اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اوضاع نظامی و سیاسی منطقه محور دیدار «رحمان» و دبیرکل پیمان امنیت جمعی

در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان و دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه مسائل مربوط به وضعیت نظامی- سیاسی در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اوضاع نظامی و سیاسی  منطقه محور دیدار «رحمان» و دبیرکل پیمان امنیت جمعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان و «استانیسلاو زاس»، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار و گفت و گو کردند.

در جریان این دیدار که در حاشیه کنفرانس بین المللی «همکاری‌های بین المللی و منطقه ای در زمینه امنیت و کنترل مرزها برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از جابجایی تروریست‌ها» برگزار شد، همکاری تاجیکستان در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، اهداف کنونی این سازمان، موضوعات مهم دستور کار منطقه ای و بین المللی بررسی شد.

رئیس جمهور تاجیکستان در سخنانی فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی را عامل مهم تضمین امنیت و ثبات در منطقه عنوان کرد.

در این دیدار دو طرف در خصوص شرایط پیچیده نظامی – سیاسی منطقه و جهان تبادل نظر کردند و تقویت توان حفاظت از مرزهای تاجیکستان و افغانستان را ضروری خواندند.

طی این دیدار همچنین سایر موضوعات از جمله آمادگی برای نشست بعدی سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

شایان ذکر است که در 17 اکتبر در «حرب میدان» استان ختلان تاجیکستان مرحله فعال رزمایش نظامی با مشارکت نیروهای استقرار سریع منطقه آسیای مرکزی تحت عنوان «مرز-2022» آغاز و تا 21 اکتبر ادامه می کند.

در این تمرینات، نظامیان کشورهای عضو منطقه آسیای مرکزی، گروه های عملیاتی ستاد مشترک و دبیرخانه پیمان امنیت جمعی شرکت دارند.

در جریان آن حدود هزار نفر و بیش از 300 تجهیزات نظامی ویژه از جمله هواپیما، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

موضوع رزمایش مذکور آماده‌سازی و انجام اقدامات رزمی نیروهای جمعی استقرار سریع منطقه آسیای مرکزی برای از بین بردن گروه‌های مسلح غیرقانونی که به قلمرو یکی از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی حمله کرده‌اند، اعلام شده است.

رییس جمهور تاجیکستان همچنین در حاشیه این همایش با «ولادیمیر ورونکوف»، معاون دبیرکل و رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل، «ماجد القحطانی»، نماینده ویژه دولت قطر در امور مبارزه با تروریسم دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار رحمان و وارانکوف همکاری تاجیکستان با سازمان ملل، نهادهای آن و نتایج کنفرانس سطح عالی مبارزه با تروریسم بررسی و اتخاذ تدابیر ویژه در رابطه با افزایش تهدیدات علیه امنیت منطقه از جمله گسترش تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و سلاح و سایر اشکال جرائم سازمان یافته فراملی ضروری دانسته شد.

در جریان دیدار با القحطانی نیز طیف وسیعی از مسائل مربوط به همکاری تاجیکستان و قطر مورد بررسی قرار گرفت و از سطح روابط بین دو کشور اظهار رضایت شد.

دو طرف وضعیت کنونی و چشم‌انداز روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و اجتماعی و فرهنگی را بررسی و در خصوص همکاری «دوشنبه» و «دوحه» در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و نهادهای آن، سازمان همکاری اسلامی، گفتگوی همکاری آسیا، سازمان اسلامی آموزش، علم و فرهنگ تبادل نظر صورت گرفت.

رحمان و القحطانی ضمن بررسی مسائل مربوط به تامین امنیت در منطقه و جهان و وضعیت افغانستان آمادگی خود را برای همکاری جهت تحکیم مبارزه با تهدیدات تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق سلاح و مواد مخدر، جرائم سازمان یافته فراملی و سایبری ابراز کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول