اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

روایت خط مقدم نبرد با داعش از نگاه حسن قائدی/ لنز این عکاس ایرانی جاهایی را دیده که هیچکس ندیده است

مستند «چشم ایرانی» روایتی متفاوت از حسن قائدی عکاس بحران ایرانی است که نزدیک به 8 سال جنگ سوریه را از نزدیک دیده است.

روایت خط مقدم نبرد با داعش از نگاه حسن قائدی/ لنز این عکاس ایرانی جاهایی را دیده که هیچکس ندیده است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مستند «چشم ایرانی» روایتی متفاوت از نگاه یک عکاس جنگ به خط مقدم نبرد با داعش است و وقایع رخ داده در نبرد با تکفیری‌ها از نگاه حسن قائدی، عکاس ایرانی به نمایش درآمده است. 

حسن قائدی از عکاسان نام آشنای کشور است که از همان روزهای ابتدایی ظهور داعش در عراق و سوریه به این مناطق سفر کرد تا روایتگر اتفاقات رخ داده در خط مقدم نبرد با داعش باشد. مستند «چشم ایرانی» شامل ۶ سفر به سوریه و ۴ سفر به عراق است که توسط حسن قائدی از سال ۱۳۹۲ تا تقریباً پایان جنگ در سوریه و عراق انجام شده است. 

در توضیحات این مستند آمده: حسن قائدی پس از سالهای سختی که در جنگ سوریه و عراق گذرانده و آسیب‌هایی که در طول زندگی تحمل کرده حالا می‌خواهد تجربیاتش را با ما به اشتراک بگذارد. تجربه روزهایی که به تنهایی در مکان‌هایی بوده که هیچ فرد ایرانی حضور نداشته.

 این مستند به کارگردانی ساسان فلاح فر در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد. به بهانه پخش مستند «چشم ایرانی» در جشنواره تلویزیونی مستند با ساسان فلاح فر به گفتگو پرداختیم. فلاح فر در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به علت انتخاب سوژه این مستند گفت: حسن قائدی عکاس بحرانی است که از سال‌ها قبل او را می‌شناختم و عمده عکس‌هایش در بحران‌های مختلف به ویژه سوریه را دیده بودم. حتما خیلی از افراد عکس‌‌هایش را دیده‌اند، بدون آنکه اسم او را بدانند. 

وی اضافه کرد: سال 1397 بود که با مستند «خاطرات بادیه» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشتم و حسن قائدی را در همان جشنواره دیدم. همیشه دوست داشتم که مستندی از یک عکاس حرفه‌ای بسازم، به ویژه آنکه حوزه تخصصی من جبهه مقاومت است. پیشنهادم را به او ارائه کردم و گفتم که قصد دارم مستندی از او و فعالیتش بسازم. البته در ابتدا سوژه مدنظرم چیز دیگری بود اما با دیدن عکس‌ها و فیلم‌های مستندی که قائدی از سوریه تهیه کرده بود، مسیر فیلم عوض شد. 

فلاح فر بیان داشت: حسن قائدی شخصیت قابل توجهی دارد؛ او در کارش بسیار سرسخت است و به همین دلیل است که عکس‌ها و فیلم‌های او ناب و بکر است. همانطور که می‌دانید او نزدیک به 7-8 سال در سوریه حضور داشته و تصاویر واقعا خوبی تهیه کرده است. از سویی دیگر، اصلا دوست نداشت جلوی دوربین بیاید و به سختی راضی‌اش کردم. جالب است بدانید که فقط یکبار توانستم او را راضی به مصاحبه کنم و این مصاحبه نزدیک به 14 ساعت طول کشید. در حقیقت، چون مطمئن بودم که امکان مصاحبه دیگری وجود ندارد، تلاش کردم همه سوالات را در همان مصاحبه بپرسم. 

کارگردان مستند «چشم ایرانی» گفت: همیشه گفته می‌شود که وقتی یک کتابی را می‌خوانید یا یک فیلمی را می‌بینید با جهان و دنیای فکری خالق و سوژه آن آشنا می‌شوید، معتقدم که مخاطب با دیدن مستند «چشم ایرانی» نه تنها با فکر و جهان‌بینی حسن قائدی آشنا می‌شود، بلکه از چشم او نیز استفاده کرده و نگاهی متفاوت به سوریه و بحران پیش آمده در آن پیدا می‌کند. لنز این عکاس ایرانی جاهایی را دیده است که هیچ ایرانی دیگری نتوانسته آن را مشاهده کند و به همین دلیل کار او بسیار ارزشمند است. 

وی درباره فرم روایی این اثر گفت: تصاویری که قائدی از جنگ در سوریه، تخریب‌ها و ... گرفته بود به خوبی نشان می‌داد چه بر سوریه گذشته است و من هم از عمد تلاش کردم در فیلم‌های او دست نبرم. به همین دلیل بازی فرمی چندانی نمی‌بینیم. به نظرم چشم ایرانی نه مستند پرتره است و نه مستند بحران، بلکه چیزی مابین هر دو آنهاست.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول