اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

پشت پرده اغتشاشات را به مردم بگوییم/ رفتار انفعالی را کنار بگذاریم

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: ماهیت دقیق پشت پرده رخدادهای اخیر برای عموم تشریح شود تا مردم بدانند که در معرض چه عملیات سنگین روانی قرار گرفته‌اند.

پشت پرده اغتشاشات را به مردم بگوییم/ رفتار انفعالی را کنار بگذاریم

مهرداد موذن نسب یک تحلیل گر مسائل سیاسی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: ماهیت دقیق پشت پرده رخدادهای اخیر در کشور و تمرکز بی سابقه رسانه‌های ضد ایرانی بر روی این سوژه‌ها و ایجاد اتاق فکر مشترک میان این رسانه‌ها برای هماهنگی حداکثری در حمله به فکر و اذهان مردم ایران نباید بدون بررسی برای مردم و بیان دقیق و روشنگرانه بماند بلکه صدا و سیما وظیفه دارد تا در این موقعیت، با ترتیب دادن برنامه‌های ویژه و حتی چالشی، اذهان مردم در این باره را بیدار کند.

وی با بیان این که شاهد سنگین‌ترین عملیات روانی دشمن در مواجهه با ملت ایران در چهل و اندی سال پس از انقلاب اسلامی هستیم که برای آن خوراک دقیق میدانی و نیز هماهنگی تولید و انتشار محتوا در اشکال مختلف صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در کمتر از 20 روز اخیر بیش از یک میلیون محتوای متعدد کاملا حرفه‌ای بر علیه امنیت و اقتدار و آرامش ایران طراحی و منتشر شده و روزانه نیز عملیات جنگ روانی بر علیه ملت ایران با هر شکل و شیوه‌ای ادامه دارد.

ماندن در لاک دفاعی کاری را پیش نمی‌برد

موذن نسب، ماندن در لاک دفاعی برای تکذیب و تأیید شایعات رسانه‌های ضد ایرانی را استراتژی نامعقولی دانست و گفت: پاسخگویی به این شبهات به اتاق فکر ویژه‌ای در داخل کشور با انسجام رسانه‌ای و همدلی حداکثری نیاز دارد و باید برخی از سیاسیون کشور ادعای عقل کلی خود را کنار گذاشته و با یک فهم مشترک نسبت به دفع توطئه دشمن، حرکت متحدی را در عرصه رسانه و سیاست و افکار عمومی رقم بزنند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی اضافه کرد: باید بپذیریم که مسؤولان ما در مقاطعی آب به آسیاب دشمن ریختند و با نشان دادن خوی اشرافی‌گری در درون خود و خانواده‌های خود عملا باعث بهم ریختن ذهنیت مردم شدند و از سوی دیگر با بروز برخی از ناکارآمدی‌های داخلی، عملا عرصه برای نفوذ دشمن در کانون‌های متعددی فراهم شد و کار دشمن نیز بواقع دشمنی است و 43 سال با این ملت و نظام دشمنی کرده‌اند تا آن را سرنگون کنند اما این مردم ما بوده‌اند که هر بار بدون در نظر گرفتن سیاهی‌ها و به عشق رهبری و میهن و عزت ایران، برای انقلاب و نظام و شهدا به میدان آمده‌اند و چشم دشمن را کور کردند.

مسؤولان منیت را کنار بگذارند

وی نبود استراتژی مناسب رسانه‌ای در برابر هجمه وسیع دشمن را یادآور و آن را مایه پیشروی دشمن در عرصه فضای مجازی و عملیات روانی بر علیه ملت ایران برشمرد و گفت: امروز نباید مسؤولان دولتی و افرادی که بر سر پست‌ها قرار دارند به دنبال منیت باشند و میان مردم و نخبگان خط کشی کنند بلکه باید از همه ظرفیت‌ها برای مقابله با دشمن بهره جست و عملیات روانی دشمن را معکوس کرد و این میزان از نخبگی و طراحی فکری در داخل و در میان نخبگان دلسوز میهن اسلامی وجود دارد.

موذن نسب ادامه داد: هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف نسبت به بروز خوی اشرافی گری در میان مسؤولان هشدار داده‌اند و دولت جدید هم گام‌های خوبی در زمینه مردمی ساختن دولت و حاکم ساختن فضای مردمی در جامعه رقم زد اما واقعیت آن است که دشمن به کمین نشسته و هر جا که رابطه میان مردم و مسؤولان کم می‌شود فورا دست به کار می‌شوند.

ایران در آستانه تحولات بزرگی در منطقه قرار دارد

وی در همین زمینه توضیح داد: ایران در آستانه تحولات بزرگی در منطقه واقع است. عملا وابستگی به غرب رو به کاهش نهاده و از سوی دیگر ایران در معادلات اقتصادی و سیاسی شرق وارد عرصه تازه‌ای شده که یک قدرت سازی منطقه‌ای را برای او به دنبال داشته است. دومین ابرقدرت دنیا از ایران درخواست خرید تسلیحات دارد و از سوی دیگر دشمن در ارزیابی‌های جدیدی از توان دفاعی کشور متوجه شده که ایران فراتر از آنچه سرویس‌های جاسوسی غرب فکر می‌کردند به انباشت قدرت دست یافته است و تحولات منطقه‌ای نیز با قدرت نرم ایران از جمله در پیاده روی اربعین حسینی و یا در اجتماعات دینی به نمایش درآمده و یک قدرت سازی همزمان نرم افزاری و سخت افزاری برای غرب بشدت سنگین تمام شده است.

مرجعیت رسانه‌ای داخلی کمرنگ شده است

موذن نسب ادامه داد: حمله به افکار و اندیشه‌های مردم ما با اصلی ترین قدرت غرب یعنی رسانه به شکل تمام عیاری رقم خورده است و چون آنان برنامه‌های روانی خود را با انبوهی از اخبار راست و دروغ در هم آمیخته‌اند و از سویی مرجعیت رسانه‌ای داخلی نیز کمرنگ شده، لذا توانسته‌اند در فضای مجازی عملا دست به عملیات‌های روانی پیچیده‌ای بزنند که در این مسیر برخی از سلبریتی‌های داخلی نیز دانسته یا نادانسته در بازی آنان قرار گرفته‌اند.

واقعا متولی فضای مجازی در کشور کیست؟

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به ضعف عمیق برنامه‌های فرهنگی در کشور و عدم توان بهره‌برداری فکری از برنامه‌های فرهنگی و نیز انفعال ساختار فکری و فرهنگی جامعه در قبال فضای مجازی، تصریح کرد: اکنون جای این سوال وجود دارد که متولی فضای مجازی در کشور کیست و چه کسی پاسخگوی این درهم ریختگی فکری مردم در فضای مجازی است؟

وی گفت: از آن جا که برنامه‌های مرتبط با ساختارفرهنگی و اجتماعی کشور برای عملی شدن به زمان زیادی نیاز دارد و با تغییر دولت‌ها نباید سیاست‌های کلان فرهنگی جامعه مورد کم و زیاد قرار گیرد و از همین رو باید شورای عالی انقلاب فرهنگی در بستری مشارکتی با دستگاههای فرهنگی، یک نظم و نسق درستی به فعالیت‌های فرهنگی و حتی رسانه‌ای کشور بدهند و آینده نگری لازم در حوزه فرهنگی را جدی بگیرند.

مسدود سازی واتساپ و اینستاگرام عملا امکان پاسخ به شبهات را گرفته است

موذن نسب، مسدود سازی اینترنت در قالب دو اپلیکیشن واتساپ و اینستاگرام را که بستر اصلی فعالیت مردم در فضای مجازی بود را مورد اشاره قرار داد و گفت: این دو اپلیکیشن محلی برای تضارب آرا و بیان حرف‌ها و ایده‌ها بود اما عملا اکنون بخش بزرگی از جامعه که از قضا می‌توانستند استدلالات خوب و منطقی در این فضا داشته و به شبهات را پاسخ دهند، در این دو اپلیکیشن حضور ندارند و در مقابل بخشی از جامعه با خرید وی پی ان و فیلترشکن در این فضا قرار دارند و یک بهم ریختگی در این ساختارها به نفع دشمنان ایران در جریان است تا به هر دروغ خود، ضریب بدهند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ایرادی ندارد که دولت فیلترینگ یک یا دو شبکه اجتماعی از جمله توییتر و تلگرام را بردارد و درباره تصیمات قبلی که از قضا مستنداتی هم درباره غیرشفاف بودن این رای هم وجود دارد، تجدید نظر کند. امروز دوره غیرقابل بازگشت بودن تصمیمات حکومتی گذشته است و مسؤولان باید متناسب با شرایط زمانی در تصمیمات خود به طور کارشناسانه تجدید نظر کنند.

گفت‌وگو: مهدی خسروی

پایان پیام/

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول