اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

۷ دستگاه شتابنگار زلزله در خراسان شمالی نصب شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از نصب ۷ دستگاه شتابنگار بر خط نسل جدید زلزله و دیجیتال در شهرهای مختلف استان خبر داد.

۷ دستگاه شتابنگار زلزله  در خراسان شمالی نصب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اعلام نصب ۷ دستگاه شتابنگار بر خط نسل جدید زلزله و دیجیتال در شهرهای مختلف استان، اظهارکرد: در راستای توسعه شبکه شتابنگاری استان ۵ دستگاه شتابنگار برخط نسل جدید زلزله و ۲ دستگاه شتابنگار دیجیتال در روستاها و شهرهای استان نصب و راه اندازی شد.

وی گفت: در مرحله اول راه اندازی شبکه شتابنگاری استان در سال ۹۸ تعداد ۷ دستگاه شتابنگار بر خط و ۱۱ دستگاه شتابنگار دیجیتال نصب شده و در مرحله دوم و با هدف تکمیل شبکه شتابنگاری در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ دستگاه شتابنگار برخط و ۱۲ دستگاه شتابنگار دیجیتال در شهرهای استان نصب گردیده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی افزود: در مرحله سوم در سال جاری با مساعدت و همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعداد ۵ دستگاه شتابنگار برخط و ۲ دستگاه شتابنگار دیجیتال به منظور توسعه شبکه شتابنگاری استان نصب و راه اندازی شد.

قاسمی اضافه کرد: دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه‌های نسل قبل بوده و قابلیت نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته‌ای دارند که می‌توانند در تشخیص میزان خسارت و هم چنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کنند.

وی عنوان کرد: محل‌ها و نقاط مد نظر با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، توپوگرافی، خطر پذیری و تراکم کم دستگاه‌ها در بعضی مناطق و امکانات محلی انتخاب شده‌اند.

قاسمی با ذکر این نکته که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتابنگاری کشور مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم است ادامه داد: این دستگاه‌ها شتاب مبنای زمین در قسمت‌های مختلف را به صورت جزء در اختیار ما قرار داده و در طراحی سازه‌های مقاوم و ایمن سازی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی رخ دهد این دستگاه‌ها فعال بوده و امکان دریافت رکوردها را خواهند داشت و اطلاعاتی را که در اختیار ما قرار می‌دهند برای تهیه سامانه‌های هشدار سریع و واکنش سریع که بعد از بحران خواهیم داشت و در جهت کمک و امداد رسانی و خدمات رسانی به مناطق آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی در پایان اضافه کرد: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است، براساس این اطلاعات نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

پایان پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول