خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، افزایش تصادفات در جادههای لرستان منجر به از بین رفتن سرمایههای مالی و جانی زیادی شده است، نگرانی و انتقاد مردم در خصوص افزایش تصادفات جادهای و داغدار شدن خانوادهها به حدی زیاد است که با بروز هر تصادف گمانه زنیها در زمینه علت وقوع حادثه شروع میشود.
متاسفانه طی یک ماه اخیر حوادث رانندگی در جادههای استان تلفات انسانی بسیاری را بر جای گذاشته، در این میان اما مرگ گروهی در تصادفات جادهای دردناک و جانکاه است، همچنان که در روزهای اخیر جان باختن ۶ نفر در جاده بیرانشهر که سه نفر از آنها کودک بود، شوک ناگواری را به مردم وارد کرد.
طبق گفته کارشناسان، راه، عوامل انسانی و خودرو سه عامل اصلی در تصادفات جادهای هستند، با بروز تصادفات جادهای در لرستان مسوولان هر کدام اظهار نظری را مطرح و توپ را به زمین دیگری میاندازند، یک مسوول از وضعیت نامناسب جاده صحبت به میان میآورد دیگری از نبود اعتبار برای نگهداری و رفع مشکلات نقط حادثهخیز صحبت میکند، مسوول دیگری هم بی کیفیت بودن خودروها و نبود نظارت پلیس در جاده را پیش میکشد.
با وجود اینکه بی توجهی به هزینه مورد نیاز برای نگهداری راهها میتواند زنگ خطری برای افزایش سوانح رانندگی باشد، اما نکته قابل توجه رعایت فرهنگ رانندگی است، زیرا واقعیت این بوده که سهم عوامل انسانی در بروز تصافات جادهای بیشتر از راه و خودرو است.
با توجه به اهمیت کاهش تصادفات جادهای و جلوگیری از مرگ و میر انسانها به نظر میرسد بررسیهای اصولی عوامل تصادف و پیدا کردن راهکارهای مناسب جهت کاهش تصادفات جادهای ضروری است، در این میان آموزش در خصوص نحوه رانندگی و شناسایی نقاط حادثه خیز در کاهش تصادفات جادهای است که باید مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.
با توجه به حساسیت بروز تصافادت جادهای و مرگ تعدادی از مردم استان ظرف یک ماه اخیر، همچنین پیدا کردن راهکار و تدبیرمناسب با رییس پلیس راه لرستان و معاون اداره کل حمل و نقل جادهای استان گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
کاهش ۶ درصدی تصادفات فوتی
محمد زارعی در ابتدای صحبت خود به آمار تصادفات فوتی در پنج ماهه اول سال جاری اشاره میکند و میگوید: تعداد تصادفات فوتی ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است، اما تعداد فوتیها ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
وی میافزاید: تصادفات شهریور ماه از یک شهریور تا ۲۲ شهریور ماه نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته، اما تعداد متوفیان کاهش ۲۷ درصدی را شاهد بودیم.
رییس پلیس راه لرستان عنوان میکند: پلیس راه لرستان در برخورد با تخلفات رتبه اول کشوری را کسب کرده، این امر منجر به عدم ارتکاب تخلف و وقوع تصادفات جادهای شده است.
عدم توجه به جلو، بیشترین علت تصادفات فوتی
زارعی به علت وقوع تصادف در جادههای استان اشاره میکند و میگوید: عدم توجه به جلو با ۵۹ درصد که ناشی از حواس پرتی، استفاده از تلفن همراه، خستگی و خواب آلودگی همچنین خوردن و آشامیدن، بیشترین علت وقوع تصادفات است، بعد از آن تخطی از سرعت مطمئنه با ۲۳ درصد بیشترین سهم را در وقوع تصادفات دارد.
وی بیان میکند: عامل دیگر تصادفات انحراف و تجاوز به چپ است که در جادههای دو طرفه، اصلی، فرعی و روستایی شاهد هستیم و همین خود عامل تصادفات گروهی مانند جاده بیرانشهر- خرمآباد است.
رییس پلیس راه لرستان با بیان اینکه ۴۴ درصد تصادفات فوتی برخورد وسیله با وسیله است، میگوید: عامل واژگونی ۲۶ نیز علت درصد تصادفات فوتی است که در آزاد راه و چهارخطهها رخ میدهد، خروج از جاده هم سهم ۷ درصدی را دارد.
به گفته زارعی، خودروهای سواری ۵۹ درصد تصادفات فوتی و وانتها ۱۵ درصد را در جادههای استان به خود اختصاص دادهاند.
بالا بودن سهم دوخطهها در بروز تصادفات جادهای
وی اما در ادامه به نوع راهها و بروز تصادفات در آنها اشاره میکند و میگوید: دو خطههای اصلی فرعی و روستایی در مجموع ۵۳ درصد یعنی ببیشترین سهم را در بروز تصادفات فوتی به خود اختصاص داده است، نبود جدا کننده مناسب علت اصلی تصادف در دو خطهها است.
رییس پلیس راه لرستان با اشاره به اینکه چهارخطههای استان ۳۵ درصد و آزاد راهها نیز ۸ درصد از تصادفات فوتی استان را به خود اختصاص داده است، میافزاید: ۶۰ درصد تصادفات فوتی در۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد.
به گفته زارعی ۹۱ درصد علت تصادفات عامل انسانی، ۸ درصد راه و یک درصد ایمن نبودن خودروها است.
مغفول ماندن موضوع آموزش
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به چالش ایمنی راههای استان اشاره میکند و میگوید: کمبود دوربینهای ثبت تخلفات هوشمند، ناکافی بودن اقدامات دستگاهها در خصوص پیشگیری از تصادفات و وجود ۱۰۵ نقاط حادثهخیز از چالشهای ایمنی راههای استان است.
رییس پلیس راه لرستان بیان میکند: چالش دیگر اینکه متاسفانه در خصوص آموزش و فرهنگ ترافیک از سوی رسانهها و سازمانهای مردم نهاد کم کار شده است، درصورتی که ما در خصوص کاهش تصادفات فوتی نیازمند فرهنگ سازی از سوی رانندگان هستیم.
زارعی با اشاره به سهم بالای راههای دوطرفه در تصادفات فوتی میگوید: نبود جدا کننده فیزیکی در راههای دو طرفه چالش اصلی است که منجر به بروز تصافدات فوتی میشود، به عنوان نمونه جاده خرمآباد- بیرانشهر، الشتر به خرمآباد و جاده خرمآباد- پلدختر که باید اقدام اساسی را در این خصوص انجام داد.
وی از راه جدید از سمت دورود به سمت بیشه یعنی جاده عمارت به عنوان یک تهدید یاد میکند و میافزاید: این جاده که بسیار باریک است هیچگونه علائم امنیتی ندارد و هشدار میدهم که برای استان خطرناک است.
وی میگوید: نصب دوربین به عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل و جادهی است که باید در راستای جذب اعتبارات ملی مورد نیاز با وزارت راه و شهرسازی تعامل لازم را انجام دهد.
رییس پلیس راه لرستان خاطر نشان میکند: پلیس راه برخوردهای لازم را با متخلفین انجام میدهد، اما واقعیت این است که آموزش و فرهنگ سازی مهمترین عامل در راستای کاهش تصادفات جادهای است که باید مورد توجه قراربگیرد.
زارعی در پایان صحبتهای خود به اشاره به راهاندازی سامانه سپه تن میگوید: این سامانه به منظور پایش اتوبوسها در پاسگاه استقرار پیدا کرده است و با هرگونه تخلف برخورد میکند.
تصور غلط در خصوص نقش راه در بروز تصادفات جادهای
معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جادهای لرستان نیز با اشاره به اینکه متاسفانه با بروز تصادفات همه نگاهها به سمت جاده معطوف میشود، عنوان میکند: این تصور و نگاه غلط است زیرا در بروز تصادف عامل انسانی، جاده و خودرو هر سه نقش دارند و نقش عوامل انسانی پررنگ تر است.
مسعود امیری میگوید: به عنوان نمونه در تصادف جاده بیرانشهر که ۶ فوتی داشت عامل انسانی یعنی انحراف به چپ منجر به بروز حادثه شد.
وی ادامه میدهد: خودروها هم آنقدر بیکیفیت هستند که با بروز تصادف وسیله له میشود و ۶ نفر در دم جان میسپارند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان خاطرنشان میکند: البته ما منکر بعضی مشکلات در جادههای استان نیستیم و تلاش میکنیم این معضلات را رفع کنیم اما واقعیت این است که عوامل انسانی تاثیر بسزایی در تصادفات جادهای دارند.
پاسخ به برخی انتقادها
وی در خصوص برخی انتقادها از جمله نبود روشنایی و جدا کننده در جادههای استان توضیح میدهد: طبق قانون نصب روشنایی تنها در نقاط مهگیر و برفگیر ضروری است و اینطور نیست که در همه نقاط روشنایی نصب شود، در خصوص جدا کننده هم تنها در چهارخطهها نصب جدا کننده ضروری است.
معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای لرستان میگوید: اینکه برخیها نبود جداکننده در جاده بیرانشهر را مطرح میکنند صحیح نیست، زیرا در جادههای دو خطه باید خط کشی و علایم وجود داشته باشد.
وجود ۵۰ نقطه حادثه خیز شدید
امیری بیان میکند: موضوع دیگر انتظار و توقع تبدیل دوخطههایی مانند بیرانشهر به چهارخطه است که توجیه اقتصادی برای دولت ندارد، زیرا هم چهارخطه بروجرد به سمت خرمآباد را داریم هم آزاد راه، البته ایمن سازی و اصلاح آن جزو برنامههای ما است.
وی نقاط حادثه خیز استان را ۱۵۰ نقطه عنوان میکند و میگوید: از این تعداد ۵۰ نقطه وضعیت حادتری نسبت به بقیه نقاط دارند که اصلاح آنها را در دستور کار قرار دادهایم.
راههای لرستان جزو راههای خوب کشور است
این مسوول در پاسخ به این پرسش که ایمنی جادههای استان را چگونه ارزیابی میکنید: توضیح میدهد: راههای لرستان در مجموع جزو راههای خوب کشور هستند و نسبتا قابل قبول است، اما جای کار دارد و باید تلاش کنیم خود را به شرایط خوب در کشور برسانیم.
امیری با تایید کمبود علایم در جادههای استان میگوید: متاسفانه شاهد سرقت علائم در جادهها هسیتم البته این موضوع مختص به لرستان نیست و یک چالش کشوری است.
وی بیان میکند: یکی از برنامههای ما با توجه به سرقت علائم سرمایهگذاری روی خطکشیها است به دنبال این هستیم که خط کشی را در وسط و دو خط کناری جاده انجام دهیم که بدون شک در کاهش تصادفات تاثیرگذار است.
معاون راهداری لرستان با بیان اینکه ظرف ماههای آینده قطعا شاهد افزایش کیفیت راه در استان خواهیم بود، عنوان میکند: در خصوص نصب نیوجرسی قرارداد ۷۰ میلیارد تومانی را منعقد کردیم و در برخی جاها مانند اشترینان و تنگ شبیخون کارهایی انجام دادهایم، با اینکه نصب نیوجرسی در چهارخطه ها جزو تعهدات راه و شهرسازی است اما انجام ندادهاند و ما ناچار هستیم این کار را انجام دهیم.
امیری در پایان صحبتهای خود میگوید: درخصوص روشنایی جادههای استان نیز ظرف سه ماه آینده اتفاقات و تحولات خوبی را شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/