اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

چراغ سبز گازپروم روسیه به انتقال گاز نورد استریم‌ها به ترکیه

مدیر ارشد اجرایی گازپروم روسیه گفت: در صورت ساخت زیرساخت‌های لازم، تغییر مسیر حجم گاز ارسالی از طریق نورداستریم به هاب گازی در ترکیه امکان‌پذیر است.

چراغ سبز گازپروم روسیه به انتقال گاز نورد استریم‌ها به ترکیه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از اسپوتینک، خط لوله های دوقلوی «نورد استریم یک» و «نورد استریم دو» با ظرفیت انتقال گاز بیش از 110 میلیارد مترمکعب گاز روسیه به آلمان از طریق بستر دریای بالتیک، ماه گذشته پس از یک حمله خرابکارانه مشکوک آسیب دید.

این حمله در حالی صورت گرفت که اروپا در حال آماده شدن برای زمستانی سرد در میان اقدامات بروکسل برای «قطع تدریجی» انرژی روسیه است.

الکسی میلر، مدیر ارشد اجرایی گازپروم روسیه گفت: در صورت ساخت زیرساخت‌های لازم، تغییر مسیر حجم گاز ارسالی از طریق نورداستریم به هاب گازی در ترکیه امکان پذیر است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به پرسشی در مورد امکان انتقال گاز نورد استریم به زیرساخت های ترکیه، گفت: «می دانید؛ هیچ چیز غیرممکن نیست؛ ما در مورد حجم گازهایی صبحت می کنیم که به لطف اقدامات تروریستی بین المللی علیه خطوط نورد استریم از دست داده ایم، این حجم می توانیم حجم قابل توجهی باشد.»

ساخت شبکه «جریان جنوبی» (South Stream) در سال 2012 آغاز شد، اما در سال 2014 به دلیل تحریم های اروپا و محدودیت های اداری طراحی شده در بروکسل برای خرابکاری در این پروژه، لغو شد. این خط لوله 20 میلیارد دلاری به طول 2380 کیلومتر، ظرفیت حمل 63 میلیارد مترمکعب گاز در سال از طریق دریای بالتیک به بلغارستان را دارد. بلغارستان قطب (هاب) انتقال گاز به یونان، ایتالیا، صربستان، مجارستان، اسلوونی و اتریش است.

گازپروم روسیه در این پروژه با شرکت های «انی» ایتالیا، «EDF» فرانسه، «Wintershall» آلمان، « Naftna Industrija Srbije » و « Srbijagas » صربستان مشارکت دارد.

خط لوله «ترک استریم» (ترکیه استریم سابق) جایگزین خط لوله «جریان جنوبی» شد؛ این خط لوله 11.5 میلیارد یورویی سالانه بیش از 31.5 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه ارسال می کند که با تکمیل پروژه در سال 2020 به مرکزی برای تحویل گاز بیشتر به غرب تبدیل شد.

کنار گذاشتن خط لوله «جریان جنوبی»، صدها میلیون دلار درآمدهای ترانزیتی بلغارستان را از بین برد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز چهارشنبه، ایده تبدیل ترکیه به بزرگ ترین هاب گازی اروپا را مطرح و اعلام کرد، اگر اتحادیه اروپا تمایل نشان دهد، مسکو آماده گسترش این ایده است.

وی در کنفرانس انرژی در مسکو، گفت: روسیه می‌تواند منابع خط لوله آسیب دیده «نورد استریم» را به دریای سیاه هدایت کند تا یک قطب گاز(هاب) اروپایی در ترکیه ایجاد کند یا از بخش سالم خط لوله «نورد استریم 2» برای تامین گاز اتحادیه اروپا استفاده کند.

رئیس‌ جمهور روسیه همچنین پنجشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در پایتخت قزاقستان گفت: مسکو توسعه یک هاب گازی در ترکیه را بررسی می ‌کند. 

وی به اردوغان گفت، ساخت دومین شبکه خط لوله با استفاده از یک هاب گازی در ترکیه می تواند به کاهش قیمت «گزاف» گاز و بازگشت ثبات به بازار کمک کند.

مقامات ترکیه نیز گفتند، ایده هاب گازی «از نظر فنی امکان پذیر است»و اردوغان روز جمعه گفت: به وزارت انرژی و منابع طبعی دستور داده تا یک مطالعات مشترک با همتایان روسی بر سر این موضوع انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول