اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تمرکز دشمن بر روی مادران برای متلاشی کردن خانواده/ اغلب ازدواج‌های گنبدکاووس در سنین بالا انجام می‌شود

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس گفت: دشمن در حوزه کاهش جمعیت و متلاشی کردن خانواده اصیل ایرانی تمام تلاش و انرژی خود را بر روی زنان و بانوان متمرکز کرده است.

تمرکز دشمن بر روی مادران برای متلاشی کردن خانواده/ اغلب ازدواج‌های گنبدکاووس در سنین بالا انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس مهدی دهرویه فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس ظهر امروز در جلسه حمایت از خانواده جمعیت و فرزندآوری اظهار کرد: متاسفانه دشمن تمام تلاش و انرژی خود را در راستای متلاشی کردن خانواده، کاهش جمعیت و دیگر موضوعات مربوط به خانواده را بر روی زنان و بانوان جامعه متمرکز کرده و می داند که با کار عملیات روانی بر‌روی زنان می تواند به اهداف خود برسد.

وی تصریح کرد: مشکل ما صرفا در حوزه اقتصادی نبوده و بیشتر بر روی مسائل فرهنگی اجتماعی است که در این سالها به آن توجه نشده و در حقیقت ما در برخی از حوزه ها مانند خانواده و جمعیت از اصول و پایه هایی که مبنای دینی دارد خارج شدیم.

فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه هایی مانند اجرای نمایشگاه، تئاتر، سرود، مسابقات، مقاله نویسی و غیره با نگاه فرهنگی توسط دستگاه اجرایی مرتبط با فرهنگ‌مانند اداره ارشاد بسیار تاثیرگذار بوده که در حال حاضر تقریباً این فعالیت‌ها تعطیل است.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌هایی با محتوای خانواده، تاثیرات فرزند بیشتر در شادی و نشاط خانواده و موضوعاتی از این قبیل بسیار کم کار شده و اساتید، علما، و مدیران نیز در برنامه‌های مختلف خود کمتر به موضوعات خانواده، جمعیت و فرزندآوری پرداختند.

دهرویه گفت: پیشنهاد می‌شود امور بانوان فرمانداری گنبدکاووس با هیات اندیشه ورز خود برنامه مجزا با رویکرد و اصول اصلی برنامه های حوزه خانواده و جمعیت را به گونه ای که قابلیت ارزیابی و عملیاتی شدن داشته باشد تدوین کند تا در یک پروسه کوتاه مدت یکساله بتوان نقاط ضعف و قوت ان را ارزیابی کرد.

بیش از ۲۰۰ کارگاه آموزشی در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی برای دانشجویان شرق پیام نور برگزار شده است

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان گنبدکاووس گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ کارگاه اموزشی شامل ۱۳۲ کارگاه آموزشی برای دانشجویان پیام نور شرق گلستان با همکاری استانداری و ۸۵ کارگاه اموزشی برای دانشجویان پیام نور گنبدکاووس برگزار شده است.

رضا یارزلو اظهار کرد: موضوعات این کارگاه ها شامل اعتیاد، کنترل خشم، خشونت و خانواده، فضای مجازی، خودکشی، فرزنداوری و غیره بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه اغلب ازدواج ها در سنین بالا صورت می گیرد و زوجین مهارت های شروع زندگی مانند مهارت فرزندپروری، مهارت ارتباط با همسر، مهارت کنترل خشم و غیره را نداشته که این امر در تحکیم خانواده و فرزنداوری نقش بسزایی دارد.

تعداد ۱۶۶ پرونده تسهیلات فرزندآوری در گنبدکاووس پرداخت شد

رئیس بانک سپه شهرستان گنبدکاووس گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۲۵۹ پرونده برای دریافت تسهیلات فرزندآوری در این بانک تشکیل شده که از این تعداد تاکنون ۱۶۶ پرونده تسهیلات مربوطه به مبلغ ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

محمد حسن صفری اظهار کرد: همچنین در همین مدت تعداد ۲۳۸ پرونده برای دریافت وام ازدواج در این بانک تشکیل شده که تاکنون تعداد ۱۳۶ پرونده به مبلغ ۱۹۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات مربوطه را دریافت کردند.

میانگین سن ازدواج زوجین امسال بین ۳۰ تا ۳۴ سال ثبت شده است

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت: امسال به طور میانگین سنین ازدواج زوجین بین ۳۰ تا ۳۴ سال است در صورتی که در سال گذشته این میانگین بین سنین ۲۵ تا ۲۹ سال بود.

جلیل گلدی امانزاده اظهار کرد: امسال تعداد ۴۸۲ نفر تاکنون فوت کردند که بیشترین فوتی ها بین سنین ۷۰ تا ۷۴ سال بوده که از این تعداد ۲۴۳ نفر مرد و مابقی زن بودند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته تعداد ۴۳ نفر و امسال ۳۹ نفر در زمان وضع حمل دوقلو بدنیا اوردند.

۱۷۳۸ زوج ناباور در شهرستان گنبدکاووس شناسایی شدند

فرهاد بدیعی مدیر شبکه و بهداشت درمان شهرستان گنبدکاووس نیز در این جلسه اظهار کرد: در راستای حمایت از مادران باردار اسیب پذیر تعداد ۴۴۲ مادر باردار شناسایی شده و این افراد تا ماه ششم شیردهی فرزندان تحت حمایت های مادی و معنوی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: همچنین تعدادی از کودکان زیر پنج سال در معرض اسیب شناسایی شده که تا پنج سالگی تحت حمایت خواهند بود.

مدیر شبکه و بهداشت درمان شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: تعداد یکهزارو ۵۳۲ نفر بانوان طی ۱۲۱ جلسه خدمات پیش بارداری را توسط ماماها آموزش دیدند. تعداد ۱۲۴ هزارو ۱۱۸ نفر زن واجد شرایط فرزنداوری بین سنین ۱۰ تا ۵۴ سال خدمات لازم فرزنداوری را آموزش دیدند.

وی با اشاره به مشکلات درمان ناباوری در گلستان ادامه داد:کلیه هزینه های مربوط به تایید ناباوری تا مرحله دریافت کارت طلایی بر عهده زوجین ناباور بوده که این هزینه ها برای زوجین به ویژه زوجین جوان سخت است.

بدیعی گفت: یکهزارو ۷۳۸ زوج ناباور اولیه و ثانویه در گنبدکاووس شناسایی شدند که برای درمان و ارائه خدمات رایگاه به مرکز ناباوری در گرگان معرفی شدند.

وی بیان کرد: شاخص باروری در سال گذشته ۲/۱ درصد بوده که این شاخص امسال به ۲/۴۷ درصد ارتقاء یافته و تعداد زوجین از سه هزارو ۳۳۲ نفر در سال گذشته به سه هزارو ۵۷۱ نفر در امسال افزایش پیدا کرده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: تعداد موالید در سال گذشته از ۶ هزارو ۳۷۹ نفر به ۶ هزارو ۸۸۶ نفر در امسال افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کارمندی رغبت کمتری به فرزنداوری و افزایش جمعیت دارند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جمعیت کارمندی از حقوق و مزایای ثابت برخوردار بوده اما رغبت کمتری به فرزنداوری داشته و در حال حاضر از ۳ هزارو زنان باردار در شهرستان دو هزارو ۴۰۰ نفر انها در حوزه روستایی بوده و جمعیت شهری ما رغبت چندانی به این موضوع ندارند. 

بدیعی گفت: با توجه به اینکه سن مادران باردار بالاتر رفته ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر نیاز بوده و در حال حاضر تعداد تخت های NACU بیمارستان‌های گنبدکاووس فقط ۲۰ تخت است.

آموزش فرزندآوری و مهارت خانواده در مدرسه و دانشگاه آموزش داده شود

کارشناس حوزه خانواده شهرستان گنبدکاووس گفت: اموزش و پرورش و دانشگاه ها ظرفیت خوبی برای اموزش های لازم مهارت زندگی و فرزنداوری در دوران مدرسه و دانشگاه برای دانش اموزان و دانشجویان است.

سکینه جمعه نیا اظهار کرد: تغییر نگرش و تغییر فرهنگ از فرزند کمتر به فرزند بیشتر به یکباره و در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست و باید این فرهنگ و نگرش از دوران کودکی در مدرسه پایه گذاری شود.

اساتید دانشگاه‌ها در آموزش مهارت‌های زندگی به آموزش و پرورش کمک کنند

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس در این جلسه گفت: انجمن اولیا در گدارس ظرفیت خوبی برای آموزش خانواده ها در راستای مهارت های زندگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده و از اساتید دانشگاه تقاضا داریم در راستای این اموزش ها یاریگر ما باشند.

کمال الدین نظرنژاد اظهار کرد: برای محتواسازی کتب درسی در حوزه خانواده جمعیت و فرزنداوری می بایست پیشنهادات را به سازمان پژوهش کتب درسی ارسال کنیم تا در زمان تغییر محتوای کتب درسی با نظریه کارشناسی و مطالعاتی انجام شود.

وی تصریح کرد: روز پنج شنبه ۳۱ شهریورماه روز شکوفه ها بوده و بیش از ۱۰ هزار پیش دبستانی ورود خود را به این مقطع جشن می گیرند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: بیش از ۸۵ هزار دانش آموز در‌مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه روز شنبه دوم مهرماه با بازگشایی مدارس و زنگ ایثار و مقاومت به مناسبت هفته دفاع مقدس حضور پیدا می کنند.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول