اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

افزایش 2 برابری بیماری‌های اسکلتی در ایران/نیازمند 40 هزار فیزیوتراپیست هستیم

دبیر علمی کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: شیوع بیماری‌های اسکلتی عضلانی نسبت به قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

افزایش 2 برابری بیماری‌های اسکلتی در ایران/نیازمند 40 هزار فیزیوتراپیست هستیم

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،احمد  مؤذن زاده، رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران بیان داشت: کنگره امسال به صورت حضوری برگزار خواهد شد و پیش بینی می‌شود ۳۰۰۰ فیزیوتراپیست در کنگره حاضر شوند. همچنین، بزرگ‌ترین نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی در حاشیه برگزاری کنگره برپا خواهد شد.

وی با اشاره به شیوع بیماری‌های اسکلتی عضلانی، افزود: جامعه نیازمند استفاده از خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی است.

مؤذن زاده با اشاره به وجود ۸ هزار فیزیوتراپیست در کشور، گفت: حدود ۱۰۰۰ دانشجوی فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی داریم که ارتقا دکترای حرفه‌ای را خواستار هستیم‌.

وی افزود: تعدادی از همکاران ما در کشورهای دیگر در مقطع دکتری حرفه‌ای فارغ التحصیل شده‌اند و در حال حاضر ۲۰۰ فارغ التحصیل فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای داریم که حدود ۸۰ نفر این افراد در داخل کشور فعال هستند و بقیه در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند.

مؤذن زاده گفت: ما معتقدیم خدمات فیزیوتراپی با مقطع کارشناسی جوابگوی نیاز جامعه نیست و باید به دنبال ارتقای رشته فیزیوتراپی در مقطع دکترای حرفه‌ای بود.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت کشور، حداقل ۴۰ هزار فیزیوتراپیست نیاز داریم که در حال حاضر یک پنجم نیاز ما فراهم شده و همین موضوع باعث ورود افراد غیر متخصص به این حرفه شده است.

مؤذن زاده با انتقاد از بیمه‌ها در عدم پرداخت به موقع مطالبات فیزیوتراپیست‌ها، افزود: تأخیر در پرداخت مطالبات به ۷ تا ۸ ماه رسیده که موجب دلسردی فیزیوتراپیست‌ها شده است.

وی گفت: متأسفانه شاهد سیاست یک بام و هوا در برخورد با مؤسسات فیزیوتراپی هستیم و توجه لازم به تسهیل روند فعالیت این مؤسسات نمی‌شود و زنگ خطر تعطیلی این مراکز به صدا در آمده است که در نتیجه آن، مردم از خدمات فیزیوتراپی محروم می‌شوند.

مؤذن زاده ادامه داد: روند رو به رشد افراد فاقد صلاحیت در حرفه فیزیوتراپی، باعث نابسامانی در این حوزه شده است.

وی افزود: در حال حاضر مقطع دکترای حرفه‌ای را در کشور نداریم، به رغم اینکه موافقت اصولی آن به صورت آزمایشی نیز اجرا شده بود.

مؤذن زاده ادامه داد: تعارض منافع باعث توقف دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شده است؛ زیرا فکر می‌کنند سایر درمان‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ در حالی که اصلاً چنین چیزی نیست.

همچنین، محمد اکبری، دبیر علمی کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به شیوع بیماری‌های اسکلتی عضلانی، افزود: نسبت به قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

وی گفت: سیستم اسکلتی عضلانی به مثابه موتور بدن است و باید خوب عمل کند؛ در غیر این صورت، عملکرد سایر دستگاه‌های بدن دچار اختلال خواهد شد.

محمد اکبری، دبیر علمی کنگره افزود: اگر حرفه فیزیوتراپی ارتقا پیدا نکند، در آینده با جامعه‌ای بیمار مواجه خواهیم شد؛ چون از خدمات روزآمد فیزیوتراپی محروم خواهند بود.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته دیده شده که هزینه درمان با وجود فعالیت فیزیوتراپیست‌های حرفه‌ای، کاهش پیدا می‌کند؛ لذا وزارت بهداشت باید به استانداردهای جهانی فکر کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول