اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

4 پرونده صنایع دستی ایرانی در انتظار جهانی شدن/موزه صنایع دستی افتتاح می‌شود

معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: عبا بافی روستای بحیری از توابع شهرستان دشتی بوشهر، کبور بافی دزفول استان خوزستان، نساجی سنتی کاشان از استان اصفهان و شهرجهانی صنایع دستی رشت هم از جمله پرونده‌های در دست اقدام برای ثبت جهانی است.

4 پرونده صنایع دستی ایرانی در انتظار جهانی شدن/موزه صنایع دستی افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران درباره آثار در انتظار ثبت جهانی اظهار کرد: عبا بافی روستای بحیری از توابع  شهرستان دشتی بوشهر، کبور بافی دزفول استان خوزستان، نساجی سنتی کاشان  از استان اصفهان و شهر جهانی صنایع دستی  رشت هم از جمله پرونده‌های  در دست اقدام برای ثبت جهانی است.

 معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: داوری‌های مربوط انجام شده و امیدواریم در جشنواره  فجر صنایع دستی در هفته ملی صنایع دستی در تهران میزبان ارزیابان شورای عالی باشیم و ثبت چهار شهر جهانی را انجام دهیم.

وی افزود: از دیگر پرونده‌هایی که در نوبت هستند، مربوط به حوزه نساجی به ویژه در حوزه نساجی است.

جلالی با تأکید بر شبکه‌ای کردن صنایع دستی در کشور گفت: فقط  تمرکز بر تولید یا در بازارچه و یا بسته‌بندی کفایت نمی‌کند، چه بسا که هنرهای دستی در کشور وجود داشتند اما به دلایل مختلفی از گردونه تولید خارج شده‌اند، اما تلاش ما این است که این هنرها را به عنوان سلول‌های بنیادین صنایع دستی احیا کنیم و در این راستا موزه صنایع دستی را افتتاح کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی همچنین بر تهیه بانک اطلاعاتی برای صنایع دستی تأکید کرد و گفت: نبود این بانک اطلاعاتی موجب گسست بین گذشته و آینده می‌شود، ما معتقدیم هنرهای سنتی باید به صنایع دستی پیوند زده شود.

وی با اشاره به اینکه هنرهای سنتی ما ریشه در خانه‌ها و فعالیت زنان ایرانی دارد، گفت: تولید  بدون کارخانه در صنایع دستی نهفته است که می‌تواند هر خانه‌ای یک کارگاه صنایع دستی در کشور باشد.

جلالی در ارتباط با بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز گفت: در حال حاضر ۵۰ هزار هنرمد صنایع دستی کشور بیمه هستند، اما این تعداد باید افزایش یابد.

معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه صنایع دستی ما مطالبه‌گر ندارد،گفت: برای این موضوع باید بتوانیم ژورنالیسم صنایع دستی را احیا کنیم.

وی در ارتباط با قاچاق صنایع دستی نیز گفت: وقتی که برنامه‌ای برای صادرات نداشته باشیم و خلا تولید نباشد بازارهای دیگر این خلا را پر می‌کنند، از ۵۷ میلیون چاقوی مور نیاز کشورمان فقط ۷ درصد سهم زنجان است و باید این میزان ارتقا پیدا کند.

جلالی با اشاره به اینکه رایزنی شده تا کالایی مشابهی که در ایران تولید می‌شود اجازه ورود نداشته باشد، افزود: برای رونق صنایع دستی برای صادرات هم باید برنامه‌ریزی کرد، هر چند این حوزه تحریم نبوده اما خود تحریمی‌هایی وجود داشته و موجب شده که صنایع دستی  از روزهای اوج خود در دهه ۶۰ افول پیدا کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای دستی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به کدگذاری برای نشان‌های ملی بیان کرد: سازمان نظام صنفی صنایع دستی در 18 رشته دارد که متفاوت و متنوع بوده  و برنامه‌ریزی خود را می‌طلبد.
انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول