اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

کتیبه و پرچم یکی از رسانه‌های پرکاربرد برای بروز اعتقادات است

دبیر بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: کسی که این مسیر را یکبار تجربه کرده باشد می‌تواند گواهی دهد که یکی از پرکاربردترین رسانه‌هایی که مردم در اربعین با آن علایق خود را فریاد می‌زنند پرچم و کتیبه است.

کتیبه و پرچم یکی از رسانه‌های پرکاربرد برای بروز اعتقادات است

علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نقش و ظرفیت کتیبه و پرچم در انتقال پیام اربعین گفت: یکی از رسانه‌های پرکاربرد و بسیار موثر در سطح جهان اسلام، کتیبه‌ها و پرچم‌ها هستند که در فضاهای مختلفی از جمله اربعین مورد استفاده قرار می‌گیرند تا علاقه و اعتقادات افراد را بروز ‌دهند.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم به کاربرد کتیبه و پرچم در اربعین هم بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که ما در اربعین هم به نوعی انبوهی از کتیبه‌ها و پرچم‌ها داریم و کسی که این مسیر را یکبار تجربه کرده باشد می‌تواند گواهی دهد که یکی از پرکاربردترین رسانه‌هایی که مردم در اربعین با آن علایق خود را فریاد می‌زنند پرچم و کتیبه است.

دبیر بخش پرچم و کتیبه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی افزود: اکثر زائران اربعین با پرچم‌هایی در رنگ‌ها و اذکار مختلف دیده می‌شوند که نقش رسانه را دارد و علاقه افراد به امام حسین (ع)، قمر بنی هاشم و اذکار خاص را نشان می‌دهد.

 وی درباره موضوع بخش کتیبه و پرچم در چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی تشریح کرد: موضوع اربعین حسینی، موکب‌ها و زائران و پرچم‌ها با رویکرد و هدف سهیم شدن در تجمع میلیونی مردم در اربعین حسینی انتخاب شد. در این بخش خواستیم تا کسانی که میخواهند در حوزه پرچم و کتیبه کار کنند بتوانند در تجمعی که افراد با میلیون‌ها پرچم به راهپیمایی می‌پردازند سهم داشته باشند.

حیاتی با تاکید بر اینکه پرچم‌ها از مهمترین رسانه‌های اربعین حسینی هستند گفت: از آنجاکه در اربعین پا به هر موکبی که گذاشته می‌شود پرچم و کتیبه‌های زیادی وجود دارد، زمینه برای طراحی این رسانه هم زیاد است.

وی درباره پتانسیل و ظرفیت پرچم و کتیبه بیان کرد: بخش کتیبه و پرچم از بخش‌های بینابینی است یعنی در طراحی آن هنرهای زیادی دخیل هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند که از آن جمله هنر خوشنویسی، گرافیک، تایپو گرافی، هنر چاپ، هنر سنتی و تزئینات سنتی، هنر دوخت، هنر تذهیب و نگارگری است.

دبیر بخش کتیبه و پرچم چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی با بیان اینکه کتیبه و پرچم، هنر طراحی چاپ پارچه را نیز در خود دارد اظهار کرد: اکثر کتیبه‌ها و پرچم‌هایی که می‌بینیم با چاپ سیلک آماده شده‌اند که یک هنر کاملا دستی است و برخی دیگر با  چاپ دیجیتال یا هنر گلدوزی و تکه دوزی هستند که همین امر نشانگر این است که طراحی کتیبه و پرچم می‌تواند مجموعه‌ای از هنرها را در خود درگیر کند.

گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب 5 بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و پی‌نما برگزار خواهد شد. همچنین لازم به یادآوری است که مهلت ارسال آثار تا 25 آبان ماه تمدید شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول