اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بی توجهی به اصول حجامت موجب تشدید بیماری و عوارض جبران ناپذیری می شود

متخصص طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حجامت های زیادی بدون توجه به مزاج شخصی، سن، جنس، توان فرد ، فصل، روز، ساعت و مکان انجام می شود، که بی‌توجهی به این امورموجب شده این اقدام طبی در پیشگیری و درمان موثر نباشد، و چه بسا موجب تشدید بیماری و عوارض جبران ناپذیری برای فرد بشود.

بی توجهی به اصول حجامت موجب تشدید بیماری و عوارض جبران ناپذیری می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، متخصص طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: حجامت  های زیادی بدون توجه به مزاج شخصی، سن، جنس، توان فرد ، فصل، روز، ساعت و مکان انجام می شود، که بی‌توجهی به این امورموجب شده این اقدام طبی در پیشگیری و درمان موثر نباشد، و چه بسا موجب تشدید بیماری و عوارض جبران ناپذیری برای فرد بشود.

محمدرضا نورس خاطر نشان کرد: حجامت یک اقدام طبی مبتنی بر خونگیری و تحریک یک ناحیه از بدن است که با رویکرد پیشگیری و درمان در مکاتب طب سنتی و مکمل به کار می رود.

وی با اشاره به اینکه انجام حجامت مانند سایر اقدامات درمانی اصول و آداب علمی خودش را دارد، تصریح کرد: متاسفانه یکی از عمده‌ترین اشتباهات در حوزه طب سنتی ، درمانگران تجربی و علاقمندان این حوزه، رعایت نکردن قوانین طبی و اصول درمانی پیش از حجامت است، که به وفور دیده می شود.

دانش آموخته داتشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حجامت بایستی در مراکز معتبر و با کد بهداشتی ترجیحا در سلامتکده های طب سنتی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی انجام شود، عنوان کرد: این مراکز برای حجامت باید از لیوان و تیغ یک بار مصرف استفاده کنند، علاوه براین ابتدای فصول بهار و پاییز، بهترین زمان حجامت پیشگیرانه برای حفظ سلامتی در افراد سالم می باشد .

وی ادامه داد: بهتر است حجامت در ساعاتی از روز که هوا معتدل است، مانند ابتدای روز انجام گیرد و در ساعات بسیار گرم روز و ساعات سرد شب نباید این کار انجام شود.

نورس با اشاره به اینکه حجامت در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد عارضه ایجاد می‌کند و علاوه بر ناکارآمد بودن در دفع مواد زائد، می‌تواند موجب ضعف بیمار به خصوص در سنین میانسالی و کودکی ‌شود، بیان کرد: حجامت کردن چند قسمت از بدن به طور هم زمان، معمول نیست و ممکن است سبب ضعف قلب و کبد و معده، کم خونی و تشدید بیماری ها شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول