اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

مشکل ارز کاروان‌های عتبات برطرف شد/ چرا بسته‌های زیارتی متنوع اجرایی نمی‌شود؟

پس از چند روز مشکل تأمین ارز برای کاروان‌های عتبات برطرف شد و مدیران کاروان‌ها اقدام به اعزام زائران در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت کردند، اما بسیاری از زائران خواستار اجرایی شدن بسته‌های متنوع سفر عتبات هستند.

مشکل ارز کاروان‌های عتبات برطرف شد/ چرا بسته‌های زیارتی متنوع اجرایی نمی‌شود؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفرهای زیارتی به عتبات در این دوره تاپایان مهرماه برنامه‌ریزی شده است و از ظرفیت ۴۰ هزار نفری برای اعزام‌های زمینی و هوایی، بیش از ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

حدود نیمی از ظرفیت کاروان‌های عتبات خالی است

بر همین اساس، همچنان ظرفیت نیمی از کاروان‌های پیش‌بینی شده خالی است و برخی از دفاتر با وجود پیش‌بینی اعزام بیش از ۴ کاروان در این دوره، به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت برخی از کاروان‌ها، تعداد آن‌ها را کاهش داده‌اند.

این امر در حالی است که سال گذشته در چنین ایامی، با توجه به بسته بودن مسیر زیارت عتبات به دلیل شیوع کرونا، میلیون‌ها عاشق حسینی در انتظار برقراری سفرهای زیارتی به عراق بودند.

لغو برخی سفرهای زیارتی به عتبات در هفته‌های اخیر

اکنون که سفرهای زیارتی از سرگرفته شده است، همچنان برخی کاروان‌ها خالی از زائر هستند و‌ برخی هم به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت کاروان یا مجبور به ادغام شده‌، یا سفر را لغو کرده‌اند.

دلیل اصلی در لغو برخی سفرها یا حتی ادغام کاروان‌ها، کاهش تعداد زائران در هفته‌های اخیر و بالا بودن هزینه سفر به عتبات است. حتی با وجود بالا رفتن هزینه سفر نسبت به گذشته، تسهیلاتی به زائران اختصاص پیدا نکرده است. در حالی که قرار بود وام کم‌بهره برای سفرهای زیارتی به عتبات پیش‌بینی شود که این امر فقط در ایام ‌نوروز اجرایی شد و پس از آن با وجود اینکه قرار بود هزینه سفر با افزایش اعزام‌ها تعدیل شود و از طرفی وام به زوار تعلق گیرد، این امر محقق نشد و قیمت سفر به عتبات به دلیل بالا رفتن نرخ ارز بیش‌تر هم شد. 

چرا بسته‌های زیارتی متنوع عتبات اجرایی نشد؟

‌علاوه بر این، ارائه بسته‌های زیارتی متنوع از دیگر اقداماتی بود که سال گذشته برنامه‌ریزی شد، اما به مرحله اجرا نرسید و همین امر ‌نارضایتی برخی از زائران را به همراه داشته ایت؛ به طوری که برخی از مشتاقان زیارت عتبات که در اربعین با توصیه مسؤولان به این سفر معنوی مشرف نشدند، اکنون که قصد تشرف به عتبات را دارند، هزینه این سفر را بالا می‌دانند و خواستار اجرای بسته زیارتی متنوع با قیمت‌های مختلف هستند تا بتوانند بر اساس توانمندی خود از نظر هزینه و حتی زمان، عازم زیارت امام حسین علیه‌السلام شوند.

یکی از مسؤولان اعزام زائران به عتبات با بیان اینکه اجرای بسته‌های زیارتی متنوع نیازمند بررسی بیشتر است،‌ می‌گوید: یکی از مشکلات در زمینه اجرا نشدن این طرح، اجاره هتل‌ها است. چرا که وقتی دفتر یا استانی یک هتل را اجاره می‌کند، برای هر روز آن باید برنامه‌ریزی داشته باشد و‌ اگر حتی یک روز اتاقی خالی بماند، متضرر می‌شود. البته برای حل این مشکل در حال برنامه‌ریزی هستیم و امیدواریم با اجرای بسته‌های متنوع از سه روز تا حتی بیش از یک هفته بتوانیم آرزوی زیارت را برای عاشقان حسینی با هر سلیقه و‌توان مالی محقق کنیم.

افزایش‌‌ نرخ ارز متشکل نسبت به ماه گذشته

با توجه به نوسان نرخ ارز و بالا رفتن قیمت دلار، هزینه سفر به عتبات که بخش قابل توجهی از آن بر اساس دلار یا دینار محاسبه می‌شود، افزایش قابل توجهی داشته است. چرا که دلار متشکل کم‌تر ۲۹ هزار تومانی در شهریورماه، اکنون به بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و همین امر هزینه‌های سفر عتبات را نیز بالا برده است.‌‌

به گفته یکی از مدیران دفاتر استانی که از سال گذشته با توجه به تحولات در نحوه اعزام‌ها، اقدام به راه‌اندازی کاروان کرده است، بالا بودن هزینه سفر به عتبات چه به صورت هوایی و‌چه به صورت زمینی، مهم‌ترین دلیل کاهش تعداد زائران به ویژه پس از ایام اربعین است.

مشکل تأمین ارز کاروان‌های زیارتی برطرف شد

‌البته با تلاش دولت و به ویژه سازمان حج و زیارت، مشکل تأمین ارز متشکل برای کاروان‌های زیارتی برطرف شد و کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت برای سفر به عراق می‌توانند دلار به نرخ ارز متشکل دریافت کنند. ‌این امر در حالی است که هفته گذشته بسیاری از صرافی‌ها حاضر به پرداخت ارز متشکل به کاروان‌های عتبات نبودند و همین امر موجب لغو برخی سفرها شده بود.‌

هم‌اکنون سفرهای زیارتی به عتبات برای یک هفته به صورت زمینی از حدود ‌پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سفرهای هوایی از ۱۱ تا ۱۳ میلیون تومان است و بیشتر زائران در قالب کاروان‌های زمینی عازم عتبات می‌شوند.

به گزارش فارس، سفرهای زیارتی به عتبات در بسته‌های زیارتی یک هفته‌ای به صورت زمینی و هوایی در حال اجرا‌ است.‌ برای سفر به عتبات با توافق صورت گرفته بین ایران و عراق نیازی به اخذ ویزا نیست.‌ 

‌پایان پیام/ ت 17

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول