خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امروز 30 شهریور 1401، جشن غنچهها برای کودکان پیشدبستانی برگزار شد؛ البته مراسم نمادین آن که در کودکستان صاحب زمان(عج) برگزار شد، بیشتر از اینکه جشن باشد، سخنرانی بود و بچههای کوچک هم تماشاگر سخنرانیهایی بودند که هیچ انطباقی با سنشان نداشت.
کودکان پیشدبستانی بیشتر ترجیح میدادند که در کنار خانواده باشند و از هر فرصتی برای برگشتن به کنار والدینشان که البته میهمان برنامه جشن غنچهها بودند، استفاده میکردند؛ در این میان یکی از بچهها از ابتدای برنامه تا انتها، یکسره اشک ریخت و تلاش کادر مهربان کودکستان برای قطع کردن اشکهای او فقط برای دقایقی کوتاه مؤثر بود.
در این مراسم یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مجتبی همتیفر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، صادق ستاریفرد معاون تربیتبدنی و سلامت و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند. در ابتدای مراسم زنگ غنچهها توسط وزیر آموزش و پرورش در جمع پیشدبستانیها به صدا در آمد.
* کودک باید کودکی کند
علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ابتدای این مراسم اظهار کرد: دولت سیزدهم روی موضوع مردمی سازی تأکید دارد و به عنوان شعار سرلوحه کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: برای مردمی سازی باید مردمی بود و قبل از مردمی بودن باید مردمدار بود. وزیر آموزش و پرورش هم امروز با در آغوش گرفتن دانشآموزان و نواختن زنگ غنچهها، به ما مردمی بودن را یاد داد.
مجتبی همتیفر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما سرمایهگذاری است. چه پدر و مادر و چه حاکمیت؛ سؤال میشود کجا و چگونه سرمایهگذاری کنیم؟
وی ادامه داد: باید سرمایه را بشناسیم که سرمایه برای پدر و مادر، فرزند و برای حاکمیت، مردم است؛ سرمایهگذاری روی کودکان و نوجوانان لزوما به این معنا نیست که فرزند را به کلاس زبان، علوم و رباتیک بفرستیم.
همتی فر با تأکید بر اینکه کودک باید کودکی کند، اضافه کرد: کودکی را باید پاس بداریم و مواظب باشیم کودک را درگیر خواستههای نابجا و غیر متعارف با کودکی نکنیم؛ موقعیت های پاک و سالم فراهم کنیم تا کودکی شادتر داشته باشند.
وی با بیان اینکه برای حاکمیت هم کودک مهم است و با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مهمتر شده است، گفت: چرخشهایی را مدنظر داریم مثلا چرخش از نگاه صرفا مراقبتی به کودک باید تغییر کرده و فرصتهای تربیتی فراهم کنیم؛ چرخش از تمرکز بر آموزش رسمی باید تغییر یافته و کتاب، بازی و اسباب بازی را هم مدنظر قرار دهیم همچنین کودکستان حامی خانواده در تربیت کودک شود.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: هر سال در اول مهر، پرسش مهر اعلام میشود که به مناسبت سال اول فعالیت سازمان تعلیم و تربیت کودک پرسش مهر داریم که فراخوان نقاشی با موضوع «خانواده من» را طراحی کردیم مبنی بر اینکه یک خانواده چه شکلی است و جزئیات فراخوان را هفته ملی کودک اعلام میکنیم.
* ۸ میلیون کودک در دورههای قبل از دبستان داریم
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: بعد از دوسال، برای نوآموزان پیش از دبستان، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد شده است. این سازمان پس از مباحث کارشناسی طولانی برای حذف گسست مراکز متعدد برای کودکان ایجاد شد و قرار است اقدامات خوبی انجام دهد.
وی ادامه داد: ۸ میلیون کودک در دورههای قبل از دبستان داریم. در دوره پیش دبستانی یعنی قبل از دبستان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک هستند. در مجموع ۳ میلیون کودک را در پیش یک، ۲، ۳ داریم.
نوری با بیان اینکه برخی والدین به دنبال آن هستند بچه ها جهشی بخوانند یا القا کنند که بچهها حتما فلان رشته را بخوانند و فلان شغل را داشته باشند، گفت: باید اجازه دهیم بچهها خودشان کشف کنند و به دنبال علایق و نیازهایشان بروند و تنها بستری را فراهم کنیم که این استعدادها شکوفا شده و پرورش یابند.
وی اضافه کرد: برخی والدین کمتر از بچه ها نظر میپرسند و نظر و خواسته او را جویا نمیشوند. یک سری خواسته های ما دستوری و تجویزی است. اما در اسلام توصیه میکند که خود کودک پژوهشگر باشد. شما باید اسباب و عوامل را فراهم کنید که به دنبال پرسشگری برود. بچه های شما مهمترین عناصر پیشرفت جامعه هستند.
* 81 درصد ناسازگاریها در دوران کودکی ریشه دارند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از دوره پیش از دبستان بچه ها را برای حضور در جامعه آینده و مخصوصا جامعه دانش بنیان آماده کنی و بستری برای یادگیری آنها فراهم سازیم، افزود: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای امر تربیت کودکان تشکیل شده است. بنای دولت بر مردمی سازی است، البته نه به معنای خصوصی سازی آنچنانی؛ بلکه مردم باید بیایند و خودشان این مراکز را ایجاد کنند؛ همچنین اگر محدودیت ها و توانمندی های کودک را شناخته باشیم نتیجه بهتری از تربیت نسل آینده خواهیم گرفت.
وی با بیان اینکه بیشترین مسؤولیت تربیت در دوران کودکی با خانواده و مخصوصا با مادران است، اظهار کرد: باید دورههای مهارتی مجازی برای والدین از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ترتیب داده شود. اولیا هم از این دورهها استقبال کنند؛ این دوره ها منجر به تربیت متعادل و سلامت کودکتان خواهد شد.
نوری با اشاره به اینکه بررسیها نشان میدهند 81 درصد ناسازگاریها در دوران کودکی ریشه دارند، گفت: اولیایی که با کودکستان ها و مدارس ارتباط و تعامل بیشتری دارند در تربیت فرزندانشان موفقتر هستند.
نوری در خاتمه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید را تبریک گفت و دوباره زنگ غنچهها را با حضور چند نوآموز پیشدبستانی نواخت؛ مراسم جشن شکوفهها فردا و مراسم آغاز سال تحصیلی دوم مهر برگزار میشود.
پایان پیام/