اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان در مسیر جدید تولید خودرو

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: طی دهه‌های آینده باید با خودروهای فعلی خداحافظی کرد و در مسیر جدید تولید خودرو قرار گرفت بنابراین ضرورت دارد در این مسیر از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان در مسیر جدید تولید خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس منوچهر منطقی امروز در همایش رویداد فناورانه خودروهای آینده اظهار داشت: پیش‌بینی این است که طی دهه‌های آینده باید با خودروهای فعلی خداحافظی کنیم و در مسیر جدید قرار گیریم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: با توجه به این مساله در سال 93 کارهای تحقیقاتی در معاونت علمی و فناوری آغاز و دو مسیر برای این کار تعریف شد که در مسیر اول برای فناوری جدید نیاز به قوانین و حمایت های مختلف است و در مسیر دوم آشنایی با این فناوری و سرمایه‌گذاری بر روی آن بود لذا تصمیم گرفته شد عمده بحث بر روی دانش‌بنیان‌ها متمرکز شود. 

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف برای برقی سازی خودروها دو یا چند استراتژی وجود داشت کشورهایی که زیر ساخت خوب داشتند مستقیم به سمت برقی شدن خودروها حرکت کرده بودند اما آنهایی که زیرساخت‌های محدودی داشتند و مانند ما نفتی بودند به سمت هیبریدی شدن رفته بودند. 

وی افزود: در جمع‌بندی نیز مقرر شد در تولید اتوبوس به سمت تولید اتوبوس کاملا برقی حرکت کنیم و در تولید موتورسیکلت به سمت موتورسیکلت سوآپ حرکت کنیم بنابراین براساس مطالعات، تصمیم گرفته شد در زمینه برقی‌سازی خودروهای کوچک به سمت شارژ و برقی شدن باید حرکت کرد و در مورد خودروهای متوسط به سمت هیبریدی شدن حرکت کنیم. 

معاون وزیر صمت بیان داشت: برای اجرایی شدن این پروژه باید پلت‌فرم برقی طراحی می شد که یکی از زیرمجموعه‌های یکی از خودروسازان بزرگ را انتخاب کردیم برای طراحی این پلت‌فرم و لذا برای توسعه پلت‌فرم برقی باید بر این مجموعه تمرکز داشته‌باشیم و اکنون خودروی برقی نیز این مجموعه تولید کرده است. 

وی افزود: اما یک نکته‌ای که در آن مرکز مورد توجه قرار گرفت این بود که همه اجزا توسط این مرکز ساخته نشود بلکه این مرکز جمع کننده باشد بنابراین مقرر شد تا از شرکت‌های دانش بنیان هم استفاده شود. 

* سرقت محصولات سایپا صفر می‌کنیم

در ادامه این مراسم محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا، بیان داشت: در زمینه تولید خودروهای برقی بر روی خودروهای کار مانند اتوبوس یا ون‌های شهری متمرکز شده‌ایم و همچنین یک پروژه کاملا محرمانه را آغاز کرده‌ایم که آینده‌های خودروهای برقی را بدون وابستگی به خارج و لیتیوم اجرایی کنیم.

وی افزود: ‌‌یک موتورسیکلت خودشارژ را طراحی کرده‌ایم و سخت افزار و نرم افزار آن در مرکز با کمک دانش‌بنیان‌ها نوشته شده است و این پروژه در سیستم حمل و نقل عمومی بخصوص در بخش موتورسیکلت تحول ایجاد می‌کند. 

وی اضافه کرد: یک سیستم ناوبری خودرو طراحی شده است که این ناوبری ملی خودرو تحت سیستم‌های مخابراتی کار می‌کند، یکی از مهمترین معضلات ما بحث دزدی وسایل نقلیه است، خودروهای ما مثل شاهین با وجود جی پی اس، قابلیت ردیابی ندارد لذا این سیستم ناوبری مجهز به نرم‌افزاری است که خودرو در هر شرایطی قابل ردیابی و کنترل است و لذا دزدی وسایل نقلیه را به سمت صفر می‌بریم و یا کشف آن در کمترین زمان ممکن امکان پذیر باشد.

تیموری افزود: این ناوبری تحت سیستم مخابراتی کار می‌کند در حالی سیستم‌های ناوبری دنیا تحت سیستم ماهواره ای کار می‌کند. لذا این سیستم کاملا صفر کنترل است و آینده هم به سمتی حرکت می‌کنیم که خودروها مجهز به پی ال سی بروند و این رویکرد ما در بخش تحقیق و توسعه مرکز تحقیقات است. 

تیموری بیان داشت: با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک بین دو خودروساز بزرگ شکل گرفته و برنامه‌ها را برای بالا بردن کیفیت و قیمت مناسب اجرا می‌کنیم. 

به گزارش فارس همایش رویداد فناورانه خودروهای آینده امروز با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت‌های دانش‌بنیان و مسئولان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و تا فردا 26 مهر ادامه دارد، در این رویداد 50 شرکت حضور دارند و شرکت‌های دانش بنیان به ارائه دستاوردها و نو‌آوری‌های خود می‌پردازند.

‌در این مراسم از نخستین خودروی متصل با بومی‌سازی بیش از ۶۰ درصد از فناوری رونمایی شد.

در‌ این مراسم چهار تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و گروه‌های خودروسازی و شرکت‌های دانش بنیان امضا شد. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول