اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آمارهای ضد و نقیض از مهاجرت پزشکان/ تحصیل 6 هزار دانشجوی پزشکی خارجی در ایران

ارائه برخی آمارهای غیرمستند از سوی برخی از فعالان پزشکی درخصوص مهاجرت پزشکان درحالی مطرح می‌شود که به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی درحال حاضر بیش از 6 هزار دانشجوی پزشکی از بالغ بر 50 کشور افریقایی امریکایی و اروپایی در دانشکده های پزشکی ما در حال تحصیل هستند.

آمارهای ضد و نقیض از مهاجرت پزشکان/ تحصیل  6 هزار دانشجوی پزشکی خارجی در ایران

خبرگزاری فارس - گروه سلامت: حاشیه‌های روز پزشک امسال با صحبت‌های رئیس نظام‌پزشکی کشور آن‌قدر پر رنگ شد که هر روز چندین خبر در خصوص مهاجرت پزشکان، فضای رسانه‌ای کشور را ملتهب می‌کرد.کمبود پزشک موضوعی نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت. چراکه یکی از ارکان نظام درمانی وجود پزشک متخصص برای پاسخ به نیاز فوری و اولیه مردم در هنگام بیماری است.

محمد رئیس‌زاده، رئیس‌سازمان نظام‌پزشکی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به این که در قبل از انقلاب ۱۴ یا ۱۶ هزار پزشک داشتیم که ۴ الی ۵ هزار پزشک خارجی بودند؛ ادامه داد: در آن زمان ۸ الی ۹ دانشکده پزشکی و همین تعداد رشته تخصصی داشتیم اما در طی این ۴۳ سال با همه آن کیفیت هایی که می دانید و درگیری هایی که داشتیم تعداد دانشکده های ما از ۷عدد  به بیش از ۶۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی افزایش پیدا کرده است .

تحصیل  6 هزار دانشجوی پزشکی خارجی در ایران

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که مردم برای پیچیده ترین درمان ها و عمل های جراحی نیازی ندارند به خارج از کشور اعزام شوند ؛ خاطرنشان کرد: حتی ممکن است اعتمادی هم به خارج از کشور نداشته باشند و عکس این مطلب هم وجود دارد و مردم از بسیاری کشورهای دنیا برای درمان به کشور ما مراجعه می کنند و درحال حاضر نه تنها پزشکان مورد نیاز خود را تامین می کنیم و پزشک از خارج وارد نمی کنیم بلکه بیش از ۶ هزار دانشجوی پزشکی از بالغ بر ۵۰ کشور افریقایی امریکایی و اروپایی در دانشکده های پزشکی ما در حال تحصیل هستند و این افتخار بزرگی برای کشور است.

وی ادامه داد: حاضریم در بحث های کارشناسی خدمت مسئولان رسیده و اعلام کنیم اما این نگرانی بسیار جدی وجود دارد که ما در برخی رشته ها و بعضی از عمل های جراحی یک پس رفت ۴۰ ساله داشته باشیم و نیاز به اعزام بیماران به خارج از کشور پیدا کنیم؛ یا نیاز پیدا کنیم برخی از پزشکان و جراحان را از خارج از کشور وارد کنیم و پس از پیشرفت های شگرفت در دوران انقلاب این پدیده اصلا برای ما مناسب نیست.

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که عدم توجه به فضای کسب و کار پزشکان جوان و نیروهای طرحی ، پرداخت به موقع مطالبات و قیمت تمام شده خدمات طبق قانون و عدم توجه به استعدادها و هجمه های رسانه ای گاه و بیگاه به جامعه پزشکی در برخی رشته ها ما را با چالش هایی مواجه کرده است؛ تصریح کرد: ممکن است در آینده نزدیک در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی بسیار اساسی و مورد نیاز فارغ التحصیلی نداشته باشیم و جوانان ما رغبت نکنند وارد برخی از رشته ها شوند.

وی افزود: همچنین متخصصین ما رغبتی ندارند وارد برخی از رشته های فوق تخصصی شوند و این واقعیت ملموس اجتماعی است و چرایی این واقعه و راه حل آن را بر عهده مسئولین بزرگوار می سپاریم . ما فقط اعلام می کنیم که این خطر وجود دارد و هشدار می دهیم.

*آمار ضد و نقیض از مهاجرت پزشکان

این صحبت‌ها درحالی مطرح شد که رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا با استناد به آمار نظام‌پزشکی تعداد آمار مهاجرت پزشکان از ابتدای کرونا تا کنون را ۵ هزار نفر اعلام می‌کند. در حالی‌که به گفته رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی ایران، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر چهار هزار و ۲۷ پزشک درخواست صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه برای مهاجرت کرده‌اند. با این وجود روزنامه دنیای اقتصاد نیز با استناد به منبع نامعلومی از مهاجرت ۱۶ هزار پزشک عمومی طی چهار سال گذشته خبر می‌دهد.

از سوی دیگر پزشکان جوان با مکتوب کردن درخواست‌های خود در نامه به رئیس‌جمهور مطالبه اصلی خود را در پاسخ به چرایی مهاجرت مطرح کردند. در بخش‌هایی از این نامه آمده‌است: «جناب آقای رئیس‌جمهور؛ آینده پزشکان جوان سال‌هاست بازیچه قشر اندکی از پزشکانی شده‌است که به‌نام توجه به پزشکان جوان، اما به کام منافع خود در بخش خصوصی در حال پیش برد اهداف خود هستند.»

تشکیک در وجود آمارهای ارائه‌شده، روزنامه‌نگار روزنامه جوان را بر آن داشت تا از رئیس نظام‌پزشکی بپرسد: آمارهای مختلفی از مهاجرت پزشکان به خارج از کشور ارائه می‌شود. شما آماری در این زمینه دارید؟

رئیس زاده در پاسخ به این سؤال، سازمان نظام‌پزشکی را تنها مرجع قابل استناد برای ارائه آمار مهاجرت پزشکان دانست و گفت: « چون هر فردی که اقدام به مهاجرت می‌کند باید گواهی‌ای به‌نام گود استندینگ- good standing- یا عدم‌سوءپیشینه پزشکی برای کشور میهمان ارائه کند پس منبع صدور این گواهی، سازمان نظام‌پزشکی است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آمار کلی مهاجرت پزشکان ما نسبت به سایر اقشار پایین‌تر است و پدیده مهاجرت هم از گذشته وجود داشته‌است. اما عدد نمی‌خواهم بگویم، چون ممکن است برداشت‌ها متفاوت باشد. خب همه هم که محرم نیستند. آن‌طرف آبی‌ها سریع این اعداد را برمی‌دارند و در بوق و کرنا می‌کنند، ضمن اینکه ذکر اعداد مشکلی را حل نمی‌کند. فقط به‌صورت سربسته و کلی می‌گویم که این شیب برای ما نگران‌کننده است.»

لزوم ارائه آمار مستند در موضوع مهاجرت پزشکان

هر چند به نظر می‌رسد ورود دستگاه‌های ذی ربط به مساله مهاجرت پزشکان ضروری است اما شایان‌ذکر است استناد به گواهی good standing (گواهی عدم‌سوءپیشینه پزشکی) نیز نمی‌تواند مرجع قابل استنادی باشد چراکه ممکن است بسیاری از پزشکان به‌صورت فصلی اقدام به مهاجرت کرده باشند و همچنین تعداد افرادی که به کشور بازگشته و از مهاجرت خود صرف‌نظر کرده‌اند نیز در این آمار دیده‌نشده است. با این وجود بهتر است کارشناسان از ارائه بحث‌های هیجانی و غیرکارشناسی پرهیز نمایند تا هرگونه راه‌حل برای این پدیده به‌دور از فضای التهاب زده صورت گیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول