اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

استقرار 40 خانه بهداشت در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: بهداشت در میان عشایر یک امر مغفول مانده است و از 40 خانه بهداشت مقرر شده برای مناطق عشایری تنها 5 خانه مستقر شده است.

استقرار 40 خانه بهداشت در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، یحیی حسین‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار عشایری با ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر جمعیت دارد که ۹۹ درصد این عشایر بختیاری هستند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: عشایر استان از پنج ایل‌راه بزرگ تاریخی کوه‌ سفید، تاراز، فاله، هزار چمه و دزپارت به سمت شمال خوزستان در حرکت هستند.

وی ادامه داد: خدمت به عشایر از خدمات هزینه‌بر است که طبق ماده ۵ آیین‌نامه ساماندهی، هر دستگاه نسبت به جمعیت و اعتباری که در دست دارد باید به عشایر خدمت‌رسانی کند اما نواقصی در این راستا وجود دارد که امیدواریم رفع شود.

۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عشایر

حسین‌پور با بیان اینکه تأمین آب شرب سالم و پایدار وظیفه امور عشایر است، اظهار داشت: اعتبارات و مصوبات خوبی در دولت فعلی محقق شده است که تصویب ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری و ۱۳۰ میلیارد تومان در راستای محرومیت‌زدایی از جمله آن است و این مبالغ در تامین آب شرب، اجرای خط انتقال، آبشخورها و چشمه، ساخت و بازگشایی ایل‌راه‌ها بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کند.

مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه تعداد دام سبک استان یک میلیون و ۵۵۰ هزار راس است، گفت: همه این دام‌ها هویت‌گذاری شده‌اند و عشایر در سامانه «مالیار» بر اساس همین هویت‌گذاری نهاده دریافت می‌کنند.

۸۵ درصد از عشایر، استان را ترک کرده‌اند

وی با بیان اینکه کل ایل‌راه‌های استان ۴ هزار و ۹۸۰ کیلومتر است و هرساله همزمان با کوچ عشایر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از این راه‌ها بازگشایی می‌شود، افزود: زمان کوچ عشایر یکم مهرماه است که تا کنون ۸۵ درصد از جامعه هدف استان را ترک کرده‌اند و ۱۵ درصدی که در ارتفاعات بودند اکنون از غلات استفاده می‌کنند.

حسین‌پور ادامه داد: ۸ شرکت تعاونی و ۱۲۰ عامل فروش کالاهای اساسی از جمله آرد یارانه‌ای در استان فعالیت می‌کنند که توسط اتحادیه عشایری ماهانه یک هزار و ۱۰۰ الی ۲۰۰ تن در چهارمحال و بختیاری و خوزستان همزمان با کوچ میان عشایر توزیع می‌شود.

ساماندهی ۱۲ شهرک برای اسکان داوطلبانه عشایر چهارمحال و بختیاری

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به ساماندهی داوطلبانه عشایر در استان گفت: تا کنون ۷ شهرک آماده شده و ۵ شهرک دیگر در شاه‌منصوری، خوشاب مارمولکی، کارکنان جنوبی، تنگ هونی و سرتنگ شهریاری در دستور کار است که چهار شهرک تا کنون در شورای اسکان کوهرنگ مجوز دریافت کرده‌اند.

وی افزود: عشایر با شرط تولید، به صورت داوطلبانه در این شهرک‌ها ساکن و امکان اشتغال برایشان فراهم می‌شود که حاشیه‌نشین نشوند.

حسین‌پور با بیان اینکه شرایط زندگی عشایر پتانسیل خوبی برای جذب گردشگران است، اظهار داشت: در کمپ‌های گردشگری شرایط خوبی مهیا شده است اما این شرایط سودی برای عشایر ندارد لذا دستگاه متولی باید به گونه‌ای الگوسازی کند که کنار هر چادر عشایر امکان اسکان گردشگران فراهم شود تا عشایر علاوه بر تولید از این ظرفیت نیز بهره‌ ببرند.

وی افزود: بهداشت در میان عشایر یک امر مغفول مانده است و از ۴۰ خانه بهداشت مناطق عشایری تنها ۵ خانه مستقر شده است.

قیمت گوشت مشکل اصلی عشایر

مدیرکل امور عشایر و روستایی استان گفت: خرید تضمینی دام عشایر در سال جاری طی دو مرحله ۳۰ تن و ۱۵ تن با خرید بره پرواری با قیمت هر کیلوگرم ۱۸۲ هزار تومان صورت گرفت اما خرید گوشت مشکل اصلی عشایر است که با قیمت نهاده همخوانی ندارد.

وی افزود: تا کنون ۹۸۵ پنل خورشیدی از سمت وزارت نیرو و ۳۰۰ پنل از سمت اداره کل برای عشایر تامین شده است که با تامین نور آمار سرقت و حمله حیوانات وحشی به عشایر کاهش می‌یابد.

حسین‌پور در پایان با بیان اینکه عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کنند، گفت: در سال جاری به منظور تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز ۹ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت می‌شود که ممکن است تا پایان سال نیز افزایش یابد.

پایان پیام/۶۸۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول