اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ماهانه ۴۴۰۰ متر فرش دستبافت در خراسان‌شمالی تولید می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی از تولید ۴۴۰۰ متر فرش دستبافت طی هر ماه در این استان خبر داد و گفت: از این مساحت ۲۰۰ متر مربع فرش ابریشم، ۳۰۰ متر مربع کرک و ابریشم و ۲۰۰۰ متر مربع درشت بافت است.

ماهانه ۴۴۰۰ متر فرش دستبافت در خراسان‌شمالی تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز حاجی بگلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی از تولید ۴۴۰۰ متر فرش دستبافت طی هر ماه در این استان خبر داد و اظهار کرد: از این مساحت ۲۰۰ متر مربع فرش ابریشم، ۳۰۰ متر مربع کرک و ابریشم و ۲۰۰۰ متر مربع درشت بافت است.

وی گفت: ۱۵۰۰ متر مربع فرش تجاری ۲۵ تا ۴۰ رج، ۳۰۰ متر مربع گبه، و ۱۰۰ متر مربع نیز تابلو فرش است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه در این استان ۲۷ هزار بافنده فعال وجود دارد، افزود: در خراسان‌شمالی در ارتباط با فرش دستبافت ۸ اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستبافت و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستبافت استان فعال است.

وی به تسهیلات پرداختی از سال ۹۶ تاکنون در حوزه مشاغل خانگی نیز اشاره کرد و گفت: طی سال ۹۷، ۲۹۲ طرح به بانک معرفی شده که مبلغ ۳ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز ۱۸۸ طرح به بانک معرفی شد که ۲.۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در سال ۹۹، ۱۸۱ طرح به بانک‌ها معرفی شده که ۲.۱ میلیارد تومان پرداخت شده و رقم پرداختی در سال ۱۴۰۰ برای ۴۰۵ طرح، ۱۸.۱ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: در ۶ ماه نخست امسال نیز برای ۴۵۱ طرح معرفی و ۱۸.۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ نیز ۴۲ طرح به بانک معرفی شده که ۱.۰۷ میلیارد تومان پرداخت شده است.

حاجی بگلو ادامه داد: فرشی که توسط بافندگان خراسان‌شمالی بافته می شود متناسب با نوع و سلیقه مردم متفاوت است.

وی بیان کرد: در مجموع ۸۵ واحد تولیدی در هنر صنعت فرش دستباف خراسان‌شمالی فعال است که از این تعداد ۶ واحد رنگرزی، ۱۰ واحد ابزار فرش دستباف، ۱۰ واحد مرمت و تکمیل فرش، ۱۸ واحد فروش مواد اولیه فرش، ۲ واحد قالیشویی فرش دستباف، چهار واحد طراحی فرش و ۱۵ کارگاه متمرکز قالیبافی و ۲۰ واحد فروش فرش دستباف را عهده دار هستند.

حاجی بگلو در ادامه با اشاره به اینکه تنها هشت درصد از ۲۷ هزار بافنده فعال استان بیمه هستند، گفت: بیشترین تعداد بیمه شدگان در شهرستان بجنورد و رازو جرگلان با ۸۹۱ نفر و کمترین آنها در مانه و سملقان با ۳۰ نفر است.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۵ هزار و ۷۰۲ نفر از ۲۷ هزار بافنده فعال استان دارای کارت صلاحیت فنی و حرفه‌‌ای هستند.

حاجی بگلو بیشترین مشکلات حوزه فرش خراسان‌شمالی را ناکافی بودن سهمیه بیمه قالیبافی، نبود برند خاص برای فرش های تولیدی، ناکافی بودن بودجه تخصیصی مشاغل خانگی به ویژه در حوزه قالیبافی و نبود تبلیغات مناسب و مستند سازی و معرفی توانمندی‌های بافندگان را عنوان کرد.

خراسان‌شمالی به لحاظ تنوع قومیت‌ها و فرهنگ‌ها، ظرفیت‌های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می‌شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می‌شود.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول