اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

هفتمین جلسه کمیسیون تدوین و تلفیق برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشد

هفتمین جلسه کمیسیون تدوین و تلفیق برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

هفتمین جلسه کمیسیون تدوین و تلفیق برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به  نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، غلامرضا ذاکر صالحی دبیر کمیسیون تدوین و تلفیق برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری در هفتمین جلسه تدوین برنامه هفتم توسعه، گفت: برای تدوین برنامه هفتم در بخش آموزش عالی هشت کارگروه فعال هستند که دو کارگروه فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی مدیریت و اداری و مالی گزارشی از اقدامات صورت گرفته را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین میزبان‌ شریعتی نیاسر معاون سابق آموزشی وزارت علوم و نمایندگان وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی نیز هستیم.

* تاکید بر تدوین برنامه براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری

در ادامه علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به برگزاری هفتمین جلسه کارگروه تلفیق گفت: انشاءالله این جلسات به واسطه همفکری و هم افزایی منشا اثر خواهد بود.

وی ادامه داد: همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی رویکرد قطعی برنامه هفتم را رویکرد اقتصادی دانستند و نقطه هدف برنامه هفتم تورم تک رقمی و رسیدن به رشد هشت درصدی است. لذا ما نیز می‌بایست در پیوست احکام پیشنهادی این دو موضوع را مد نظر قرار دهیم و در اسناد پیوست به نقاط هدف توجه ویژه داشته باشیم.

طاهری نیا همچنین بر لزوم تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان موسسه و سازمان برنامه و بودجه و همچنین مجلس شورای اسلامی به منظور هماهنگی و پیگیری امور تاکید کرد.

*لزوم توجه به مباحث کارشناسی در تدوین برنامه هفتم

شریعتی نیاسر عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و معاون اسبق آموزشی وزارت علوم با اشاره به ظرفیت‌های غنی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بر لزوم استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید کرد و گفت: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با توجه به نیروهای توانمند و ظرفیت‌های موجود می‌بایست به عنوان کانون تفکر آموزش عالی ایفای نقش کند.

وی ادامه در خصوص تدوین برنامه هفتم گفت: یکی از دلایلی که با برخی از چالش‌ها مواجه می‌شویم این است که به دو نکته کمتر توجه داشته ایم یکی عدم توجه به نگاه کارشناسی؛ چون در برخی از مصوباتی که ابلاغ می‌شود نظام تصمیم ساز بر نظام تصمیم‌گیر منطبق نیست یعنی می‌بایست کارشناسان نقش موثری داشته باشند در غیر این‌صورت تصمیمات کامل نخواهد بود و دوم عدم هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، چراکه نظام مدیریت کشور یک نظام یکپارچه است و دستگاه‌ها نمی‌توانند مستقل از یکدیگر کار کنند.
وی گفت: در تدوین برنامه‌های توسعه در درجه اول می‌بایست به توفیقات کشور توجه شود. در ابتدای هر برنامه‌ریزی باید یک مروری بر توفیقات کسب شده صورت پذیرد. کشور فعلی چیزی نیست که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است. حتما خوب است که بررسی شود در کجا قرار داریم، وضعیت آموزش عالی در چهل سال گذشته چگونه بوده است و الان کجا هستیم. نباید از دریچه یاس و ناامیدی به برنامه ورود کنیم. همچنین یکی از راهکارهای مهم دیگر استفاده از تجربه ورود به شش برنامه گذشته است، نگاه به عملکرد گذشته و برنامه های گذشته می تواند خیلی تاثیرگذار باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در تدوین برنامه همچنین باید به سه بخش نگاه ویژه داشته باشیم: نخست: آسیب شناسی، دوم: علت یابی و سوم ارائه راهکارها و توصیه‌ها وی همچنین گفت: پیشنهاد بنده اینست در تدوین برنامه هفتم باید با رویکرد مسئله محوری اقدام کنیم و از حکم محوری به مسئله محوری برسیم.
گفتنی است دبیرخانه تدوین و تلفیق برنامه هفتم توسعه در بخش آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مستقر است و در نشست هفتم دو کارگروه فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی مدیریت و اداری و مالی گزارشی از اقدامات صورت گرفته را ارائه و توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول