به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، ابراهیم فیاض جامعهشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مهمان برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» بود که از شبکه افق سیما روی آنتن رفت.
او در ابتدای سخنان خود با اشاره به واقعه جهانی اربعین گفت: پدیده اربعین در شرایطی رخ میدهد که به واسطه رسانهها، مردم جهان بسیار به هم نزدیک شدهاند. البته رسانههای مختلف تلاش میکنند که این اتفاق پوشش داده نشود اما اربعین آن قدر بزرگ و جهانی است که نمیتوان نادیدهاش گرفت. امسال جمعیتی 20 میلیونی در کربلا حضور داشت که از این تعداد، 15 میلیون نفر عراقی بودند. به نظر میرسد که روز به روز این جمعیت و این شور روبه افزایش است و افراد جدیدی به این محفل میپیوندند.
وی ادامه داد: عدهای میگویند کربلا یک تراژدی است، اما به نظرم این سخن در توصیف آن کافی نیست، چرا که میبینیم یک خانواده همراه با بچه و کودک وارد میدان شدهاند و در راه خدا مظلومانه شهید میشوند. بنابراین میتوان گفت که امام حسین معنایی جدید در تاریخ ایجاد کرده است و این معنای جدید از همان عصر عاشورا و پس از شهادت امام حسین آغاز میشود. جالب است بدانید که در همان عصر عاشورا، بسیاری از کسانی که برای جنگ آمده بودند، ولوله میکنند و میگویند ما برای چه آمدهایم و صحنه را ترک میکنند. همانها بودند که به خیل توابین پیوستند.
این جامعهشناس با اشاره به دو اتفاق مهم در کربلا گفت: در واقعه کربلا دو استعاره بیش از بقیه به کار برده میشود؛ یکی قتیل العبرات است و دیگری تشنگی. قتیل العبرات که به معنای کشته اشکها است، یعنی امام حسین مظلومانه و تشنهلب شهید شد و نهضت او همچنان ادامه دارد و روز به روز گستردهتر میشود. ویژگی دیگر امام حسین این است که او اقیانوس عواطفها و مهربانیهاست. دشمن به او توهین میکند اما او بازهم مهربانی میکند و کار امامت را انجام میدهد. یاران امام حسین نیز اینچنین رفتار میکنند.
فیاض با تاکید بر این که اربعین رقمزننده صلح جهانی است، گفت: در اربعین مهمترین اتفاقی که رخ میدهد، صلح جهانی است. همیشه این سوال مطرح میشود که چرا امام حسین زن و بچهاش را همراه خود آورد؟ پاسخش این است که امام حسین اصلا برای جنگ نیامده بود، او اگر جنگطلب بود، از همان مدینه شورش میکرد و با قبلیه بنیهاشم وارد میدان میشد. امام حسین بارها اعلام میکند که من برای امر به معروف و نهی از منکر از مدینه خارج میشوم. در جایجای این اتفاق نیز میبینید که امام حسین شروعکننده جنگ نمیشود.
وی تاکید کرد: بنابراین درسی که میگیریم این است که راه امر به معروف و نهی از منکر، جنگ نیست و شاید جنگ در مرحله آخرش قرار دارد. تمدن امام حسین همین است و اگر از صلح جهانی صحبت میکنم به همین دلیل است. تاکید میکنم که فقه امام حسین صلح است.
این جامعهشناس در پایان گفت: اربعین به خودی خود سیر و سلوک است و از عاشورا تا اربعین اینگونه سپری میشود، اما در اربعین فضا متفاوت میشود و شما این تفاوت را میتوانید در راهپیمایی اربعین به ویژه کسانی که از طریق العلماء تردد میکنند، ببینید. انگار نوعی سکوت و تعقل حکمفرما میشود.
پایان پیام/