اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

میرضیایف: بازسازی افغانستان باید از اولویت‌های کلیدی شانگهای باشد

رئیس جمهور ازبکستان گفت: هماهنگی برای برقراری صلح و بازسازی اجتماعی و اقتصادی افغانستان باید از جمله اولویت‌های کلیدی سازمان همکاری شانگهای باشد.

میرضیایف: بازسازی افغانستان باید از اولویت‌های کلیدی شانگهای باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست شورای روسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» گفت: تشدید هماهنگی در مساعدت برای برقراری صلح و بازسازی اجتماعی و اقتصادی افغانستان باید از جمله اولویت های کلیدی سازمان همکاری شانگهای باشد.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به کمک همسایگان نیاز دارند. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و افغانستان را با مشکلاتش تنها بگذاریم.

میرضیایف ادامه داد: تشدید سیاست تحریم‌ها و انزوای بیشتر مقامات فعلی افغانستان ناگزیر به افزایش افراط‌گرایی در داخل کشور و تبدیل آن به میدانی برای سازمان‌های تروریستی می‌شود. ما از توسعه روابط سازنده با «کابل» برای انجام تعهدات بین‌المللی که قبلاً توسط مقامات موقت افغانستان بر عهده گرفته شده بود، از جمله در زمینه حقوق زنان و کودکان حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین پیشنهاد تاسیس بنیاد ویژه حمایت بشردوستانه افغانستان در شهر مرزی «ترمذ» ازبکستان را ضمن استفاده از زیرساخت هاب حمل و نقل و لجستیک بین المللی ایجاد شده در این شهر ارائه کرد.

وی گفت: مبالغ این بنیاد برای رفع بحران اجتماعی در این کشور، اجرای برنامه های آموزشی برای جوانان و پروژه های زمینه بهداشتی هزینه خواهد شد.

میرضیایف با اشاره به مسائل اقتصادی ادامه داد: در مرحله نخست، باید همکاری های متقابل را در زمینه های اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری گسترش دهیم. این یکی از شروط کلیدی برای تامین ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای و افزایش رفاه مردم کشورهای ما است.

وی همچنین پیشنهاد شکل‌گیری فضای مشترک تعاونی صنعتی فنی بر اساس راه اندازی گفت‌گوی اقتصادی جدید سازمان همکاری شانگهای را ارائه کرد.

میرضیایف افزود: وظیفه اصلی ایجاد امکانات و بهینه‌سازی همه فرصت‌های همکاری‌های تجاری و اقتصادی از طریق رفع موانع تجاری و گمرکی، شکل‌گیری زنجیره‌های تولید و صادرات تضمین شده و باثبات، تشویق برنامه‌های مشترک بومی‌سازی و جایگزینی واردات، حفاظت و پیشبرد سرمایه‌گذاری‌های متقابل پیش از هر چیز زیرساخت های توسعه، صنعت قابلیت رقابت و بخش خدمات است.

رئیس جمهور پیشنهاد برگزاری هفته همکاری تجاری مناطق کشورهای سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان را نیز مطرح کرد.

میرضیایف همچنین برای تعمیق تعاونی صنعتی و تشویق تجارت خواستار ایجاد اتحاد مناطق ویژه اقتصادی کشورهای سازمان همکاری شانگهای شد.

رئیس جمهور گفت: آمادگی داریم نخستین نشست روسای نهادهای مناطق ویژه را در سال آینده در شهر «سمرقند» برگزار کنیم.

میرضیایف با اشاره به امنیت غذایی عنوان کرد: باید اذعان کرد که علیرغم اینکه کشورهای ما تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده عمده فرآورده های کشاورزی و مواد غذایی هستند، ما هنوز نتوانسته ایم همکاری های جدی را در موضوع امنیت غذایی در فضای سازمان همکاری شانگهای برقرار کنیم. پتانسیل کشورهای ما از امکان تامین بازارهای داخلی با غلات، دام و میوه و سبزیجات و همچنین کودهای لازم برخوردار است.

رئیس جمهوردازبکستان یادآوری کرد: علاوه بر این، ما باید در حل و فصل این مشکلات در سطح جهانی سهم خودرا داشته باشیم. همچنین اصول و برخوردهای کلی برای تامین امنیت غذایی تنظیم شود.

وی در این زمینه برگزاری نشست بین المللی با موضوع امنیت غذایی در سال آینده را پیشنهاد کرد.

میرضیایف با اشاره به حمل و نقل و لجستیک نیز گفت: هم اکنون ما نظریه سازمان همکاری شانگهای در تحکیم، به هم پیوستگی و ایجاد کریدورهای حمل و نقل موثررا تصویب می کنیم. همچنین برای اجرای عملی مفاد اصلی این نظریه، پیشنهاد ایجاد یک مرکز بین منطقه ای در به هم پیوستگی در «تاشکند»را با حمایت سازمان ملل می دهیم.

رئیس جمهور ازبکستان قرارداد 3 جانبه ساخت خط ریلی «ازبکستان - قرقیزستان – چین» را که در چارچوب این نشست به امضا رسید، تاریخی خواند و دعوت کرد که از پروژه مهم استراتژیک دیگر در ساخت کریدور ریلی «ترمذ - مزار شریف - کابل – پیشاور» حمایت کنند.

وی پیشنهاد کرد: ما می‌توانیم همه پروژه‌های اولویت داررا در زمینه حمل و نقل و مخابرات در میدان نخستین نشست حمل ‌و نقل سازمان همکاری شانگهای در سال آینده در ازبکستان مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

میرضیایف همچنین با اشاره به روابط فرهنگی نیز گفت: ایجاد قالب‌های تکمیلی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای مانند نشست روسای دانشگاه‌ها، روزهای فرهنگ و گردشگری، مراسم های ورزشی مشترک و یونیورسیادها را ضروری می‌دانم.

رئیس جمهور ازبکستان در پایان برای تشدید همکاری های متقابل در زمینه گردشگری پیشنهاد کرد سال آینده به عنوان سال توسعه گردشگری در فضای سازمان همکاری شانگهای نامگذاری شود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول