اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای 10 سند همکاری رهاورد سفر «لوکاشنکو» به تاجیکستان

در پایان مذاکرات روسای جمهور تاجیکستان و بلاروس در «دوشنبه» 10 سند جدید همکاری در زمینه‌های مختلف بین مقامات ارشد دو کشور به امضا رسید.

امضای 10 سند همکاری رهاورد سفر «لوکاشنکو» به تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس در چارچوب یک سفر رسمی دو روزه وارد تاجیکستان و با «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

سران دو کشور در مذاکرات دو جانبه که در محل «قصر ملت» شهر دوشنبه برگزار شد، وضعیت و چشم‌انداز توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه‌های مورد علاقه دو طرف و همچنین مسائل مهم منطقه‌ای و بین الملل را به صورت عمیق مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در مذاکرات وسیعی که با مشارکت هیات‌های دو کشور صورت گرفت، از توسعه با سرعت روابط بین دو کشور در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، علمی و فنی، فرهنگی، بشردوستانه ابراز رضایت شد.

سران دو کشور با هدف تقویت بیشتر روابط دوجانبه خواستار احیا و تشدید فعالیت کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاجیکستان و بلاروس و راه‌اندازی فعالیت‌های کارگروه مشترک توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری، شدند.

در جریان این مذاکرات گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی از اولویت‌های همکاری‌های دوجانبه تاجیکستان و بلاروس، تلقی شد.

به منظور توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بر ضرورت ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های معدن، متالورژی، ساختمان، صنایع سبک و غذایی، کشاورزی و لجستیک که از منابع زیادی برخوردار هستند، تاکید شد.

طی این مذاکرات دو طرف همچنین خواستار گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های اولویت‌دار فرهنگی و انسانی، علمی و آموزشی، در راستای روابط بین موسسات آموزش عالی، تربیت متخصصان مجرب و برگزاری روزهای فرهنگ در کشورهای یکدیگر، شدند.

همکاری دو کشور در چارچوب سازمان‌های معتبر منطقه‌ای و بین المللی مانند سازمان ملل متحد، جامعه همسود و سازمان پیمان امنیت جمعی از دیگر موضوعاتی بود که در مذاکرات وسیع سران دو کشور بررسی شد.

تاکید شد که با در نظر گرفتن تصمیم در مورد آغاز روند پذیرش بلاروس در سازمان همکاری شانگهای، تعامل کشورها در چارچوب این سازمان از محتوای جدیدی پیدا خواهد کرد.

در این دیدار در ارتباط با تامین امنیت و ثبات در کشورها و منطقه، افزایش شدید تهدیدات تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرائم سایبری و سایر اشکال جرائم سازمان یافته فراملی و نیز وضعیت سیاسی افغانستان، همکاری موثر دوجانبه و چندجانبه بین دو کشور متناسب با تقاضای زمانه عنوان شد.

در این مذاکرات همچنین در مورد سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در پایان مذاکرات وسیع در حضور سران تاجیکستان و بلاروس مراسم امضا 10 سند جدید همکاری مشمول زمینه‌های مهم همکاری بین دو کشور از جمله نقشه راه در زمینه توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و بشردوستانه بین شهرداری‌های «دوشنبه» و «مینسک» برای سال‌های 2023-2024، موافقتنامه‌های بین دولتی در مورد سیستم کمک به تجارت متقابل، همکاری در زمینه سیاست جوانان، موافقتنامه همکاری در زمینه مبارزه با فساد بین آژانس مبارزه با فساد تاجیکستان و دادستان کل بلاورس، بین کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان و وزارت ورزش و گردشگری بلاورس در مورد همکاری در زمینه گردشگری، برنامه «نقشه راه» همکاری دوجانبه تاجیکستان و بلاروس برای سال‌های 2022-2026، مقررات کمیسیون بین دولتی تاجیکستان و بلاروس در زمینه همکاری‌های فنی – نظامی، موافقتنامه همکاری علمی بین آکادمی ملی علوم تاجیکستان و آکادمی ملی علوم بلاروس در زمینه آموزش پرسنل در زمینه ویروس‌شناسی، میکروبیولوژی، زیست‌شناسی مولکولی، اپیدمیولوژی، بیوتکنولوژی و فارماکولوژی، تفاهم‌نامه همکاری بین آژانس صادرات تاجیکستان و مرکز ملی مطالعات بازاریابی و قیمت بلاروس و پیمان دوستی و همکاری بین ناحیه «اسپیتامن» استان «سغد» تاجیکستان و منطقه «موگیلف» استان «موگیلف» بلاروس، به امضا رسیدند.

شامگاه 11 اکتبر به افتخار سفر رسمی رئیس جمهور بلاروس به «دوشنبه» در محل اقامتگاه دولت تاجیکستان مراسم «شام دوستی»  دو کشور، برگزار شد.

همچنین در جریان همایش تجاری محافل کسب و کار تاجیکستان و بلاروس که در حاشیه سفر لوکاشنکو به «دوشنبه» برگزار شد، بین بین دو کشور در مجموع به مبلغ حدود 50 میلیون دلار قراردادهای همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول