اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

زنگ غنچه‌ها نواخته شد/ نوری: 81 درصد ناسازگاری‌ها در دوران کودکی ریشه دارند

مراسم آغاز سال تحصیلی غنچه‌ها که همان کودکان پیش‌دبستانی هستند در کودکستان و دبستان صاحب زمان(ع) برگزار شد.

زنگ غنچه‌ها نواخته شد/ نوری: 81 درصد ناسازگاری‌ها در دوران کودکی ریشه دارند

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امروز 30 شهریور 1401، جشن غنچه‌ها برای کودکان پیش‌دبستانی برگزار شد؛ البته مراسم نمادین آن که در کودکستان صاحب زمان(عج) برگزار شد، بیشتر از اینکه جشن باشد، سخنرانی بود و بچه‌های کوچک هم تماشاگر سخنرانی‌هایی بودند که هیچ انطباقی با سن‌شان نداشت.

کودکان پیش‌دبستانی بیشتر ترجیح می‌دادند که در کنار خانواده باشند و از هر فرصتی برای برگشتن به کنار والدین‌شان که البته میهمان برنامه جشن غنچه‌ها بودند، استفاده می‌کردند؛ در این میان یکی از بچه‌ها از ابتدای برنامه تا انتها، یکسره اشک ریخت و تلاش کادر مهربان کودکستان برای قطع کردن اشک‌های او فقط برای دقایقی کوتاه مؤثر بود.  

در این مراسم یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران حضور داشتند. در ابتدای مراسم زنگ غنچه‌ها توسط وزیر آموزش و پرورش در جمع پیش‌دبستانی‌ها به صدا در آمد.  

* کودک باید کودکی کند

علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ابتدای این مراسم اظهار کرد: دولت سیزدهم روی موضوع مردمی سازی تأکید دارد و به عنوان شعار سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: برای مردمی سازی باید مردمی بود و قبل از مردمی بودن باید مردم‌دار بود. وزیر آموزش و پرورش هم امروز با در آغوش گرفتن دانش‌آموزان و نواختن زنگ غنچه‌ها، به ما مردمی بودن را  یاد داد.

مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما سرمایه‌گذاری است. چه پدر و مادر و چه حاکمیت؛ سؤال می‌شود کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟

وی ادامه داد: باید سرمایه را بشناسیم که سرمایه برای پدر و مادر، فرزند و برای حاکمیت، مردم است؛ سرمایه‌گذاری روی کودکان و نوجوانان  لزوما به این معنا نیست که فرزند را به کلاس زبان، علوم و رباتیک بفرستیم.

همتی فر با تأکید بر اینکه کودک باید کودکی کند، اضافه کرد: کودکی را باید پاس بداریم و مواظب باشیم کودک را درگیر خواسته‌های نابجا و غیر متعارف با کودکی نکنیم؛ موقعیت های پاک و سالم فراهم کنیم تا کودکی شادتر داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای حاکمیت هم کودک مهم است و با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مهم‌تر شده است، گفت: چرخش‌هایی را مدنظر داریم مثلا چرخش از نگاه صرفا مراقبتی  به کودک باید تغییر کرده و فرصت‌های تربیتی فراهم کنیم؛ چرخش از تمرکز بر آموزش رسمی باید تغییر یافته و کتاب، بازی و اسباب بازی را هم مدنظر قرار دهیم همچنین کودکستان حامی خانواده در تربیت کودک شود. 

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: هر سال در اول مهر، پرسش مهر اعلام می‌شود که به مناسبت سال اول فعالیت سازمان تعلیم و تربیت کودک پرسش مهر داریم که فراخوان نقاشی با موضوع «خانواده من» را طراحی کردیم مبنی بر اینکه  یک خانواده چه شکلی است و جزئیات فراخوان را هفته ملی کودک اعلام می‌کنیم. 

* ۸ میلیون کودک در دوره‌های قبل از دبستان داریم

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: بعد از دوسال، برای نوآموزان پیش از دبستان، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ایجاد شده است. این سازمان پس از مباحث کارشناسی طولانی برای حذف گسست مراکز متعدد برای کودکان ایجاد شد و قرار است اقدامات خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: ۸ میلیون کودک در دوره‌های قبل از دبستان داریم. در دوره پیش دبستانی یعنی قبل از دبستان، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک هستند. در مجموع ۳ میلیون کودک را در پیش یک، ۲، ۳ داریم.

نوری با بیان اینکه برخی والدین به دنبال آن هستند بچه ها جهشی بخوانند یا القا کنند که بچه‌ها حتما فلان رشته را بخوانند و فلان شغل را داشته باشند، گفت: باید اجازه دهیم بچه‌ها خودشان کشف کنند و به دنبال علایق و نیازهایشان بروند و تنها بستری را فراهم کنیم که این استعدادها شکوفا شده و پرورش یابند. 

وی اضافه کرد: برخی والدین کمتر از بچه ها نظر می‌پرسند و نظر و خواسته او را جویا نمی‌شوند. یک سری خواسته های ما دستوری و تجویزی است. اما در اسلام توصیه می‌کند که خود کودک پژوهشگر باشد. شما باید اسباب و عوامل را فراهم کنید که به دنبال پرسش‌گری برود. بچه های شما مهم‌ترین عناصر پیشرفت جامعه هستند. 

* 81 درصد ناسازگاری‌ها در دوران کودکی ریشه دارند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از دوره پیش از دبستان بچه ها را برای حضور در جامعه آینده و مخصوصا جامعه دانش بنیان آماده کنی و بستری برای یادگیری آنها فراهم سازیم، افزود: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای امر تربیت کودکان تشکیل شده است. بنای دولت بر مردمی سازی است، البته نه به معنای خصوصی سازی آنچنانی؛ بلکه مردم باید بیایند و خودشان این مراکز را ایجاد کنند؛ همچنین اگر محدودیت ها و توانمندی های کودک را شناخته باشیم نتیجه بهتری از تربیت نسل آینده خواهیم گرفت. 

وی با بیان اینکه بیشترین مسؤولیت تربیت در دوران کودکی با خانواده و مخصوصا با مادران است، اظهار کرد: باید دوره‌های مهارتی مجازی برای والدین از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ترتیب داده شود. اولیا هم از این دوره‌ها استقبال کنند؛ این دوره ها منجر به تربیت متعادل و سلامت کودکتان خواهد شد.

نوری با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهند 81 درصد ناسازگاری‌ها در دوران کودکی ریشه دارند، گفت: اولیایی که با کودکستان ها و مدارس ارتباط و تعامل بیشتری دارند در تربیت فرزندانشان موفق‌تر هستند. 

نوری در خاتمه فرا رسیدن سال تحصیلی جدید را تبریک گفت و دوباره زنگ غنچه‌ها را با حضور چند نوآموز پیش‌دبستانی نواخت؛ مراسم جشن شکوفه‌ها فردا و مراسم آغاز سال تحصیلی دوم مهر برگزار می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول