربیتی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای طراحی کرده ایم. مرداد ماه و شهریور ماه ۱۴۰۱، پانصد دانش آموزش دختر و پسر را با سناریو تربیتی اردو برده ایم. دختران بعد از اردو میگفتند: این اردو بینظیرترین اردو زندگی ما بود. خودشان چادر زدند، نان پختند، نقشه گنج داشتند، هیأت دانش آموزی گرفتند.
از مکان برگزاری اردوهای تربیتی پرسیدم و سردار گفتند: ظرفیتهای استانی از شهرداری گرفته تا سازمانهای دیگر که مکانهای اردوگاهی دارند دست ما را نگرفته اند، ظرفیتهای اردوگاهی را در اختیار ما نمیگذارند تا اردو تربیتی برگزار کنیم. ما دغدغه برگزاری اردو تربیتی را داریم اما حمایتگری لازم صورت نمیگیرد.
سردار فتح اللهی ادامه داد: براساس قانون جمهوری اسلامی معلمین نقش تربیتی دارند. برای معلمین ان شاء الله نشستهای بصیرتی ماهیانه خواهیم داشت. معلمی که سر کلاس میرود تمام حرکاتش آموزش دهنده و روی بچهها تاثیر گذار است. سعی کنند به بچهها یاد بدهند خوبیها را ببینند و نگاهِ سیاه نسبت به ایران نداشته باشند و اخبار خوب مدرسه را منتشر کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه ما در انتقال کارنامه درخشان ایران بعد از انقلاب لکنت زبان داشته ایم و نتوانسته ایم به نسل جوان انتقال دهیم، اضافه کرد: کتابهای صعود چهل ساله و دکل از جمله کتابهایی هستند که دانش آموزان باید بخوانند تا با این کارنامه درخشان آشنا بشوند.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه ما در انتقال کارنامه درخشان ایران بعد از انقلاب لکنت زبان داشته ایم و نتوانستهایم به نسل جوان انتقال دهیم، اضافه کرد: کتابهای صعود چهل ساله و دکل از جمله کتابهایی هستند که دانش آموزان باید بخوانند تا با این کارنامه درخشان آشنا بشوند.
به عنوان آخرین سوال از این مسؤول پرسیدم: پدرها و مادرها نگران فضای تربیتی مدارس هستند، آیا نگران کننده است؟
سردار فتح اللهی با بیان اینکه در دوران پساکرونا به سر میبریم و بچهها بعد از دو سال و نیم از فضای مجازی وارد فضای حقیقی شده اند، بیان کرد: مدرسه مکان آموزش مهارتهای زندگی است. درس خواندن یکی از کارکردهای مدرسه است. در کلاس درس آداب اجتماعی، احترام به بزرگ تر، تعامل با دیگران، قَوی شدن فن بیان، مشارکت حدااکثری در کارها هست، همه این کارکردهای مدرسه در دوران کرونا تعطیل شد و بچهها در فضای مجازی رها شدند، ان شاء الله با همکاری خانوادهها و عوامل اجرایی مدرسه از این دوران گذار عبور و رو به بهبودی خواهیم رفت.
انتهای پیام/ر