اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

فارس من| چرایی افزایش 30 درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته

مدیر اتحادیه نوشت‌افزار گفت: قیمت اجناس نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۳۰ درصد رشد داشت. بیش‌ترین گرانی مربوط به مداد است که ۳۵ درصد رشد داشت که به دلیل واردات مغز و چوب مداد بود و کمترین رشد هم مربط به خودکار با ۱۵ درصد است.

فارس من| چرایی افزایش 30 درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت مطالبه‌ای در سامانه تعاملی فارس من با عنوان «افزایش قیمت لوازم‌التحریر و کاغذ کنترل شود» آورده است: «روند افزایش قیمت در بازار کاغذ و مقوا ادامه دارد و کاغذ در بیش‌ترین قیمت خود تاکنون قرار گرفته است،‌ بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ بندی یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

هم‌چنین کاغذ روزنامه،‌ کاغذ آ۴ نیز با افزایش قیمت نسبی همراه بوده‌اند، هر کیلو کاغذ روزنامه ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان و هر بسته کاغذ آ۴ نیز ۱۱۲ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.با توجه به نزدیکی به ایام سال تحصیلی و بازگشایی مدارس بیم این وجود دارد که با افزایش قیمت کاغذ این گرانی به لوازم التحریر دانش آموزان از جمله دفتر دانش آموزان هم برسد. مشکل بازگشایی مدارس و افزایش قیمت کاغذ حل شود.»

کارشناسان برای گرانی کاغذ که از اوایل اردیبهشت ماه روند صعودی پیدا کرد دلایل متعددی را بیان کرده‌اند. (اینجا) که مهم‌ترین آن را گرانی کاغذ در بازار جهانی می‌دانند. کاغذ مصرفی در چاپ کتاب و دفتر‌های مشق و امثالهم در کشورمان وارداتی است؛ وارداتی بودن کاغذ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت مشتقات کاغذ است. البته کاغذهایی که در کارخانه‌های داخلی چون صنایع چوب مازندران تولید می‌شوند به دلیل نداشتن کیفیت مطلوب، خواهانی برای استفاده در چاپ کتاب و یا دفترهای مشق ندارند و بیش‌تر در چاپ روزنامه‌ها کاربرد دارند. 

از سوی دیگر نوسانات قیمت ارز نیز در روند افزایش قیمت کاغذ وارداتی مؤثر است؛ به طوری که کاغذ از بندی ۸۱۰ تومان در ماه‌های اخیر به مرزِ بندی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در این هفته رسیده است.

افزایش قیمتی که در لوازم التحریر صورت گرفته است نیز بنا به افزایش قیمت تولید، مواد اولیه و هزینه‌های جانبی تولید است. موسی فرزانیان مدیر اتحادیه نوشت‌افزار در این خصوص به خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس گفت: افزایش قیمت صعودی در لوازم التحریر صورت نگرفته است و این بازار با توجه به خوابی که در سال‌های کرونا داشته است، می‌تواند رشد بیش‌تری داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: حجم بسیاری از مداد‌ها و خودکارهای موجود در بازار، تولید داخل هستند و به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، درصدی افزایش قیمت داشته‌اند. گرانی خارج از ضابطه‌ای وجود ندارد، چرا که این بازار مدت‌‌ها با توجه به نوسانات گذشته افزایش قیمت نداشته است. 

فرزانیان با اشاره به میانگین افزایش قیمت‌ها در این حوزه بیان کرد: قیمت اجناس نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۳۰ درصد رشد داشته است و بیش‌ترین گرانی مربوط به مداد است که ۳۵ درصد رشد داشت و آن هم به دلیل واردات مغز و چوب مداد بود. کمترین رشد هم مربوط به خودکار با ۱۵ درصد است؛ چرا که تولید داخلی خودکار ۸۰ درصد مصرف داخل را تأمین می‌کند و در سال‌گذشته نیز چند واحد تولیدی ایجاد شد.

وی در پایان گفت: گرانی ماژیک نیز به دلیل ممنوعیتی است که برای واردات ایجاد شده و در حال حاضر به صورت قاچاق وارد می‌شود. در حوزه دفتر مشق نیز کمبودی در بازار وجود نداشت ولی تأخیرهایی از سوی تولیدکنندگان رخ داد که آن هم به دلیل گرانی کاغذ بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول