اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

قصه‌گویی هنری مغفول، پرفایده و کم‌هزینه

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هنر قصه‌گویی بر رشد شخصیت، منش، فضیلت‌های اخلاقی و رفتار کودک و نوجوان تأثیر زیادی دارد، گفت: نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد به وسیله قصه می‌توان مهارت‌های شنیداری، گفتاری و رفتاری کودک و نوجوان را شکل داد و به رشد فکری و فرهنگی او کمک کرد.

قصه‌گویی هنری مغفول، پرفایده و کم‌هزینه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ۱۳ قصه‌‌گو در مرحله استانی بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی چهارمحال و بختیاری به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

حجت‌الله آسمند، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری در اختتامیه مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: هنر قصه‌گویی یکی از ۶۲ فعالیت متنوع کانون است که توسط مربیان توانمند و اعضای کانون در سطح کتابخانه‌های این سازمان به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری ضمن اشاره به علاقه زیاد پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و والدین به هنر قصه‌گویی در گذشته، اظهار کرد: این هنر کم‌هزینه و پرفایده بوده و باید در حال حاضر نیز مورد توجه معلمان، مربیان و والدین قرار بگیرد تا بتوان اصول تربیتی را از این طریق آموزش داد.

آسمند با اشاره به اینکه هنر قصه‌گویی بر رشد شخصیت، منش، فضیلت‌های اخلاقی و رفتار کودک و نوجوان تأثیر زیادی دارد، بیان داشت: نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد به وسیله قصه می‌توان مهارت‌های شنیداری، گفتاری و رفتاری کودک و نوجوان را شکل داد و به رشد فکری و فرهنگی او کمک کرد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره‌های متعدد قصه‌گویی با هدف دستیابی به اهداف آموزشی و انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از سال ۷۶ تاکنون برگزار شده است که بیست‌ و چهارمین مرحله جشنواره بین‌المللی نیز امسال برگزار می‌شود.

تلفیق روش‌های سنتی و جدید در قصه‌گویی ضرورت دارد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اضافه کرد: با توجه به رشد الکترونیکی که طی دهه‌های اخیر اتفاق افتاده در حال حاضر ذائقه کودکان با گذشته تفاوت دارد لذا لازم است از تلفیق روش‌های سنتی و جدید در راستای قصه‌گویی و انتقال مفاهیم استفاده شود.

آسمند بیان کرد: مرحله استانی جشنواره از سه ماه پیش در حال اجراست و حدود ۴۰۰ علاقه‌مند به قصه‌گویی در بخش‌های دینی، آیینی، سنتی و زبان اشاره در سامانه ثبت‌نام کردند که از این تعداد آثار حدود ۳۰۰ نفر در سامانه بارگزاری و ۱۳۰ قصه در مرحله استانی داوری شد که در نهایت ۱۳ نفر به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردند.

وی اضافه کرد: در بیانیه هیأت داوران در بخش ملی به تسلط بر متن، پرداخت مناسب، درونی‌سازی قصه با توجه به شخصیت قصه‌گو و در نظر گرفتن محورهای موضوعی از جمله امید‌آفرینی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها اشاره شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بیان اینکه قصه‌گویان در بخش‌ نقالی با استفاده از متون کهن پرده‌خوانی، روایت قصه‌های آیینی و داستان‌های شاهنامه به رقابت پرداختند، اظهار کرد: در بیانیه مذکور توجه به نکاتی چون شناخت بیشتر داستان‌های شاهنامه‌، اسطوره‌ای، تاریخی و حماسی، داشتن نگاه خلاقانه، نوآوری در روایت قصه‌ها و عدم بیان داستان‌های کلیشه‌ای نیز مورد توجه و تأکید داوران بوده است.

کودک در قالب قصه مهارت می‌آموزد

حمید رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه متون ادبی ایران سرشار از قصه‌های بزرگان و فرهیختگان است، گفت: بزرگ‌ترین کتابی که بر ادبیات فارسی و عرب تأثیر زیادی داشته، قصه‌های هزار و یک شب است که بسیاری از نویسندگان به تأسی از این اثر قصه گفته‌اند و قصه‌های هزار و یک روز در اروپا نیز به همین صورت شکل گرفت.

رضایی بیان داشت: در قصه، کودکان و نوجوانان با مهارت‌های زیادی از جمله مهارت تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، مهارت‌های بین‌فردی و مهارت سازگاری آشنا می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد توضیح داد: قصه‌‌ها با توجه به اقلیم هر منطقه، شهر و روستا تفاوت دارند و مربیان می‌توانند از این ظرفیت برای بازآفرینی و آموزش استفاده کرده و مفاهیم مهم رشدی و تربیتی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهند.

باید از دل قصه‌های قدیمی قصه‌های جدید ایجاد کرد

بابک زمانی، مسئول سابق موزه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: می‌توان جشنواره قصه‌گویی را «قصه‌واره» نامید و قصه‌واره باید راهی برای تغییر در نکات و مطالب آموزنده قصه‌‌ها با توجه به تغییرات شیوه زندگی باشد.

زمانی با اشاره به اینکه سبک زندگی امروزه با گذشته تفاوت ملموسی دارد و مفاهیم نو باید به نسل جدید آموزش داده شود، مطرح کرد: همانطور که در حال حاضر کودک با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های زمان قدیم مفاهیم امروزی را درنمی‌یابد، صرفا با قصه‌های قدیمی هم نمی‌تواند همه نکات مورد نیاز زندگی امروز را درک کند و باید از دل قصه‌های قدیمی قصه‌های جدید ایجاد کرده و مفاهیم و نکات مهم را از این طریق منتقل کرد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول