اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

خبرخوب برای نابینایان/این نابینایان قابل درمان هستند

استاد چشم پزشکی گفت:تمام بیمارانی که نابینا و کم بینا هستند به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنند و برای آنها پرونده تشکیل شود و در صورتی که عیب نابینایی و کم بینایی آنها مربوط به سگمان قدامی (قرنیه و لنز) باشد، همه اینها قابل درمان است.

خبرخوب برای نابینایان/این نابینایان قابل درمان هستند

محمود جباروند، استاد چشم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، گفت: کسانی که دید ۲۰/۲۰۰ یعنی دید کمتر از یک دهم دارند از نظر پزشکی و آکادمیک، کم بینا یا نابینا محسوب می‌شوند، اما افرادی هستند که دید آنها در حد درک نور و تشخیص سایه‌هاست که علل خاصی دارد.

وی با اشاره به روش درمان افرادی که دچار کم بینایی هستند، افزود: غیر از بیمارانی که به علت عصب بینایی و مادرزادی مشکل دارند و کلاً سیستم بینایی آنها شکل نگرفته و رشد پیدا نکرده است، در حال حاضر تنها راه ژن درمانی است که در دنیا در حال مطالعه است.

جباروند ادامه داد: بعضی بیماران کم بینا هستند و این کم بینایی باید حتماً معاینه شود تا علت آن مشخص شود.

این استاد چشم پزشکی افزود: در صورتی که این کم بینایی مربوط به بیماری‌های قرنیه، بیماری‌های لنز و بیماری‌های شبکیه باشد، باید آنها را تفکیک کرد؛ زیرا بعضی از اینها قابل درمان است و فرد می‌تواند بینایی خودش را به دست بیاورد.

وی با اشاره به پیشرفت علم چشم پزشکی و رشد و تکثیر سلول‌های بنیادی در همه زمینه‌های بافت‌های چشمی،گفت: وسایلی در چشم کار گذاشته می‌شود تا سلول‌های بینایی را تحریک کنند و مغز بتواند این تحریک‌ها را آنالیز کند و به صورت پیام‌های بینایی به بیمار بدهد.

جباروند افزود: به اعتقاد من بهتر است تمام بیمارانی که نابینا و کم بینا هستند به مراکز چشم پزشکی مراجعه کنند و برای آنها پرونده تشکیل شود و در صورتی که عیب نابینایی و کم بینایی آنها مربوط به سگمان قدامی (قرنیه و لنز) باشد، همه اینها قابل درمان است.

این استاد چشم پزشکی ادامه داد: با تجهیزات به روز می‌توان اینها را درمان کرد، اما افرادی که ریشه کم بینایی و نابینایی آنها در عصب یا لایه‌های رتین است باید بررسی شوند. بعضی از آنها را می‌شود درمان کرد و بعضی از آنها باید پرونده تشکیل دهند و در انتظار پیشرفت‌های چشم پزشکی باشند و اگر در آینده اتفاقی افتاد، آنها را درمان کرد.

وی افزود: به اعتقاد من هیچ انسان نابینا و کم بینایی نباید امیدش را از دست بدهد و اینکه علم چشم پزشکی در حال رشد و تغییرات خیلی خوب و مدرن است که بشود به اینها کمک کرد تا بتوانند دوباره دنیا را ببیند و از آن لذت ببرند.

جباروند گفت: تمامی محققین چشم پزشکی، دانشمندان و مخترعین، برای درمان کم بینایی و نایینایی بیماران دست از تلاش بر نمی‌دارند؛ به طوری که در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و باعث شده خیلی از بیماران از نابینایی و کم بینایی نجات پیدا کنند و عصای سفید را کنار بگذارند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول