اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ضرورت تدوین استاندارد برای تولیدات محصولات دانش‌بنیان‌

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان آن است که محصولاتی را تولید کرده‌اند که استاندارد آن هنوز در کشور تدوین نشده است، بنابراین یکی از خواسته‌های ما از سازمان ملی استاندارد، کمک به تدوین استاندارد این محصولات است.

ضرورت تدوین استاندارد برای تولیدات محصولات دانش‌بنیان‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در همایش روز جهانی استاندارد و آغاز هفته استاندارد که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: استاندارد یک سطح زندگی است و از نظر من یکی از بزرگترین فناوری‌آوری‌هایی که بشر برای افزایش کیفیت و ایجاد اطمینان در حوزه علم ایجاد کرده است یک ابزار فناورانه تحت عنوان استاندارد است. 

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: مطلبی که همه به آن اذعان داریم این است که امروز مبنای اقتصاد مقاومتی دانش بنیاد، توسعه علم و فناوری است و  همه دنیا این را می‌دانند و در کشور ما این موضوع به خوبی ادراک شده است سیاستگذاری‌هایی که رهبر معظم انقلاب هر سال داشته‌اند توسعه علم و فناوری به عنوان ابزار اصلی پیشرفت کشور بوده است. 

وی افزود:  اقتصاد دانش بنیان فقط زمانی شکل می‌گیرد که ما بتوانیم زیرساخت‌های توسعه علم و فناوری را فراهم کنیم و  با توجه به نوع اقتصاد کشور که اقتصاد ما عموما دولتی است بنابراین اقتصاد دانش بنیان زمانی شکل می‌گیرد که  صنایع بزرگ کشور و دستگاه‌های بزرگ کشور از حوزه صنعت‌، معدن، انرژی و سلامت پای  اصلی حوزه علم و فناوری باشند، اگرچه توسعه دادن استارت‌آپ‌های کوچک به شکل گرفتن این زنجیره کمک می‌کند اما نقطه اصلی برای شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان همان دستگاه‌های اجرایی صنایع بزرگ است. 

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: بنابراین به‌صورت جدی در حوزه علمی و فناوری کشور برنامه داریم. یکی از شاخصه‌هایی که در صنعت نوآور مورد توجه است که حداقل درصدی از گردش مالی سالانه‌ صنعت نوآور صرف همکاری با شرکت‌های دانش بنیان شود، اگر این کار را انجام دهیم بزرگترین اتفاق و بازارسازی واقعی برای شرکت‌های دانش بنیان است. 

وی افزود: مساله بعدی اصلاح ساختار دانش بنیانی در کشور است، امروز تجربه‌های استخراج شده دانش بنیانی به ما می‌گوید که باید دانش بنیانی را باید ارتقا دهیم، دانش بنیان که محصول با کیفیت درجه یک و استاندارد تحویل دهد، بنابراین یکی دیگر از برنامه‌های جدی که دنبال می‌کنیم این است که شرکت‌های افتخار داشتن نشان استاندارد را دارند و افتخار داشتن نشان دانش بنیانی را دارند که حتما بخشی از همکاری‌‌های آن‌ها  صرف شرکت‌های دانش بنیان شود.

سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بیان داشت:  اگر این زنجیره را تشکیل دهیم یعنی صنعت کلان کشور نوآور باشد و بتواند از امکانات خاص کشور استفاده کند مشروط بر استفاده از شبکه دانش بنیان کشور که فناوری تولید می‌کند. و از سمت دیگر شرکت‌های دانش بنیان به شرط دانش بنیان باشند که بتوانند با شبکه  تحقیقات علمی کشور همکاری کنند شبکه ارتباط بین صنعت، بازار، فناوری و علم و دانشگاه شکل می‌گیرد و این شبکه یکی از بزرگترین‌ ابزارهایش مفهوم استاندارد است. 

وی افزود: استاندارد به عنوان یک ابزار مهم تنظیم‌گری در اقتصاد دانش بنیان یکی از بزرگترین محرک‌ها و انگیزه‌ها برای فعالین اقتصاد هر کشوری است و در حوزه دانش بنیان این موضوع چشمگیرتر است.

دهقانی فیروزآبادی بیان داشت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما در حوزه دانش بنیان داریم این است که اگرچه امروز به مدد محققان و دانشمندان خوب در حوزه سازمان استاندارد کشور جزء پیشروان تولید استانداردهای جهانی در بعضی از حوزه‌ها از جمله حوزه‌های پیشرو هستیم اما نیاز جدی وجود دارد که از همین شبکه دانش بنیان کشوری و دانشگاهی کشور برای تدوین و به روزرسانی استانداردها و محصولات جدید استفاده کنیم. 

وی افزود: یکی از گلایه‌مندی‌ها شرکت‌های دانش بنیان‌ها این است که محصولی را تولید کرده‌ایم که استاندارد آن در کشور تدوین نشده است و بنابراین یکی از کمک‌های سازمان استاندارد کمک به تدوین این استانداردها است. 

دهقانی فیروزآبادی بیان داشت: ما امروز یک شبکه بزرگ آزمایشگاهی در کشور به کمک وزارت علوم، بهداشت و معاونت علمی دانشگاه آزاد داریم همه ما می‌دانیم که امروز در کشور بعضا از نظر تجهیزات نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی بالاتر هستیم اما عدم استفاده به صورت شبکه‌های یکی از آسیب‌های جدی است لذا خواهش داریم که شبکه آزمایشگاهی کشور توسعه یابد و شبکه آزمایشگاهی کشور و همه دستگاه‌های دولتی در این شبکه عضو شوند و اجازه بدهند این زیرساخت‌ شکل بگیرد. 

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: موضوع دیگر که یکی از گلوگاه‌های ما است، بحث استانداردهای انطباق است، ما یک فرهنگ اشتباه در بعضی از عرصه‌ها داریم و آن استاندارد زدگی خارجی است و دستگاه ما اصرار به استفاده از استاندارد خارجی دارد. 

وی افزود: وقتی ما یک دستگاه استاندارد داریم که بعد از 45 سال از انقلاب اسلامی تجربه اندوخته است این سازمان ارزش و اعتبار دارد که تعیین کننده استانداردهایی مطابق با استانداردها بین‌المللی باشد و لذا شرکت‌های استاندارد موظفند که بالاترین سطح استاندارد را داشته باشند ولی نکته مورد توجه ما بحث استانداردهای انطباقی است و لذا سازمان استاندارد‌، انطباق بدهد محصول دانش بنیان را مبنای استانداردهای دنیا و دستگاه‌های کشور و صنایع کشور هم آن را باور داشته‌باشند. 

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به کمک کردن با بازارسازی با استاندارد است، گفت: استاندارد یک نقطه حاکمیتی است که می‌تواند علاوه بر تضمین کیفیت، نقطه و محل عبوری باشد که صنعت کشور را پای استفاده از محصول تولید داخل آورد. امروز بازار داخلی ما ناموس ما است و لذا باور داریم که سازمان استاندارد می‌تواند در نقطه‌ای قرار گیرد که الزام و مقررات استاندارد داخلی در صنعت، نفت، انرژی و کشاورزی را ایجاد کند و این موضوع در توسعه شرکت‌های دانش بنیان و نوآور بسیار تاثیر گذار است و باور داریم که زیست بوم اقتصاد دانش بنیان کشور وقتی محقق می‌شود که بازار ملی در اختیار جوانان، شرکت‌ها و این مجموعه‌ها قرار گیرد. 

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول