اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی آذربایجان و قرقیزستان

سفیر قرقیزستان در باکو با اشاره به سفر رسمی «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان به بیشکک گفت: در مدت زمان نسبتاً کوتاهی شاهد پیشرفت در حوزه همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواهیم بود.

توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی آذربایجان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «غیرت عثمان علیف» سفیر قرقیزستان در باکو در مورد سفر رسمی «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان به کشورش گفت: در مدت زمان نسبتاً کوتاهی شاهد پیشرفت در حوزه همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور خواهیم بود.

این دیپلمات تاکید کرد که روابط دو کشور در حال رسیدن به سطح کیفی بالاتری است و مذاکرات در سطح عالی افق‌های جدیدی از همکاری را برای کشورهای ما باز می‌کند.

وی تصریح کرد در مقایسه روابط با سال‌های اخیر، اکنون روابط دوجانبه به صورت پویا و رو به رشد در حال توسعه است. همانطور که قبلا ذکر شد، پیشرفت‌های بزرگی در حوزه سیاسی و دیپلماتیک حاصل شده است.

سفیر قرقیزستان گفت: ما فعالیت‌هایی را برای ایجاد خانه تجارت قرقیزستان در آذربایجان برنامه ریزی و شروع به اجرای آن کردیم. ایجاد صندوق توسعه آذربایجان و قرقیزستان به زودی برنامه ریزی شده است. من واقعاً امیدوارم که پروازهای مستقیم بین پایتخت‌ها افتتاح شود که انگیزه خوبی به توسعه گردشگری بدهد.

وی افزود: باید جنبه حمل و نقل و لجستیک را نیز در نظر گرفت. قرقیزستان و آذربایجان در یکی از مسیرهای به اصطلاح جاده ابریشم جدید قرار دارند و حجم ترافیک رو به رشدی از چین از طریق قفقاز جنوبی به اروپا وجود دارد.

عثمان علیف گفت: در مورد مؤلفه فرهنگی و بشردوستانه همکاری‌های دوجانبه، تقویت شده است. زیرا مردم آذربایجان و قرقیزستان از نظر تاریخی با ریشه‌ها، فرهنگ، سنت‌ها و مذهب مشترک به هم مرتبط هستند. به نظر من وابستگی خاصی به میزان توسعه روابط سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی تعامل فرهنگی و بشردوستانه نیز وجود دارد.  در سال آینده، روزهای فرهنگ قرقیزستان در آذربایجان برگزار می‌شود که بر آثار هم‌وطن بزرگ و نویسنده مشهور جهانی «چنگیز آیتماتوف» متمرکز خواهد بود که 95 ساله می‌شود.

علیف تصریح کرد: البته نقش «سادیرجباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در این روند قابل توجه است. ایجاد روابط دوستانه گرم با رئیس جمهور آذربایجان که مدت‌هاست با موفقیت در سیاست منطقه‌ای و جهانی فعالیت می‌کند، قطعا برای کشور ما بسیار مهم و ضروری است، به همین دلیل اولین سفر دولتی رئیس جمهور یک کشور برادر با توجه به چنین اهمیتی مواجه است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول