اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بهترین زمان برای غربالگری بینایی کودکان چه سنی است؟

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان از اجرای طرح غربالگری بینایی در استان خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال، هفت هزار کودک در این استان غربالگری بینایی شدند؛ اما بهترین زمان برای غربالگری بینایی کودکان چه سنی است؟

بهترین زمان برای غربالگری بینایی کودکان چه سنی است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، انسیه ایمانی، معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در استان و اهمیت پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار کرد: یکی از اهداف مهم سازمان بهداشت جهانی، افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت‌های چشمی در بیماری‌هایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی (تنبلی چشم) به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به برنامه پیشگیری از تنبلی چشم، در اجرای طرح غربالگری آمبلیوپی گفت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از سال ۱۳۷۴ توسط سازمان بهزیستی با هدف غربال بینایی و تشخیص زودهنگام آمبلیوپی و مداخلات درمانی به‌موقع برای کودکان از استان هرمزگان آغاز شد و به‌مرور در استان‌های دیگر نیز به اجرا درآمد.

ایمانی بیان کرد: سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۸۷ به الزامی کردن استقرار پایگاه‌های دائمی غربالگری بینایی در سراسر کشور اقدام کرد و تا امروز هر ساله این برنامه توسط بهزیستی انجام می‌شود.

وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: گروه هدف این برنامه کودکان سه تا ۶ سال هستند و هدف از اجرای آن شناسایی، تشخیص و درمان به‌موقع اختلالات عیوب انکساری، تنبلی چشم در کودکان این رده سنی است.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان اضافه کرد: با توجه به اینکه تشخیص آمبلیوپی و اختلالات بینایی در زمان مناسب می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی در مداخلات درمانی به‌موقع، کاهش اثرات منفی بر روی روند زندگی مبتلایان و خانواده آنان داشته باشد، انجام غربالگری برای کودکان سه تا ۶ سال به‌صورت مکرر مورد تأکید است.

ایمانی در خصوص مراکز غربالگری تنبلی چشم نیز اظهار کرد: پایگاه‌های دائمی در سراسر سال به سنجش کودکان می‌پردازند؛ اما در سال‌های گذشته، برنامه هر ساله به‌صورت رسمی از آبان ماه تا پایان آذرماه اجرا می‌شد.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا در دو سال اخیر، اجرای برنامه غربالگری بینایی از اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور انجام می‌گیرد و با توجه به شرایط کشور و مصوبات ستاد کرونا، دستورالعمل‌هایی در راستای اجرای برنامه به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده است.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان افزود: در اجرای این برنامه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شد؛ ولی در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا و عدم مراجعه والدین به پایگاه‌ها جهت غربال بینایی تنها 16 هزار کودک غربال شدند.

ایمانی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد 23 هزار کودک غربال و در 6 ماهه ابتدای امسال نیز هفت هزار کودک غربالگری شدند.

وی بیان کرد: این در حالی است که مراجعه به‌موقع والدین و غربال بینایی کودکان می‌تواند به تشخیص سلامت چشم کودک یا درمان به‌موقع در موارد مبتلا کمک شایانی کند.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان  اضافه کرد: در سال گذشته حدود یک هزار و 20 کودک به اپتومتریست و ۲۴ کودک به چشم‌پزشک برای پیگیری‌های تخصصی ارجاع شدند.

ایمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، برنامه غربالگری بینایی با استفاده از دو روش چارت E و دستگاه غربالگر عیوب انکساری در سه سطح توسط غربالگر در صورت وجود مشکل دو سطح اپتومتریست و چشم‌پزشک در استان انجام می‌پذیرد.

وی بیان کرد: در سال جاری، ۲۸ پایگاه غربال بینایی اعم از مؤسسات مجری طرح، مراکز مثبت زندگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمان شیوع کرونا انجام غربالگری را بر عهده دارند.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: تعداد پایگاه‌های غربالگری به تفکیک شهرستان سمنان ۶ پایگاه، شاهرود هشت پایگاه، گرمسار دو پایگاه، دامغان پنج پایگاه، آرادان دو پایگاه، میامی دو پایگاه، مهدی‌شهر دو پایگاه، سرخه یک پایگاه است.

انتهای پیام/74002/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول