اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

مطالبه سهامداران بازار سرمایه بابت فعالیت بورس در روزهای تعطیل

تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی خواستار فعالیت بورس در روزهای تعطیل شده اند.

مطالبه سهامداران بازار سرمایه بابت فعالیت بورس در روزهای تعطیل

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار ایران و همچنین سیتم بانکی از یک ساعت کاری خاصی پیروی می کند. معامله در ساعات و زمان های خارج از این چارچوب، امکان پذیر نیست. بازار سهام ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تعطیل بوده همچنین در تمامی روزهای تعطیل رسمی در تقویم نیز، بورس تعطیل است.

تعطیلی در بورس به صورت عمومی و کلی بوده و هیچ فردی در روزهای تعطیل بازار سرمایه قادر به انجام هیچ گونه معامله و فعالیت نخواهد بود. تمامی معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار، خرید و فروش سهام تنها از طریق سامانه معاملاتی قابل انجام است.

دارندگان سهام نمی توانند خارج از سامانه معاملاتی برای خرید و یا فروش سهام خود اقدام کنند بنابراین انجام تمامی معاملات ملزم به نشست معاملاتی و واسطه گری کارگزاری ها است. این شرایط برای تمامی افراد فعال در بورس، بدون هیچ استثنایی یکسان است.

* ساعت کاری بورس ایران

تمامی معاملات سهام در بازار بورس و سرمایه ایران از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 9 صبح تا 12:30 قابل انجام بوده و همچنین امکان ثبت سفارش از ساعت 8:45 تا 9 صبح روزهای ذکر شده امکان پذیر است.

سفارش ثبت شده افراد برای انجام معاملات خرید و فروش سهام از ساعت 8:45 در صف قرار می گیرد. سپس از راس ساعت ۹ همه این سفارشات در فرایند پرداخت قرار داده می شود. در هر هفته ای از سال که روز های غیر پنجشنبه و جمعه مصادف با تعطیل رسمی باشد، بورس نیز تعطیل است. اما انجام معامله در سایر بازارهای مالی ساعتی متفاوت دارد.

با توجه به اینکه در بازار بورس بازه‌ زمانی خاصی برای انجام معاملات در نظر گرفته شده است، می‌ توان گفت نحوه معاملات در این بازار، پیوسته است. در مقابل، نحوه معاملات در برخی از تالارهایی که در جدول بالا آمده‌اند به صورت گسسته و حراج تک قیمت است. به این صورت که در این تالارها، افراد سفارش خود را به کارگزاری مربوطه اعلام می ‌کنند و در زمان ذکر شده، کارگزار سفارش را ثبت می‌ کند.

بنابراین گزارش مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «معاملات بورس در روزهای تعطیل هم فعال باشد»، خواستار فعالیت بورس در روزهای تعطیل شده اند.

در متن این پویش آمده است: «در صورت امکان ساعت معاملاتی بورس ایران افزایش یابد و روزهای پنج‌شنبه و جمعه و تعطیل هم بورس فعالیت داشته باشد. تغییر جهت در تایم معاملاتی بورس می‌تواند سرمایه‌داران را به سمت بورس بکشاند».

بنابراین گزارش، خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده است، حتما پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم در صورت تمایل می‌توانید به امضاکنندگان این پویش بپیوندند؛ خبرگزاری فارس با رسیدن امضاهای این پویش به 1000 امضا و بالاتر حتما پیگیری‌های مختلفی در این‌باره خواهد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول