اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

آب بندان‌های غیرمجاز در راستای عدالت در توزیع آب تخریب می‌شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: در راستای حمایت از کشاورزان پایین دست و عدالت در توزیع اب بین کشاورزان و مردم مناطق حاشیه اب بندان ها، پاییز امسال تمامی اب بندان های غیرمجاز در گلستان تخریب می شوند.

آب بندان‌های غیرمجاز در راستای عدالت در توزیع آب تخریب می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید محمدرضا سیدالنگی صبح امروز در جلسه ساماندهی آب بندان های استان گلستان اظهار کرد: با استقرار دولت سیزدهم، موضوع اب بندان های غیرمجاز در استان گلستان در دستور کار ویژه قرار گرفت و به نکات مهمی در این رابطه رسیدیم.

وی تصریح کرد: این اب بندان ها در سال‌های ترسالی احداث شده و در ان سالها توجیه داشته اما در چند سال اخیر با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی های مداوم، وجود این آب بندان ها و ابگیری انها سبب تبخیر بیشتر آب ذخیره شده می شود و به همین دلیل به اراضی پایین دست به ویژه اراضی پایین دست سد وشمگیر آب نرسیده و مردم این منطقه قادر به کشت محصول در اراضی خود نیستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: جلسات متعدد برگزار و تصمیم جدی بر تخریب این اب بندان های غیرمجاز گرفته شد ولی با توجه به اینکه برخی از این آب بندان مبادرت به پرورش ماهی کرده مقرر شد تا پایان برداشت و صید ماهی( اواخر پاییز) این اب بندان ها فعالیت داشته و سپس تخریب شوند.

وی ادامه داد: اگر صاحبان اب بندان های غیرمجاز خود‌آنها را تخریب کنند هزینه کمتری برایشان خواهد داشت در غیراینصورت باید خسارت تخریب را پرداخت کنند.

سیدالنگی گفت: وجود این اب بندان ها در زمان بارش های سیل اسا سبب تخریب یا خسارت جدی به اراضی پایین دست شده و در راستای توزیع عادلانه آب برای همه اقشار آب بندان های غیرمجاز امسال تخریب می شوند.

وی بیان کرد: از ۳۵ هزار هکتار اراضی خوب استان گلستان که محصول اول انها کشت گندم به عنوان کشت محصول استراتژیک بوده حدود ۱۲ هزار هکتار در اراضی پایین دست قرار داده و این اراضی برای کشت محصول استراتژیک کشور باید حمایت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان ابراز کرد: در سفر استانی رئیس جمهور به گلستان، این استان به عنوان پایلوت استانی در کشور به قرارگاه لایروبی رودخانه ها معرفی شد و قرارگاه لایروبی شهید لولایی در شرکت اب منطقه ای دایر شده و از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان گلستان ۱۰۰ کیلومتر لایروبی رودخانه های استان توسط آب منطقه و ۵۰۰ کیلومتر لایروبی رودخانه ها از طریق وزارت کشور در دستور کار بوده و در این راستا تخریب آب بندان های غیرمجاز به صورت جدی در دستور کار است.

۱۳۳ قطعه آب بندان غیرمجاز حدفاصل سد بوستان و سد وشمگیر فعالیت دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت اب منطقه ای گلستان در این جلسه گفت: حدفاصل بین سد بوستان تا سد وشمگیر تعداد ۱۶۶ قطعه آب بندان احداث شده که از این تعداد ۱۳۳ قطعه غیرمجاز است.

جواد تیموری اظهار کرد: در گام نخست ساماندهی برداشت غیر اصولی از رودخانه ها تعداد ۷۰ قطعه اب بندان غیرمجاز در بالادست سدوشمگیر در پاییز امسال تخریب می شوند.

وی تصریح کرد: در مناطق بالادست سد وشمگیر بر روی رودخانه گرگان رود ، ده ها اب بندان به وسعت یکهزارو ۳۰۰ هکتار و ظرفیت آبگیری پنج تا ۶ میلیون مترمکعب وجود دارد که از روان آب های بالادست به صورت غیرمجاز برداشت می کنند در صورتیکه این اب باید در کاسه سد وشمگیر وارد شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت اب منطقه ای گلستان خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته اب منطقه ای برخورد قاطع با صاحبان این اب بندان های غیرمجاز داشته و مکاتبات و مستندات زیادی موجود است که تصمیم به قلع و قمع و تخریب انها داشته اما متاسفانه اتفاق نظر در مورد تخریب این آب بندان ها در دستگاه های متولی وجود نداشت و فعالیت انها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این دولت اقدامات خوبی در این حوزه اخذ شده و آب منطقه ای گلستان امادگی کامل برای تخریب این اب بندان ها به محض برداشت ماهی داشته و بیش از گذشته مصصم به تخریب انها دارد تا اراضی پایین دست نیز بتوانند حداقل سالی یک محصول کشت کنند.

تیموری گفت: متاسفانه در این سالها بجای تخریب این اب بندان ها، برخی دستگاه های اجرایی به صاحبان این اب بندان های غیرمجاز تسهیلات بانکی پرداخت کردند.

رسانه ملی در اطلاع رسانی موضوعات مختلف به ویژه موضوع آب نقش مهمی دارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به نقش بی بدیل رسانه ملی در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی گفت: رسانه ملی در کنار دستگاه های اجرایی مرتبط می تواند در اطلاع رسانی موضوعات مهم به ویژه اب نقش موثری داشته باشد.

رحمت الله نوروزی با اشاره به انتقال آب از سرچشمه های علی آباد کتول به استان سمنان اظهار کرد: با وجود اینکه این انتقال در سال گذشته منتفی شده بود اما پیمانکاران مذکور اقدام به حفر چاه در زرین گل کرده و تجهیزات مورد نظر این انتقال آب هنوز جمع آوری نشده است.

وی تصریح کرد: وجود درختان سرخدار و جنگل های هیرکانی در این منطقه و کمبود آب در استان گلستان، مسئولان جلوی این انتقال آب را از چشمه های شیرین این منطقه را بگیرند و گرنه شاهد ویرانی این جنگل ها در سالهای آینده خواهیم بود.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمر آب بندان ها به ۱۵ و حتی ۳۰ سال گذشته می رسد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد گلستان برپایه کشاورزی بوده در حوزه آب بندان ها می بایست کارشناسی عمل شود و اگر نیاز به قانون در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای جلوگیری از هرگونه احداث آب بندان های غیرمجاز بوده، ما در کنار مسئولان استانی آماده همکاری هستیم.

شیلات برای آب‌بندان‌های دارای مجوز تسهیلات پرداخت می‌کند

مدیرکل شیلات گلستان گفت: شیلات استان گلستان برای آب بندان های دارای مجوز تسهیلات بانکی، نهاده های مختلف کشاورزی و کود شیمیایی پرداخت می کند و به آب بندان های غیرمجاز چنین تسهیلاتی پرداخت نمی شود.

اسماعیل جباری اظهار کرد: بیشتر مردم مناطق در حوالی سد وشمگیر تولید کننده ماهیان گرامابی بوده و با توجه به اینکه اکثر آب بندان ها در این منطقه به صورت دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می شود، تخریب آب بندان های غیرمجاز حداقل تا زمان برداشت و صید ماهیان آب بندان ها به تعویق افتاد.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۱۸ هزار تن ماهی از نوع گرمابی در گلستان تولید می شود که قطعا با تخریب این آب بندان ها در گلستان میزان تولید ماهیان گرمابی در گلستان کاهش خواهد یافت.

مردم روستاهای مناطق وشمگیر از بی آبی رنج می‌برند

دهیار روستای وحدت اسلامی از توابع شهرستان آق قلا گفت: احداث آب بندان های غیر مجاز و مجاز در بالا دست سد و شمگیر سبب شده نه تنها کشاورزان بلکه مردم روستاهای این مناطق از بی آبی رنج ببرند.

لکزایی اظهار کرد: هم اکنون بیشتر خانواده ها به علت بی آبی و عدم فعالیت کشاورز و بیکاری به استان های همجوار برای اشتغال مهاجرت کردند.

وی تصریح کرد: کشاورزان بالادست با احداث اب بندان ها در سال دو محصول آن هم از نوع محصولات با مصرف آب زیاد مانند شالی و هندوانه کشت می‌کنند در صورتیکه به علت عدم توزیع عادلانه آب به کشاورزان پایین دست آنها حتی نمی‌توانند سالی یک بار محصولی مانند گندم کشت کنند.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول