اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

جلوگیری از خام فروشی محصولات مزیت دار کشاورزی خراسان جنوبی/ ضرورت تمرکز بر تولید مکمل‌های زرشک

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از خام فروشی محصولات مزیت دار کشاورزی گلایه کرد و افزود: در صورت فرآوری و بازاریابی، تولید زرشک در این استان سه برابر می‌شود.

جلوگیری از خام فروشی محصولات مزیت دار کشاورزی خراسان جنوبی/ ضرورت تمرکز بر تولید مکمل‌های زرشک

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اولین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی با شعار "زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران" از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار می‌شود.

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  امروز در همایش علمی نخستین جشنواره ملی زرشک در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: امکان انجام آزمایش‌های بهداشتی مورد نیاز برای صادرات زرشک خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی وجود دارد.

وی افزود: آنچه دانش بومی کشاورزان زرشک‌کار خراسان جنوبی را به حد اعلا می‌رساند استفاده از دانش علمی و فناوری اساتید دانشگاه است که در کنار یکدیگر می‌تواند تحول ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه فرآوری زرشک همچنین سرمایه‌گذاران این بخش از کار نخبگان علمی تصریح کرد.

جعفری تصریح کرد : برای موفقیت در صادرات زرشک باید نسبت به کاهش و حذف بار میکروبی محصول اقدام شود که این کار با استفاده از دانش علمی و ایجاد بارگاه‌های بهداشتی در کنار مزارع محقق می‌شود.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از خام‌فروشی زرشک باید در صادرات این محصول ارزشمند موفق‌تر عمل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به بی سابقه بودن برگزاری جشنواره ملی زرشک با کیفیت فعلی خاطرنشان کرد: یک هفته به این محصول مزیت‌دار اختصاص داده شده و ۵۰ نهاد دولتی و تخصصی با محوریت مردم محور پای کار آمده‌اند.

جعفری با اشاره به شعار جشنواره ملی زرشک با عنوان "زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران" گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم این محصول مزیت‌دار را به مردم ایران معرفی کنیم تا بتوانیم به قدم بعدی یعنی معرفی زرشک به مردم جهان برسیم.

وی بیان کرد: یکی از اهداف جشنواره زرشک مباحث آموزشی است و کمیته علمی جشنواره اقدامات خوبی در کارگاه‌های آموزشی و ایده شو انجام داده که مایه برکت است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: در آینده مردم به سمت گردشگری مزرعه خواهند رفت و از این جهت برای افتتاحیه جشنواره از معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز دعوت شد.

جعفری اظهار داشت: زرشک گیاهی سازگار با کم‌آبی است و این قابلیت زرشک را به یک محصول راهبردی خراسان جنوبی تبدیل کرده است.

خام‌فروشی در تجارت جهانی منسوخ شده است بر این اساس باید بر تولید مکمل‌ها تمرکز شود.

وی با بیان اینکه زرشک گیاه متحمل شوری است، گفت: زرشک فقر غذایی خاک را نیز تحمل می‌کند و با توجه به مجموعه قابلبیت‌های این محصول و اقلیم خراسان جنوبی به آسانی از گردونه تولید حذف نخواهد شد.

محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: در صورت فرآوری و بازاریابی، تولید زرشک در این استان سه برابر می‌شود.

وی افزود: در مورد زرشک می‌توان چند مکمل غذایی تولید کرد که امکان پیشنهاد و معرفی ایده‌ها به سرمایه‌گذاران وجود دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری نحستین جشنواره ملی زرشک گفت: اقدامات رسانه‌ای این جشنواره باعث پررنگ شدن اهداف آن و از جمله معرفی زرشک در کشور شده به گونه‌ای که گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی از استان‌های مختلف در مورد آن درخواست شده است‌.

پویان تصریح کرد: خام‌فروشی در تجارت جهانی منسوخ شده است بر این اساس باید بر تولید مکمل‌ها تمرکز شود.

وی با بیان اینکه زرشک دانه‌دار از قبل اسلام در ایران وجود داشته است گفت: البته زرشک بی‌دانه با قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله یک محصول خاص و ویژه در خراسان جنوبی و روستای افین شهرستان زیرکوه است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی یادآور شد: درختچه زرشک یک محصول خاص و استثنایی است چرا که از اجزای مختلف آن حتی برگ و ساقه می‌توانیم بهره بگیریم.

پویان با اشاره به اینکه برگ زرشک بعد از محصول زعفران می‌تواند شادی‌آور و ضد افسردگی باشد گفت: از این جهت یک مکمل تهیه شده از برگ زرشک و زعفران می‌تواند برای شادی‌ آوری بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به فواید دیگر اجزای مختلف درختچه زرشک افزود: طب ایرانی برای میوه زرشک فوایدی چون سلامت ریه‌ها، کاهش فشار خوبی، پیشگیری از پروستات و کاهش اوره خون ذکر کرده است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: طبق تحقیقات انجام شده با خوردن روزی ۲ قاشق زرشک می‌توانیم تا حد مؤثری سلامت خود را تامین کنیم که در این زمینه باید آگاهی‌بخشی به مردم داشته باشیم.

ضرورت توسعه اکوتوریسم گردشگری کشاورزی در خراسان جنوبی

پویان با بیان اینکه می‌توانیم نتایج این تحقیقات را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده محتواهای علمی جشنواره زرشک افزایش پیدا کند.

وی افزود: ایران جزو ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه گردشگری و پنج کشور اول دارای تنوع گردشگری است که یکی از مهمترین آنها اکو توریسم یا گردشگری کشاورزی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی تصریح کرد: در خراسان جنوبی گیاهانی خاص و درختانی کهن داریم که می‌تواند در کنار زرشک موجب رونق اکوتوریسم شود.

احمد لامعی رئیس دانشگاه بیرجند هم در این همایش اطهار داشت: کشت و برداشت زرشک در خراسان جنوبی بیشتر به‌صورت سنتی انجام می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌پژوه به حوزه زرشک شاهد اقدامات مناسب و علم‌محور در مورد این محصول راهبردی خراسان جنوبی باشیم.

رئیس دانشگاه بیرجند از تلاش این موسسه آموزش عالی خراسان جنوبی در حوزه زرشک و فرآوری آن گفت: دانشگاه بیرجند شعار سال یعنی اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را محقق کند.

لامعی با اشاره به ضرورت رونق گردشگری کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: این استان با توجه به مزارع زرشک، زعفران و گل نرگس ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری کشاورزی دارد.

 

انتهای پیام/69014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول