اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازگشت نام «آستانه» و تمدید زمان ریاست جمهوری در قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان اصلاحیه‌هایی را در قانون اساسی امضا کرد که دوره ریاست جمهوری را به 7 سال افزایش می‌یابد و نام قدیمی پایتخت این کشور را برمی گرداند.

بازگشت نام «آستانه» و تمدید زمان ریاست جمهوری در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» اصلاحاتی را به امضا رساند که بر اساس آنها دوره ریاست جمهوری به 7 سال افزایش می‌یابد و نام «آستانه» به پایتخت این کشور برمی‌گردد.

این تغییرات از جمله اصلاحات سیاسی و اقتصادی است که رئیس جمهور قزاقستان پس از اعتراضات خشونت آمیز ماه ژانویه و کشته شدن بیش از 200 نفر پیشنهاد کرده بود.

پارلمان قزاقستان به اتفاق آراء روز جمعه از این اصلاحات حمایت کرد و تاکایف یک روز بعد آنها را به امضا رساند.

بر اساس این اصلاحات دوره ریاست جمهوری از 5 سال کنونی به 7 سال افزایش می‌یابد و پایتخت کشور که اکنون نورسلطان نامیده می‌شود، به آستانه تغییر نام خواهد کرد.

آستانه در سال 1997 با ابتکار «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور وقت قزاقستان به پایتخت این کشور تبدیل شد. پیش از آن «آلماتی» پایتخت قزاقستان بود.

پس از کناره گیری وی در سال 2019 میلادی تاکایف پیشنهاد کرد که با نام نظربایف که نفوذ زیادی به عنوان رئیس حزب حاکم و شورای امنیت قزاقستان داشت پایتخت قزاقستان به عنوان «نورسلطان»  نامگذاری شود.

اما تاکایف پس از شورش‌های ژانویه که تا حدی به دلیل نارضایتی از قدرتی که نظربایف در اختیار داشت، سر زده بودند، وی را از آن برخی سمت ها برکنار و اصلاحات گسترده‌ای را اعلام کرد.

پیش از این در ماه جاری تاکایف خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد و اعلام کرد که قصد دارد نام قدیمی پایتخت قزاقستان را بازگرداند.

وی همچنین در مورد مشارکت خود در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری این کشور که قرار است تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود، خبر داد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول