اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا رژیم صهیونیستی تسلیم مطالبات لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی شد؟

در حالی مذاکرات غیر مستقیم مرزبندی دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی، در مرحله پایانی قرار دارد که فقط چند ساعت پیش از سخنرانی دبیر کل حزب الله، تل‌آویو موافقت خود را با مطالبات لبنان اعلام کرد.

چرا رژیم صهیونیستی تسلیم  مطالبات لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رژیم موقت صهیونیستی و رسانه‌هایش طی چند روز گذشته، جنگ نرم شدیدی علیه منافع لبنان در مسئله تعیین مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی پیش بردند.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم درباره مذاکرات مرزبندی دریایی نوشت، این جنگ، معلول شرایط داخلی رژیم صهیونیستی و بی‌ثباتی در این رژیم است؛ به نحوی که این بی‌ثباتی از سه سال پیش آغاز شده و بیش از این نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش این روزنامه، تلاشهای مذبوحانه تل‌آویو در مذاکرات مرزبندی برای حمایت از خود، روز به روز در حال کمرنگ شدن است؛ هر چند این رژیم طرحهایی را برای امتیازگیری از لبنان پیاده کرد. ابتدا مطالبات و اصلاحات مد نظر لبنان را رد کرد. سپس لبنان را به جنگ و نابودی تهدید کرد. بعد از آن، اعلام کرد که بدون هیچ توجهی به توافق، استخراج گاز و نفت از کاریش را آغاز خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، این در حالی است که فقط چند ساعت مانده به سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، رژیم صهیونیستی از همه این تاکتیکها عقب نشست و اذعان کرد که گاز و نفت استخراج نخواهد کرد، بلکه همه مطالبات لبنان را پذیرفته است. سؤال مهم است که چرا اسرائیل، طرحهای قبلی خود را رها کرد و توافق را پذیرفت؟.

رأی الیوم در دامه نوشت، باید به معادله‌ای اشاره کرد که حزب الله و مقاومت فلسطین در هر پرونده مربوط به رژیم صهیونیستی پیاده کردند. این معادله، مبتنی بر تعییر قواعد درگیری، حرکت به سمت جنگهای مدرن و گردآوری تجهیزات لازم برای آغاز جنگ طولانی مدت از طریق ابزارهای پیشرفته است. حزب الله امروز، تمامی امکانات لازم برای این جنگ را در اختیار دارد.

به گزارش این روزنامه، در مقام مقایسه اوضاع داخلی لبنان و دشمن صهیونیستی، به نظر می‌رسد که وضعیت لبنان بسیار بهتر است. هر چند که کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه سالهاست که تلاش کرده‌اند لبنان را به یک کشور ورشکسته از نظر اقتصادی و معیشتی تبدیل کنند تا آسانتر بر آن مسلط شوند، ولی تأکید سه قوه لبنان بر موضع واحد در قبال مسئله مرزبندی، نشان داد که وضعیت سیاسی در این کشور، منسجم است.

رأی الیوم با اشاره به نقش سیاسی کلیدی که حزب الله در لبنان ایفا می‌کند، تأکید کرد، حزب الله در تصمیم‌گیریها، جایگزین حکومت نیست، بلکه از طریق اصرار بر مطالبات مشروع و قانونی، فقط فضای مناسب را برای طرفهای مسئول فراهم می‌کند.

به گزارش این روزنامه، رژیم صهیونیستی از نظر اختلافات سیاسی و جنگ بین احزاب سیاسی و خلأ سیاسی چند ساله و حاکم بر این رژیم، در بدترین وضعیت خود قرار دارد. آنچه در این رژیم در حال رخ دادن است، مقدمه یک جنگ داخلی طولانی مدت است. کما اینکه کابینه موقت صهیونیستی یه خوبی می‌داند که هر جنگی در آینده، مقدمه‌ای برای پایان این رژیم خواهد بود.

بنا بر این گزارش، این توافق در حالی امضا خواهد شد که باید گروههای سیاسی معادله جدید را بدانند و این معادله باعث می‌شود که دیگر به دشمن صهیونیستی امتیاز ندهند. دشمن نیز به خوبی از هزینه جنگ آتی اطلاع دارد و به همین دلیل، اصرار داشت که پیامهای کاهش تنش بفرستد و با مطالبات لبنان موافقت کند.

این در حالی است که امروز «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از پذیرش طرح نهایی میانجی‌گر آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خبر داده و مراتب رضایت تل‌آویو را اعلام کرد. 

لاپید ضمن اطلاع این موضوع که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی فردا برای تصویب توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان جلسه خواهد داشت، این توافق را یک پیروزی تاریخی برای رژیم صهیونیستی خواند و گفت که این توافق همه خواسته‌های امنیتی و اقتصادی این رژیم را برآورده می‌کند.

رسانه‌های عبری در حالی که صبح روز یکشنبه (9مهر) بر روی آغاز استخراج گاز از میدان کاریش مانور می‌دادند، پس از گذشت چند ساعت، به توضیح اصل ماجرا پرداختند و اعلام کردند: «تل‌آویو از آموس هوچشتاین میانجیگر آمریکایی در پرونده ترسیم مرزها خواسته تا به لبنان اطلاع دهد که امروز از میدان کاریش گاز استخراج نخواهد کرد و تل آویو می‌خواهد به دبیرکل حزب الله این پیام را بدهد که جنگ  نمی‌خواهد».

پیش از این، «نعیم قاسم» معاون «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرده بود که مقاومت بهترین گواه بر این است که یاری خداوند به مؤمنان فقط با جهاد و پایمردی آنان امکان‌پذیر است. وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرده که حزب الله موفق شده است در هر جنگی، رژیم صهیونیستی را شکست دهد و «تا زمانی که میان ما چنین زنان و مردان مقاومی در حزب الله، جهاد [اسلامی] و فرزندان [حضرت آیت الله العظمی] خامنه‌ای وجود داشته باشد، در هر جنگی آن (اسرائیل) را شکست خواهیم داد».

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول