اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

فارس من| معاون عتبات سازمان حج: وام اربعین به مرور برای متقاضیان واریز می‌شود

در حالی که بیش از 20 روز از اربعین حسینی می‌گذرد و حدود 700 هزار نفر متقاضی دریافت وام اربعین بودند، هنوز این تسهیلات برای برخی از زائران واجد شرایط واریز نشده است.

فارس من| معاون عتبات سازمان حج: وام اربعین به مرور برای متقاضیان واریز می‌شود

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، وام اربعین یکی از تسهیلاتی بود که دولت سیزدهم به منظور کاهش هزینه‌های سفر به عراق در ایام اربعین پیش‌بینی کرد. اما اکنون با گذشت بیش از ۲۰ روز از اربعین حسینی، همچنان وام اربعین به برخی از زائران واجد شرایط تخصیص پیدا نکرده است. بر همین اساس برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من خواستار پیگیری این موضوع شدند. (اینجا، اینجا و اینجا بخوانید)

وزیر اقتصاد قبل از اربعین حسینی اعلام کرد افراد سرپرست خانوار که یارانه دریافت می‌کنند، در صورتی که به صورت زمینی عازم زیارت اربعین شوند، بدون نیاز به مراجعه به بانک یا داشتن ضامن، وام اربعین دریافت می‌کنند. این میزان تسهیلات برای سرپرست خانوار سه میلیون تومان و در صورت همراه بودن یک نفر از اعضای خانواده با سرپرست خانوار چهار میلیون تومان و اگر سرپرست خانوار به همراه ۲ نفر از اعضای خانواده یا بیشتر به این سفر معنوی مشرف شود، پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است که البته این مبلغ به حساب یارانه سرپرست خانوار واریز و در مدت یک سال از حساب آنها کسر می‌شود.

ثبت درخواست اربعین در سامانه سماح انجام شد

با اعلام این موضوع، برخی از مشتاقان زیارت اربعین ثبت‌نام خود را در سامانه سماح تکمیل کرده و با توجه به اینکه ثبت درخواست وام اربعین هم در این سامانه انجام می‌شد، این درخواست را ارائه دادند تا بتوانند وام اربعین دریافت کنند.

وام اربعین را بعد از ۲۴ روز دریافت نکرده‌ایم

هادی پاسدار، یکی از مخاطبان سامانه فارس من که از استان مشهد مقدس به زیارت اربعین مشرف شده است، می‌گوید: هشت روز قبل از اربعین حسینی درخواست خود را در سامانه سماح برای دریافت وام اربعین ثبت کردم و چند روز بعد هم به صورت زمینی و با وسیله نقلیه شخصی از طریق مرز مهران به زیارت اربعین رفتم.

وی با بیان اینکه بعد از اربعین حسینی و پس از بازگشت به کشور منتظر خبرهایی از دریافت وام اربعین بودم، اما در این زمینه اطلاع‌رسانی نشد، می‌افزاید: همچنان منتظر واریز وام اربعین هستم. با این وجود، نه تنها من، بلکه سایر دوستانم که با هم به زیارت اربعین رفته بودیم، وام اربعین را پس از ۲۴ روز دریافت نکرده‌ایم و مسؤولان هم در این باره اطلاع‌رسانی مناسبی ندارند تا ما وضعیت تخصیص وام اربعین را بدانیم.

پاسدار با اشاره به اینکه ما یک خانواده سه نفره هستیم که امسال به تنهایی عازم زیارت اربعین شدم، می‌گوید: با توجه به گرمای هوا و توصیه ستاد اربعین، همسر و فرزندم به زیارت اربعین مشرف نشدند و من به همراه دوستانم عازم این سفر معنوی شدیم. البته هدف ما از این سفر، گرفتن وام نبود. اما وقتی این تسهیلات را درنظر گرفتند و ما هم درخواست را ثبت کردیم، انتظار داریم که این موضوع پیگیری و زودتر وام اعلام شده، به حساب ما واریز شود.

حدود ۲۰ درصد زائران خواستار  وام اربعین بودند/ پرداخت وام اربعین به برخی از متقاضیان

با توجه به اینکه هنوز برخی از زائران اربعین، وام اختصاص یافته به افراد واجد شرایط را دریافت نکرده‌اند، به برخی دیگر از زائران این وام تعلق گرفته و به حساب سرپرست خانوار واریز شده است؛ به طوری که یکی از افراد واجد شرایط دریافت وام اربعین می‌گوید: من به همراه پسرم به صورت زمینی به زیارت اربعین رفتیم و نهم مهرماه چهار میلیون تومان به حسابم واریز شد. همچنین یکی دیگر از دوستانم چند روز پس از من این وام را دریافت کرد.

ثبت درخواست وام اربعین در سامانه سماح انجام شد که این سامانه زیر نظر سازمان حج و زیارت است. بر همین اساس، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما پس از پایان ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح، اسامی افرادی که درخواست وام اربعین و سایر تسهیلات را در این سامانه ثبت کرده بودند، در اختیار مسؤولان مربوطه قرار دادیم، می‌گوید: از بین سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در این سامانه برای زیارت اربعین ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده بودند، ۷۰۰ هزار نفر خواستار دریافت وام اربعین بودند.

سازمان حج و زیارت مسوول ثبت‌نام وام اربعین بود

وی با بیان اینکه اسامی و اطلاعات متقاضیان دریافت وام اربعین را به وزارت اقتصاد دادیم، می‌افزاید: سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته ثبت‌نام و اعزام زائران اربعین، مسئولیت ثبت‌نام زائران در سامانه سماح و ثبت درخواست متقاضیان وام اربعین را در این سامانه بر عهده داشت. اما تخصیص وام اربعین پیشنهاد وزارت اقتصاد بود و ما در این رابطه نقشی نداشتیم که زمان دریافت این اعتبار را اطلاع‌رسانی کنیم.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه پس از اینکه اسامی متقاضیان دریافت وام اربعین را به وزارت اقتصاد دادیم، قرار بود که اسامی متقاضیان در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرد، می‌گوید: برخی از متقاضیان هم خودشان و هم اعضای خانواده آنها درخواست وام اربعین را ثبت کرده بودند که پس از بررسی وزارت اقتصاد و سازمان هدفمندی مقرر شد تا در صورت داشتن شرایط دریافت این وام، مبلغ به مرور به حساب سرپرستان خانوار واریز شود که البته با توجه به آخرین اطلاعات ما، تاکنون برخی از زائران این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و برای سایر زائران نیز واریز خواهد شد.


ثبت درخواست وام اربعین در سامانه سماح

به گزارش فارس، اربعین امسال ۲۶ شهریورماه بود که با تصمیم وزارت اقتصاد از نیمه شهریورماه ثبت درخواست وام اربعین در سامانه سماح فراهم شد و تا روز اربعین این روند ادامه داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول