اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سرانه پستی هر ایرانی چند مرسوله است؟/ جابه جایی 11 میلیون مرسوله پستی در آذربایجان شرقی

سرپرست اداره کل پست آذربایجان شرقی از جابه جایی 11 میلیون مرسوله پستی در استان خبر داد.

سرانه پستی هر ایرانی چند مرسوله است؟/ جابه جایی 11 میلیون  مرسوله پستی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جواد دباغ صادقی‌پور ظهر شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت ۱۷ مهر روز جهانی پست اظهار داشت: خط قرمز ما خدمات پستی کیفی به مردم است و در یکسال گذشته در مجموع ۱۱ میلیون مرسوله پستی در استان جابجا شده که بیش از ۶ میلیون مرسوله پستی وارد استان و تا دورترین نقاط توزیع شده اند و ۴.۷ میلیون مرسوله نیز مرسوله های صادراتی داخل و خارج استان بوده و در حوزه ترافیک صادره مرسولات مجازی نیز آمار ۱.۲ میلیون مرسوله را داشته ایم.

وی ادامه داد: ترافیک میانگین توزیع برای هر مامور پستی استان بیش از ۹۵ مرسوله و میانگین مکان مراجعه موزعین روزانه بیش از ۹۰ مورد بوده که با میانگین کشوری ۹۶ مرسوله و ۹۱ مکان برابری می کند و سرانه مرسوله نیز یک و نیم مرسوله است که البته برای استانی مانند آذربایجان شرقی بسیار اسفبار است چون از متوسط ۳.۳ مرسوله کشوری پایین تر است و باید فرهنگ استفاده از خدمات پستی در استان نهادینه شود چون این میزان در کشوری مانند چین سالانه ۱۸۰۰ و در آمریکا ۱۲۰۰ مرسوله برای هر فرد است.

مدیرکل پست استان تصریح کرد: دو شاخص در حوزه توزیع داریم که یکی تحویل به موقع است و تحویل مرسوله طبق زمانبندی اعلامی به مشتری صورت می گیرد و مدت آن در مراکز استانی ۲۴ تا ۴۸ و در مناطق روستایی ۴۸ تا ۷۲ ساعت است و ۹۸ درصد مرسولات وارده استان تحویل بموقع هستند و دو درصد باقیمانده دلایلی چون نبود گیرنده، نقل مکان، فوت و عدم قبول مرسوله را شامل می شود و شاخص بعدی توزیع موفق است که با وجود مراجعات چند مرحله ای مرسوله در محل تحویل داده نمی شود و صاحب مرسوله آن را از دفاتر پستی دریافت می کند.

دباغ گفت: در شرکت ملی پست ۴۰ شاخص و زیرشاخص ارزیابی با نمره مجموع یکصد و در چهار فرآیند دریافت، آماده سازی ارسال و تحویل لحاظ می شود که بر این اساس رتبه سوم تجمیعی کشور در سال گذشته و رتبه دوم ارزیابی شاخص های کیفی شش ماهه اول امسال را داریم که البته استان تهران ۶ اداره کل دارد و بر این اساس این رتبه در بین ۳۷ اداره کل سراسر کشور کسب شده و کل مجموعه پست استان پس از تبدیل شدن به هاب منطقه ای بصورت ۲۴ ساعته و سه شیفته فعالیت می کند.

سرپرست پست استان کرونا را فرصتی برای این مجموعه دانست و افزود: این همه گیری با وجود تمام تبعات تلخ خود، اثرات مثبتی بر اقتصاد دیجیتال و گسترش فرهنگ پستی  داشت و با توجه به تاثیر این خدمات بر حوزه های متعدد مانند ترافیک شهری، محیط زیست و نظایر آن باید به تعمیق این فرهنگ کمک کنیم و البته باید توجه داشت که زیرساخت های ما به نسبت درخواست جامعه ارتقا می یابد.

وی ادامه داد: در این دوران با افزایش ترافیک صددرصدی و تغییر نوع مرسوله از پاکت به بسته و امانت روبرو بودیم و با وجود نبود زیرساخت های لازم برای خدمت رسانی در چنین شرایطی، توانستیم با تلاش شبانه روزی نیروها این دوران را با کمترین میزان روزانه رسوب مرسولات پشت سر گذاریم و در حالی که در کلانشهرهای بزرگ بین ۱۰ تا ۱۵ روز رسوب مرسوله داشتند این مدت برای استان ما چهار روز بوده و حتی یک نیروی پست نیز در این دوران بیکار نشدند و چهار فوتی نیز داشتیم.

دباغ در خصوص جایگاه پست استان در سطح کشور اظهار داشت: پیشتر کل فرآیند پستی کشور در تهران متمرکز بود که برای تسهیل این فرآیند چند هاب پستی منطقه ای در کشور تعریف و بر این اساس آذربایجان شرقی از سال ۹۸ به عنوان هاب پستی شمالغرب کشور تعیین شد و در شرایطی که پیش از آن با سه استان اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان مراوده پستی داشتیم، پس از این تغییر با ۱۶ استان تبادل مرسوله داریم که نتیجه آن کاهش محسوس زمان ارسال و دریافت ۲۴ تا ۴۸ ساعته مرسوله های پستی است.

وی در مورد خدمات پشتیبانی خارج سازمانی پست نیز گفت: با وجود مشکلات عدیده در خصوص لجستیک و سخت افزاری، شرکت ملی پست بزرگترین شبکه مویرگی توزیع کشور را دارد و بر همین اساس با بروز هر مشکل در سطح ملی، وظیفه خود را در برهه هایی مانند سیل هرمزگان، زلزله اخیر خوی و انتقال کمک های زمان کرونا با امکانات لجستیکی موجود پست به انجام رسانده ایم.

دباغ به تشکیل ستاد اربعین در مجموعه پستی کشور و استان اشاره و تصریح کرد: بر این اساس در چهار حوزه به مردم خدمت ارائه شد که از جمله ۸۷ هزار فقره توزیع گذرنامه با میانگین زمانی ۱۰ تا ۴۸ ساعته از موعد تحویل به پست از ابتدای محرم تا یک روز مانده به اربعین در استان صورت گرفت و پست یافته خدمت دوم این ستاد در مرزهای زمینی با کشور عراق و در ۱۲ موکب شرکت پست بود که برای دریافت و تحویل اشیا گمشده بر اساس برچسب های پستی الصاقی روی اقلام زائران ارائه می شد.

سرپرست پست استان افزود: خدمت سوم نیز مربوط به ارسال دل نوشته عاشقان حسینی و جاماندگان اربعین به عتبات بود و دریافت و توزیع نذورات نیز خدمت دیگری بود که با وجود هماهنگی صورت گرفته پلیس عراق ۱۲ محموله ارسالی در موکب های خود کشور توزیع شدند و برقراری خط ویژه جوابگویی به مراجعات غیرحضوری با بیش از دو هزار مورد نیز دیگر اقدام این ستاد بود که خدمت کنندگان در این ستاد و ارائه کنندگان خدمات در قالب نذر خدمت در این ایام  همکاری کردند.

وی در مورد بازرسی و ارزیابی و سرکشی به دفاتر پستی استان نیز گفت: طبق ابلاغ استانداری در ساعت ۹ تا ۱۱ روزهای سه شنبه در خود اداره کل پست استان میز خدمت داریم و سه تیم ارزیاب نیز هر هفته دو مورد از دفاتر در تبریز و ۱۸ شهرستان استان بازدید دارند و علاوه بر این بازدیدهای سرزده از دفاتر شهرستانی نیز حداقل یک مورد در هفته صورت می گیرد و اخذ شکایات مشتریان نیز با تلفن های ۳۵۴۹۳۲۷۳ و ۷۴ صورت می گیرد و سامانه ۱۹۳ نیز بر اساس سه شاخص مدت زمان پاسخگویی، مدت زمان مکالمه و میزان رضایت تماس گیرنده آماده دریافت نظرات مردمی هستیم که در این خصوص جز رتبه های برتر در شرکت ملی پست هستیم.

دباغ به اقدامات عملی در خصوص تحقق شعار سال دانش بنیان اشاره کرد و افزود: در حوزه هوشمندسازی به دو حوزه هوشمندی فرآیندهای داخلی و خدمات ارایه شده به مردم و دیگری در بحث حمایت از شرکت های دانش بنیان نگاه ویژه ای داریم که در مورد اول رهگیری لحظه به لحظه مرسولات با راه اندازی و تکمیل سامانه رهگیری پست و بحث کنترل و مانیتورینگ کارمندان و نیروهای پستی از طریق موبایل در راستای حفظ حقوق مشتری عملیاتی کرده ایم چرا که اعتماد و اطمینان قلبی مشتری بزرگترین داشته و سرمایه شرکت پست است.

وی پروژه اقتصاد مقاومتی آدرس استاندارد (جی نف) را دیگر اقدام در حوزه هوشمندسازی فرآیندهای پستی عنوان و تصریح کرد: در ۳۲ شهر استان عملیات ژئو کد را با حضور ۴۱ دستگاه خدمت رسان در حوزه اماکن و ساختمان ها با استفاده از کد پستی ۱۰ رقمی عملیاتی کرده ایم که درصد تحقق این پروژه بیش از ۷۸ درصد بوده و ارایه کد پستی ۱۰ رقمی بر بستر وب و از طریق سامانه gnaf.ir، احراز مکانی مجازی برای ادارات درخواست کننده احراز هویت در سامانه سخا و امکان پرداخت در محل برای خرید و فروش های اینترنتی از خدمات حوزه هوشمندسازی پستی هستند.

سرپرست پست استان افزود: با توجه به جایگاه شرکت پست به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی و سکوی پرتاب برای تجارت الکترونیک کشور، تمام توان خود را برای تسهیل مشاغل خانگی و کوچک و در قالب سیاست های اقتصاد دیجیتال بکار گرفته ایم و سایت ای بازار بصورت رایگان فضای دیجیتال برای تبلیغ و عرضه و توزیع کالا ارایه می دهد که با توجه به بالا بودن ترافیک وارده به صادره نشان می دهد استان ما بیشتر خریدار هستیم تا فروشنده.

وی به اقدامات صورت گرفته در بخش حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز گفت: آماده تامین دفتر برای این شرکت ها در قبال توزیع محصول تولیدی آنها از طریق مجموعه پست هستیم و در این راستا با ۴۰ شرکت در استان تعامل کرده ایم که متاسفانه در این زمینه از دو شرکت مراجعه کننده تنها یک شرکت در اداره کل دست استان مستقر شده است.

دباغ خاطرنشان کرد: علاوه بر این آمادگی خود را برای خرید ایده شرکت های دانش بنیان برای پاسخگویی نرم افزاری یا فیزیکی به نیازهای مجموعه پست استان اعلام کرده ایم و سومین استان کشور هستیم که دستگاه سورتینگ هوشمند را از یک شرکت دانش بنیان خریداری کرده ایم و در اداره کل استفاده می کنیم و ایجاد ششمین مرکز نوآوری شرکت پست در استان نیز دیگر اقدام این حوزه است.

سرپرست اداره کل پست آذربایجان شرقی در خصوص برنامه های کوتاه مدت این مجموعه نیز گفت: مطالعه و اجرای طرح آمایش سرزمینی پست استان و افزایش نواحی پستی از چهار ناحیه به هفت ناحیه با ایجاد نواحی باغمیشه، ولیعصر شمالی و شمال تبریز در محدوده محله سیلاب با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات پستی، پیگیری تامین موتورهای برقی برای توزیع مرسوله ها از شهرداری و شورای شهر در راستای حفظ محیط زیست و طبق قانون و  آغاز عملیات عمرانی احداث ساختمان دفتر پستی شهر جدید سهند و  حضور پررنگ در دهمین نمایشگاه رینوتکس از جمله این برنامه هاست.

انتهای پیام/ ۶۰۰۳۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول