اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بیماری آنگارا در استان مرکزی کاهش یافت/ صادرات ۵۶۴ هزار قطعه ماهی زینتی

سرپرست دامپزشکی استان مرکزی گفت: آنگارا یک بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است که با اقدامات انجام شده در کشور و به تبع در استان میزان شیوع این بیماری کاهش یافت.

بیماری آنگارا در استان مرکزی کاهش یافت/ صادرات ۵۶۴ هزار قطعه ماهی زینتی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمد فتاحی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی با بیان اینکه در سطح استان حدود یک هزار و ۲۰۰ عضو فعال و غیرفعال در سازمان نظام پزشی هستند اظهار کرد: ۸ نفر متخصص دکترای دامپزشکی، ۲۷۴ دکترای عمومی دامپزشکی، ۱۵ کارشناس ارشد و ۱۷۶ کارشناس و... هستند که در قسمت‌های مختلف خدمات‌رسانی دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در سطح استان ۴۵ درمانگاه دامپزشکی، ۱۷ مرکز مایه‌کوبی، ۴۴ داروخانه دامپزشکی وجود دارد.

سرپرست دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: در یک سال گذشته در استان ۴۷ پروانه تمدیدی مرکز درمانی، ۹ مورد پروانه فعالیت‌های درمانی، ۴۴ پروانه تأسیس داروخانه، ۱۱۸ مورد کارت واکسیناتوری و... صادر شده است.

فتاحی با اشاره به فعالیت‌های یک سال اخیر دامپزشکی استان(از ۱۴ مهر سال گذشته تا به امروز) در بخش اداره بهداشت، مدیریت بیماری‌های دامی گفت: انجام بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت‌سر واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی مشترک بین دام و انسان، ۳۱ هزار و ۴۰۰ رأس دام سبک و سنگین در خصوص بیماری سل، ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام آلوده ضبط و از چرخه مصرف خارج شده است.

وی اضافه کرد: بازرسی ۲۸۰۰ مورد در راستای مراقبت از دام، انجام عملیات واکسیناسیون برای ۲۷ هزار و ۵۰۰ رأس علیه بیماری‌های انگلی، ۲۱۳ هزار واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت، واکسینه شدن ۲۱ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری و... در یک سال گذشته انجام شده است.

سرپرست دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۳۱ هزار و ۴۰ رأس دام آزمایش سل انجام و واکسیناسیون ۳۱۴ هزار و ۶۰۰ رأس دام علیه بیماری شاربون نیز انجام شده است.

فتاحی با اشاره به شیوع بیماری ناشناخته در سال ۹۹ بیان کرد: آنگارا یک بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است که با اقدامات انجام شده در کشور و به‌تبع در استان میزان شیوع این بیماری کاهش یافت.

وی اضافه کرد: این بیماری از سال ۹۹ وارد کشور شد و به دلیل اینکه واکسیناسیون علیه آن در مرغ‌های گوشتی انجام نمی‌شده، رویکرد سازمان دامپزشکی معدوم‌سازی این بیماری است؛ یعنی اگر واحدی به این بیماری مبتلا شود معدوم‌سازی صورت می‌گیرد.

سرپرست دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: در این خصوص اطلاع‌رسانی و آموزش به واحدهای مرغداری و اتحادیه‌ها و... انجام شده و در هفته‌های اخیر شاهد کاهش بیماری آنگارا در طیور بودیم.

فتاحی یادآور شد: بیماری آنگارا مشترک بین انسان و دام نیست و در بحث تخم مرغ است.

وی خاطرنشان کرد: آنگارا (سندروم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت –HHS) یک بیماری ویروسی عفونی با تلفات ناگهانی و شدید در ماکیان است که با تجمع مایعات در زیر پرده پریکارد قلب بدون وجود دیلاتاسیون بطن راست و با حضور کانون‌های نکروتیک فراوان در کبد مشخص می‌شود. عامل بیماری آدنوویروس است.

سرپرست دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در انتقال بیماری از گله مادر به نتاج منتقل می‌شود که واکسیناسیون در گله‌های مادر جهت پیشگیری از این بیماری در حال انجام است.

فتاحی یادآور شد: واحدهای مرغداری باید اقدامات لازم در خصوص جلوگیری از شیوع این بیماری را انجام دهند و  قبل از جوجه ریزی لازم است سالن‌ها و انبار(کف و دیواره‌های داخل و خارج) و وسایل مختلف، پاک‌سازی و ضدعفونی شوند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون مطابق با الگوی منطقه در واحد پرورش صورت می‌گیرد افزود:  حوضچه ضدعفونی مقابل درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها و انبار باید فعال نگه داشته شود و حوضچه‌های ضدعفونی با عمق کافی و مواد ضدعفونی‌کننده تازه برای افراد و وسایل نقلیه وجود داشته باشد و همچنین از ورود پرندگان وحشی از جمله کبوتر و کلاغ به داخل انبار دان و سالن پرورش بایستی جلوگیری شود.

سرپرست دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: تلفات بر اثر این بیماری نباید در فضای بیرون سالن از رها شوند و در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد حتی‌الامکان لاشه پرندگان پس از جمع‌آوری، در کیسه‌های پلاستیکی قرار گیرند و به کوره‌های لاشه‌سوز یا محل دفن بهداشتی منتقل شوند.

فتاحی با اشاره به صادرات محصولات نیز گفت: ۵۶۴ هزار قطعه ماهی زینتی، ۳۱۲ هزار عدد تخم مرغ خوراکی و ۵۶۸ هزار عدد تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی، ۱۳۰ هزار کیلوگرم مرغ منجمد، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلو خوراک و مکمل آبزیان، ۱۸ هزار و ۷۰۰ کیلو عسل و ۴۱۹ هزار کیلو آلایش مرغ  و ۲۹۸ هزار کیلوگرم پودر گوشت از استان به کشورهای عراق، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، کویت و پاکستان  صادر شده است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول