اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مدال طلای بانوی تبریزی در جشنواره بین‌المللی اختراعات کانادا/ پاسخ جالب به پیشنهاد آمریکایی‌ها

طرح « آنژیوکت ایمن» بانوی تبریزی در بین ۴۰۰ طرح راه یافته به جشنواره بین المللی نوآوری ها و اختراعات کانادا موفق به دریافت مدال طلا شد.

مدال طلای بانوی تبریزی در جشنواره بین‌المللی اختراعات کانادا/ پاسخ جالب به پیشنهاد آمریکایی‌ها

خبرگزاری فارس از تبریز- معصومه درخشان: حضور بانوان ایران اسلامی در عرصه‌های جهانی  دلیل محکمی برای رد ادعای باطل افرادی است که با استفاده از قدرت رسانه‌ای می‌خواهند نقش زنان در جامعه ایرانی را کمرنگ کرده و حضور آنها را در جشنواره‌های مختلف جهانی نادیده می‌گیرند. 

بانوان تلاشگر این کشور نه تنها در جشنواره‌های ملی موفقیت‌های زیادی کسب می‌کنند بلکه در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی نیز حضور شاخص و برجسته‌ای دارند

 

در حالی که بانوان تلاشگر این کشور نه تنها در جشنواره‌های ملی موفقیت‌های زیادی کسب می‌کنند بلکه در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی نیز حضور شاخص و برجسته‌ای دارند. یکی از این بانوان موفق که توانسته است در روزهای اخیر لوح تقدیر و مدال طلای جشنواره بین‌المللی نوآوری‌ها و اختراعات کانادا(ICAN) را دریافت کند بانوی تبریزی خانم سمیه زینالی است. 

سمیه زینالی فارغ‌التحصیل رشته مامایی است وی بعد از اتمام دروس دانشگاهی و گذراندن دوره‌های مختلف و فعالیت در مرکز بهداشت شهرستان باسمنج و مرکز بهداشت سه راهی بهشتی تبریز با کد مامایی ( ۲۷۴۲۵ م ) فعالیت کرده و  دارای ۱۲ سال سابقه کار است.

از آن جایی که کادر بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها، مرکز بهداشت و حتی در منازل دچار آسیب‌های ناشی از تزریق‌های وریدی می‌شوند و ممکن است آمپول در دست آنها فرو رفته و موجب انتقال بیماری از فرد بیمار به پزشک یا پرستار شود بنابراین او برای رفع این مشکل در صدد برآمده است تا با طراحی آنژیوکت ایمن گامی برای برطرف کردن این مشکل بردارد. 

 

 خانم زینالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به طرح« آنژیوکت ایمن» گفت: انجام تزریقات ایمن از اهداف ایمنی بیمار و ایمنی کارکنان است و تزریقات غیرایمن ممکن است  صدمات جبران ناپذیری به درمانگران و بیماران وارد کند و از آن جایی که خودم نیز بارها در معرض مشکلاتی از این دست قرار گرفته بودم بنابراین "  آنژیوکت ایمن"  ر ا طراحی کرده و مستندات خودم  را به جشنواره بین المللی ICAN کانادا ارسال کردم. 

 انجام تزریقات ایمن از اهداف ایمنی بیمار و ایمنی کارکنان است و تزریقات غیرایمن ممکن است  صدمات جبران ناپذیری به درمانگران و بیماران وارد کند

 

وی افرود: این جشنواره بین‌المللی هر سال برگزار می‌شود ولی طی دو سال اخیر به علت همه گیری ویروس کرونا برگزار نشده بود و امسال در دو بخش حضوری و آنلاین برگزار شد. این جشنواره توسط انجمن بین‌المللی نوآوری و مهارت‌های پیشرفته کانادا با نظارت فدراسیون بین‌المللی مخترعان (IFIA)  و انجمن جهانی مالکیت فکری و اختراعات (WIIPA)  از جمله کشورهای آلمان، روسیه، آمریکا، چین، کره جنوبی، استرالیا و… در شهر تورنتوی کانادا برگزار شد. 

 بخش حضوری جشنواره ویژه  افرادی بود که در کانادا حضور داشتند و بخش آنلاین هم برای همه مخترعان و محققانی بود که از سایر کشورها قصد داشتند در این جشنواره شرکت کنند. من نیز مانند بسیاری ار شرکت کنندگان در سراسر دنیا مستندات خود را به جشنواره ارسال کرده و به صورت آنلاین در حضور داوران جشنواره توضیحات مربوطه را ارائه کرده و از طرح خودم دفاع کردم. 

وی در پاسخ به این سئوال که ضرورت طراحی آنژیوکت ایمن چیست، اظهار داشت: زمانی که از برانول یا آنژیوکت برای تزریق به  بیمار استفاده می‌شود اگر سفتی باکس( ظرف مخصوص نیدل یا سرسوزن) در محل وجود نداشته باشد سر سوزن‌ها بدون محافظ به سطل زباله انداخته می‌شود. 

سوزنی که بدون محافظ در سطل زباله انداخته شود در مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و منازل  خطرات بسیار زیادی دارد از جمله اینکه وقتی فردی بدون دقت دستش را داخل سطل زباله کند یا فردی که سطل زباله را خالی و تمیز می‌کند سوزن بدون محافظ به راحتی در دستش فرو رفته و باعث انتقال بیماری می‌شود. 

آنژیوکت ایمن در واقع نوعی محافظ برای سوزن است که جراحات ناشی از انواع سوزن‌های خونی را از بین برده و باعث جمع‌آوری مواد دفع شده و انتقال خون و ترشحات خاص می‌شود.

وی ادامه داد: برای مطالعه، تحقیق و طراحی این آنژیوکت ایمن سه تا چهار سال زمان صرف شده و برای برانول‌های معمولی طراحی خاصی صورت گرفته است که به واسطه این طراحی پس از استفاده،  برانول و نیدل( سوزن) توسط یک کاور محبوس شده و از آسیب‌های ناشی از نیدل جلوگیری می‌کند. 

در داخل این آنژیوکت ایمن قطعه‌ای قرار دارد که خاصیت فنر مانند دارد و پس از بیرون کشیدن نیدل مسیر ورودی را می‌بندد  و باعث محبوس شدن نیدل داخل جعبه می‌شود. 

زینالی ادامه داد: تجاری ‌سازی این طرح و استفاده عمومی از آن باعث کاهش هزینه‌های ناشی از انتقال بیماری هپاتیت و اچ آی وی شده و ماموران شهرداری و کادر بهداشت و درمان دیگر نیازی به استفاده از سفتی باکس ندارند.

 

بانوی  محقق تبریزی با اشاره به دریافت دعوت نامه از کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: جشنواره بین المللی نوآوری‌ها و اختراعات کانادا با حضور بیش از ۴۰ کشور دنیا در شهر تورنتو برگزار شد و بعد از اعلام نتایج و دریافت مدال طلای این جشنواره دعوت‌نامه‌هایی از سه کشور کانادا، آمریکا و آلمان دریافت کردم. در این دعوت‌نامه‌ها  اعلام کرده بودند تمام امکانات و تجهیزات برای  رفت و آمد، اقامت و ادامه تحصیل  در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به صورت رایگان در این کشورها فراهم است. 
 

طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند« نخبگان در کشور بمانند و مسوولان نیز آنها را حمایت کنند» من ترجیح می‌دهم در کشورم بمانم و به مردم و جامعه خودم کمک کنم و این احساس بسیار خوبی در پی دارد

 

 

حالا سئوال بعدی این است که کی به این دعوتنامه‌ها پاسخ مثبت داده و از ایران  می‌روید؟ ولی او با آسودگی خیال می‌گوید اگر قرار به رفتن بود باید تا الان از ایران رفته بودم من به این دعوت‌نامه‌ها ترتیب اثر نداده و طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند« نخبگان در کشور بمانند و مسوولان نیز آنها را حمایت کنند» من ترجیح می‌دهم در کشورم بمانم و به مردم و جامعه خودم کمک کنم و این احساس بسیار خوبی در پی دارد.
 
خانم زینالی در ادامه با تاکید بر حمایت از نخبگان و محققان در کشور تصریح کرد: حمایت از دستاوردهای علمی محققین دانشگاهی و نخبگان آنها را برای پیشبرد اهداف علمی در کشور مصمم‌تر می‌کند ولی متاسفانه شاهد هستیم برخی از مسوولان با وجودی که شعار حمایت از نخبگان سر می‌دهند ولی در عمل حمایتی از سوی آنها صورت نمی‌گیرد و این موضوع باعث ناامیدی در جامعه نخبگان می‌شود.

وی با اشاره به خوشحالی خود از کسب مدال طلای این جشنواره اظهار داشت: وقتی برای پیگیری نتایج جشنواره تماس گرفتم در ابتدا عنوان کردند حتی لوح تقدیر هم دریافت نکرده‌ای ولی بعد از مکث کوتاهی به من تبریک گفته و اعلام کردند با کسب رتبه اول موفق شدی مدال طلای جشنواره بین‌المللی نوآوری‌ها و اختراعات کانادا را به دست بیاوری. حس خوشحالی خیلی زیبایی داشتم. در ابتدا باور نمی‌کردم مدل طلا کسب کرده‌ام ولی بعد از تبریک‌های مجدد داوران جشنواره حس غرور و افتخار خاصی داشتم. 

 بانوی محقق تبریزی در ادامه از همسرش به عنوان حامی خود ذکر کرد و افزود: همسرم آقای یعقوب صفی‌نیا در تمام مدتی که مشغول مطالعات تحقیق و طراحی آنژیوکت ایمن بودم مرا همراهی کرده و حمایت‌های او من را در ادامه مسیر دلگرم‌تر می‌کرد. 

 

وی  در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور بانوان در عرصه‌های مختلف علمی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور ما پذیرش بانوان در دانشگاه‌های کشور و در رشته‌های متعدد افزایش چشمگیری دارد، بانوان در هر رشته‌ای که دوست داشته باشند می‌توانند تحصیل کرده و به مدارج بالای علمی دست پیدا کرده و در تمام عرصه های علمی ومدیریتی حضور فعال داشته داشته باشند. 

این بانوی متخصص در ادامه با اشاره به احساس زیبای تولد نوزاد افزود: وقتی یک مادر با تولد فرزندش از درد و رنجی که او را احاطه کرده راحت می‌شود احساسی همراه با شادی و سرزندگی به انسان دست می دهد. از اینکه یک پزشک ماما به مادری کمک می کند تا فرزندش را به دنیا بیاورد  می توان لبخند خدا را در چهره آن مادر دید و هیچ لحظه ای زیباتر از این لحظه وجود ندارد. 

انتهای پیام/ ۶۰۰۲۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول