اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

گام‌هایی برای مدیریت خشم

احساس خشم یکی از احساساتی است که انسان‌ها بارها و بارها آن را در زندگی تجربه کرده‌اند، آیا می‌دانیم در هنگام به وجود آمدن احساس خشم چه کنیم؟

گام‌هایی برای مدیریت خشم

خبرگزاری فارس ـ‌ اراک؛ انسان از طریق احساسات خود یعنی شادی، غم، ترس و خشم به اتفاقات پیرامون خود واکنش نشان می‌دهد، احساسات را نمی‌توان به خوب یا بد تقسیم‌بندی کرد چراکه هریک حاوی پیامی از مغز برای ما هستند بنابراین در گنجینه احساسات انسان، هر احساسی نقش منحصر به فردی را ایفا می‌کند.

آنچه دارای اهمیت است اینست که در ابتدا بتوانیم به خوبی احساسات خود را بشناسیم و در قدم بعد نحوه مدیریت آن‌ها را فرا بگیریم.

احساس خشم یکی از احساساتی است که انسان‌ها بارها و بارها آن را در زندگی تجربه کرده‌اند، برای کنترل خشم، باید احساس خشم را بهتر بشناسیم و به جای سرکوب یا پرخاشگری، آن را مدیریت کنیم تا از آسیب رساندن به خود یا دیگران جلوگیری نماییم.

 باورهای غلطی درباره خشم وجود دارد، برای مثال بیشتر افراد فکر می‌کنند، خشم را یا باید سرکوب کرد و یا آن را به شدیدترین شکل تخلیه کرد، روانشناسان به شیوه اول رفتار منفعلانه و به شیوه دوم رفتار پرخاشگرانه می‌گویند که هردوی آنها مخرب و ناسالم محسوب می‌شوند. حال سوال اینجاست که اگر هردوی این واکنش‌ها نامناسب است، در هنگام به وجود آمدن احساس خشم چه کنیم؟

در هنگام به وجود آمدن احساس خشم چه کنیم؟

کارشناس روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: گام اول در مدیریت خشم این است که بدانیم در هنگام بروز این احساس در بدن ما چه روی می‌دهد؟

فاطمه احمدی می‌افزاید: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد در چنین مواقعی احساس خشم باعث می‌شود خون به طرف نوک انگشتان دست‌ها و پاها و نیز لب و دهان جریان ‌یابد و همین موجب می‌شود تا بخواهیم به چیزی ضربه بزنیم یا با فریادزدن خشم خود را بروز دهیم.

وی می‌افزاید: حال زمان اجرای گام دوم مدیریت خشم است؛ بهترین راهکار در این موقعیت انقباض و انبساط  متوالی عضلات مربوط به بخش‌های مذکور است، این کار به ما کمک می‌کند تا از پرخاشگری فیزیکی یا کلامی تا حد زیادی پیشگیری کنیم.

کارشناس روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه می‌دهد: گام‌ سوم این است که موقعیت را ترک یا تعویض کنیم، در گام بعد لازم است از تنفس دیافراگمی کمک بگیریم، تنفس شکمی یا دیافراگمی کمک می‌کند تا بتوانیم دیافراگم که ماهیچه مهمی برای کمک به تنفس دارد را تقویت کنیم.

احمدی می‌افزاید: در مرحله بعد نوبت به خودگویی مثبت می‌رسد، در این مرحله فرد باید به این سطح از شناخت برسد که تا اینجا بهترین راهبرد را برای مدیریت خشم اتخاذ کرده چراکه رفتار منفعلانه یا پرخاشگرانه صرفا منجر به آسیب به خود یا دیگران می‌شود و تاثیری در حل مشکل ندارد.

وی تصریح می‌کند: در فرآیند مدیریت خشم  لازم است فرد از طریق بارش فکری، همه راه حل‌های ممکن را بررسی و بهترین آنها را انتخاب کند، به موقعیت بازگردد و اگر خودش و طرف مقابل از آمادگی لازم برخوردارند، درباره شرایط به وجود آمده صحبت کند و راه‌حل خود را بیان نماید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول