اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس/ از بیکاری در کردستان تا متروی هشتگرد به قزوین

معضل بیکاری در کردستان و ضرورت توجه وزارت راه به لزوم احداث متروی هشتگرد به قزوین، مهم ترین محورهای تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس/ از بیکاری در کردستان تا متروی هشتگرد به قزوین

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدمهدی فرشادان در نماینده مردم سنندج  در تذکر شفاهی خود عنوان کرد: به دنبال حوادث اخیر کشور در چنین نقطه عطفی، رهبر معظم انقلاب فرمودند: قوم کرد یکی از پیشرفته ترین اقوام ایرانی و علاقمند به میهن، اسلام و نظام هستند.

نماینده مردم سنندج و دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: چه کسانی مخاطب این سخن هستند، فقط کردها مسئولین کشوری و لشکری و یا افکار عمومی؟ بدون تردید این تعبیر در نوع خود حامل پیام مهم خطاب به ملت ایران و مسئولان نظام است. رهبری با این تعبیر به موقع به درستی تایید کردند که روح تمدن پیشرفته ی کردها هرگز با اغتشاشات همسو هماهنگ نیست و به حق کردها در طول تاریخ آشوبگر نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: اما باید آسیب شناسی کرد چرا در روزهای اخیر بخشی از جامعه و فرزندان ملت را التهاب و ناآرامی دربرگرفت. و عده ای مخالف و عده ای معاند آب به آسیاب دشمنان نظام و انقلاب ریختند و برخی هم در صدد برآمدند که جامعه را دو قطبی کنند، اینجا بود که رهبر انقلاب همزمان با اعتراضات و اغتشاشات از کردها به عنوان پیشرفته ترین مردمان ایران اسلامی یاد می کنند.

فرشادان در توضیح اینکه چرا از چنین تعبیری استفاده شده، گفت: این تعبیر نیازمند واکاوی جدی و تحلیل جامعه شناسانه است، درک و شناخت ایشان از کردها باید فصل الخطاب و نقشه راه دولتمردان و مدیران ارشد و دستگاه های فرهنگی، اجرایی و سیاسی قرار بگیرد، چرا که در 43 سال گذشته از عمر انقلاب، این کردها بودند که حماسه سازان مرزداری و مرزبانی بودند. در جنگ ۸ ساله دفاع مقدس کردها کم هزینه ندادند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: در تمام انتخابات، مناسبت ها و ایام ملی در این کشور، کردها پای ثابت همراهی و همکاری نظام بودند. کتمان نباید کرد که حاکمیت در بخش توسعه اقتصادی و احداث زیرساخت‌ها بدهکار مردم کردستان است.

وی ادامه داد: اغتشاشات محکوم است، اما بی توجهی به مطالبات کردها محکوم تر. بارها از تریبون مجلس و رسانه ها فریاد زدم کردستان نیازمند تبعیض مثبت است، کردستان بیکارترین استان کشور است و از ضعف زیرساختها (از جمله راه بین شهری و روستایی و راه آهن) و به حاشیه راندن نخبگان و تحصیل کردگان کُرد و اهل سنت در سطوح استانی و ملی انتقاد کرده ام.

فرشادان بیان کرد: زیرا باور دارم شکل گیری گفتمان توسعه محور میان مردم کردستان و حاکمیت، بخشی از مطالبات مردم این استان است. واقعیتی را نباید فراموش کرد که مردم همیشه حق دارند از راه صحیح سیاسی پیگیر مطالبات و رفع مشکلات اقتصادی انباشته شده باشند. اما در این مقطع، عده ای مرگ خانم مهسا امینی را بهانه کردند و احساسات پاک و هیجانات جوانان را اغوا کردند که متاسفانه اعتراضات از روند طبیعی خود خارج شده و به اغتشاشات کشیده شد که هیچ عقل سلیمی اغتشاش و ناامنی را تایید نمی‌کند.

نماینده مردم سنندج و دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مثبت دیگر باز کردن بابا گفتگو با منتقدان از سوی قوه قضائیه را باید به فال نیک گرفت و بنده در جایگاه وکیل مردم نجیب کردستان، از دستگاه قضا و نهادهای مرتبط در استان کردستان درخواست می نمایم جهت رفع دل نگرانی و اضطراب والدین نسبت به آزادی فرزندانشان که مرتکب اشتباه شده اند و پشیمان
هستند اقدام نمایند چرا که این گفته رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد:  این گفته ر هبری حکم یک سند بالادستی را دارد که فرمودند" همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می آیند" موضوع دیگری که اخیرا مطرح شده شکایت پلیس از چهار نماینده مجلس به دلیل اتخاذ مواضعشان درباره فوت خانم مهسا امینی و گشت ارشاد است که رسانه ها و افکار عمومی باید بدانند مرجع نماینده مجلس قانون و وظیفه او قانون گذاری است بنابراین درخواست از پلیس از وظایف نظارتی یک نماینده است.

در ادامه فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در تذکر شفاهی گفت: زنان مقتدر سرزمین من امروز توانمند و اثرگذارند و خود پرچمدار تربیت نسل حسینی و مبارزه با مظاهر فساد و آشوب هستند، برخی مسئولان دولت های غربی و زنان مدیر در سازمان های به ظاهر حقوق بشر دنبال محکومیت برای ایران هستند، توصیه می کنم آزار و اذیت به زنان در کشورهای خودتان را جمع کنید و به فکر سوخت زمستانی خود باشید.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: وقوع اتفاقات اخیر و آشوب توسط دشمنان و صحنه گردانی گروهک های تجزیه طلب و هدایت آن به شکل کشته سازی از مردم عزیز کشورمان می تواند عواقب جبران ناپذیری برای کشور و ملت داشته باشد، لذا لزوم تسریع در قانونمند کردن فضای مجازی و قطع دست بیگانگان در این عرصه حیاتی کشور توسط مجلس شورای اسلامی دوچندان می شود، بنابراین خواهان بررسی مجدد طرح فضای مجازی در مجلس و تقویت زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات توسط دولت محترم هستیم.

وی ادامه داد: طبق گزارش امروز وزیر محترم نفت و بیانات ریاست محترم مجلس مبنی بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای اجرای پروژه های راهبردی در مسیر صرفه جویی سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی، لازم است برای مسیر ارتباطی تهران- قزوین که عنوان رتبه دوم کشوری بیشترین تردد خودرو را دارد، مصرف بالای سوخت و هدررفت زمان بسیار برای مسافران را به همراه دارد، تسریع در مطالعه و ورود به فاز اجرای پروژه احداث متروی هشتگرد به قزوین و قطار سریع‌السیر قزوین به قم برای مدیریت انرژی و زمان و پایان دادن به انتظار 2 دهه مردم دیار مینودری از اولویت های امروز کشور و استان باشد و مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

همچنین سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خانقاه در تذکر شفاهی خود، گفت: از وزارت امور خارجه می خواهم در قبال حمایت برخی از کشورها از اعتراضات خیابانی و رسانه های دروغ پراکن معاند که با بزرگ نمایی به دنبال وارونه نمایی هستند و کشورهای آدمکش واکنش قاطع و فعال نشان داده و اقدام حقوقی لازم را براساس حقوق بین الملل انجام دهد. مردم ایران اجازه دخالت در امور داخلی را به عهدی نمی دهند و این نیز در 43 سال گذشته مشخص شده است.

وی افزود: از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست می کنم مجوز ماده 23 تونل خلخال به اسالم که به عنوان اصلی ترین مطالبه مردم است را صادر نماید چرا که این موضوع باعث توسعه منطقه می شود، اینکه در برخی مناطق کشور 68 تونل زده شود ولی بنده به خاطر یک تونل 2 سال به دنبال بودجه باشم قطعا این موضوع انصاف نیست و مردم خلخال این موضوع را به جد از بنده پیگیر هستند لذا هم در سفر رئیس جمهور و هم در قانون بودجه آمده است بنابراین انتظار داریم تسریع شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس بیان کرد: از همکاران گرامی درخواست دارم افزایش منطقی و معقول حقوق بازنشستگان را در نظر بگیرند تا قسمتی از مشکلات این قشر عظیم حل شود چرا که آنچه در لایحه بودجه آمده نمی تواند جبران مافات کند.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد به عنوان یادگار امام راحل (ره) که همیشه مورد لطف رهبری است وضع مناسبی ندارد، حقوق پرسنل و اعضای هیات علمی بسیار پایین تر از کارکنان همسطح و همتراز است لذا توجه دولت و مجلس را می طلبد چون نصف بار آموزش عالی آموزشگاه ها روی دوش این دانشگاه است.

نظری با تشکر از رئیس سازمان راهداری کشور، گفت: از رئیس سازمان راهداری در خصوص آسفالت مسیر خلخال به اسالم که واقعا مشکل اساسی بوده و به درخواست بنده پاسخ مثبت داده است تشکر و قدردانی می کنم.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: تسریع در آسفالت حوزه انتخابیه باید در دستور کار قرار گیرد، این پذیرفتنی نیست که مسئولان استان گیلان به بهانه اینکه گردشگر به خلخال می رود مسیری که قرار است آسفالت شود را رها کنند، اگر نمی توانند، این مسیر را به استان اردبیل بسپارند تا گره این مشکل باز  شود./

حسین حق وردی نماینده مردم شهریار نیز در تذکر شفاهی خود گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی مورد استفاده مردم شریف و نجیب شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران به هیچ وجه در شأن آنها نیست.

نماینده مردم شهریار و قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به لطف توجه مستمر و مداوم مسئولان جمعیت انبوه و متراکم دو میلیونی غرب استان تهران از نعمت حمل  و نقل ریلی بی‌بهره هستند، تنها وسیله ممکن برای حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌های قدیمی واگذار شده به بخش خصوصی است که عمر آنها از حدود 20 سال فراتر رفته و قالب آنها بسیار فرسوده هستند.

وی در ادامه بیان کرد: بعضی از این اتوبوس‌ها فاقد وسایل خنک‌کننده در روزهای گرم سال هستند و حتی اتاق و فضای داخلی آنها نیز برای استفاده عمومی و مردم اصلا مناسب نیستند و مالکان آنها به علت عدم ضمانت عملی دولت و عدم تخصیص تسهیلات مالی امکان تعمیر و بهسازی آن را ندارند، چرا مسئولان مربوطه به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی غرب استان تهران و شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد نیستند.

حق وردی با بیان اینکه آیا در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز شهروند درجه یک و دو داریم، خاطر نشان کرد: از معاون عمرانی وزارت کشور می‌خواهم برای یک بار هم شده اوضاع نابسامان ناوگان حمل و نقل عمومی غرب استان تهران را از نزدیک ملاحظه کند تا شاید برای مردم شریف این منطقه چاره‌جویی شود.

در ادامه محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در تذکر شفاهی خود گفت: هر کس براساس قانون اساسی مسئول گفتار و رفتار خود است، اگر گفتار و رفتاری باعث اضرار به دیگران باشد، باید در محاکم قضایی پاسخ دهد.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس یازدهم ادامه داد: در اغتشاشات اخیر برخی افراد غیرمسئول قبل از روشن شدن واقعه، عالمانه، آگاهانه و عامدانه اظهارات عجولانه، خلاف واقع و غیرکارشناسی داشتند و با رژیم صهیونیستی، آمریکای جنایتکار و آل سعود همراه و موجب تشویش افکار عمومی شدند، ضرورت دارد قوه قضائیه به این موضوع ورود نماید و هزینه هایی که بر نظام و مردم وارد شده از آنها دریافت کند.

وی ادامه داد: مجلس قانون رتبه بندی و بودجه آن را در قانون بودجه 1401 تصویب کرد، اما تاکنون احکام معلمان صادر نشده و این موضوع شامل حال معلمان طرح مهرآفرین نیز نگردیده، لازم است در لایحه دوفوریتی افزایش حقوق کارکنان موضوع معلمان طرح مهرآفرین نیز برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت جدیت بیشتری در جبران خسارات سیل و سرمازدگی داشته باشد، عنوان کرد: سیل به زیرساخت ها خسارت زیادی وارد کرده و هزینه هایی بر مردم تحمیل شده، انتظار داریم دولت، وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

جوکار خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور و معاون اول وی به دلیل مصوب کردن اختصاص معادن برای پروژه های انتقال آب تشکر می کنم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول