اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با نخست وزیر ازبکستان؛ توسعه همکاری‌ها در دستور کار

رئیس جمهور قرقیزستان و نخست وزیر ازبکستان دیدار و گسترش و تعمیق بیشتر همکاری‌ها میان دو کشور گفت وگو کردند.

دیدار رئیس جمهور قرقیزستان با نخست وزیر ازبکستان؛ توسعه همکاری‌ها در دستور کار

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان با «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان که برای شرکت در نشست مشترک هیئت‌های دولت دو کشور در مورد تحدید حدود و تعیین مرز دولتی دیدار کرد.

جباراف ابراز اطمینان کرد که نتایج این نشست به تکمیل سریع روند قانونی برای تحدید مرز دولتی قرقیزستان و ازبکستان در راستای منافع مردم دو کشور کمک خواهد کرد.

در این دیدار، درباره گسترش و تعمیق بیشتر همکاری‌های قرقیزستان و ازبکستان در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه و سایر زمینه‌های مورد علاقه طرفین تبادل نظر شد. 

طرفین در خصوص سفر آتی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان به قرقیزستان بحث و تبادل نظر کردند و همچنین به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترکی که در این سفر برنامه ریزی شده است، توجه ویژه‌ای کردند.

همچنین هیئت‌های دولتی قرقیزستان و ازبکستان در مورد تحدید و تعیین مرزهای دو کشور تبادل نظر و پروتکل تحدید حدود و تعیین مرزها را امضا کردند.

این سند از طرف قرقیزستان به امضای «قمشی بیک تاشیف»رئیس کمیته دولتی امنیت ملی و معاون رئیس کابینه وزیران قرقیزستان و نخست وزیر ازبکستان امضا شد.

نخست وزیر ازبکستان گفت: ما یک ماموریت تاریخی داریم و تکمیل مسئله تعیین حدود و تعیین مرزهای دولتی قرقیزستان و ازبکستان همان سند تاریخی ما است.

همچنین تاشیف در این نشست گفت: این از یک سو افتخار بزرگی و از سوی دیگر مسئولیت بزرگی است.

وی افزود: امیدوارم بر اساس نتایج نشست مشترک امروز، برای امضای پیش نویس معاهده بین قرقیزستان و ازبکستان در مورد مرز دولتی در آینده نزدیک توسط روسای جمهور محترم آماده شویم. امروز دو کشور همسایگان نزدیک، دوستان واقعی و شرکای استراتژیک هستند.

تاشیف گفت: قرقیزستان برای گسترش بیشتر روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، حمل و نقل، بین منطقه‌ای، فرهنگی و بشردوستانه با ازبکستان کاملا آماده است.

عارف‌اف نیز به نوبه خود عزم کامل طرف ازبکی را برای توافق بر سر پیش نویس معاهده تعیین حدود و تعیین مرز دولتی قرقیزستان و ازبکستان تأیید کرد.

وی افزود: هیئت‌های دولتی دو کشور سخت کار کرده‌اند، کارهای سختی برای هماهنگ کردن بخش‌های باقی‌مانده از مرز دولتی قرقیزستان و ازبکستان انجام شده است. من مطمئن هستم که تکمیل روند تحدید حدود یک بار دیگر مصونیت دوستی ابدی و روابط واقعاً برادرانه ما را تأیید خواهد کرد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول