اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

روش خبررسانی بی‌بی‌سی از پیاده روی اربعین: «فاجعه» در عراق!

رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی وقتی بخواهد درباره پیاده‌روی اربعین خبر بدهد، یک‌جوری اطلاع‌رسانی می کند که انگار در عراق فاجعه‌ای رخ داده و دارد آمار مصائب را لحظه به لحظه مخابره می‌کند!

روش خبررسانی بی‌بی‌سی از پیاده روی اربعین: «فاجعه» در عراق!

گروه فرهنگ خبرگزاری فارس: در این سال‌ها که مراسم اربعین به «بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان» تبدیل شده خیلی‌ها به دردسر افتاده‌اند عجیب؛ بی‌بی‌سی فارسی هم یکی از آنهاست که به دردسر افتاده‌. معلوم است در دنیای امروزی بسیارند کسانی که چشم دیدن چنین شور و شوقی برای یک مراسم معنوی را ندارند و چشم‌شان تیره و تار می‌شود از نمایش قدرت شیعه در قرن بیست‌و‌یکم. تا جایی هم که بتوانند این مراسم را در رسانه‌ها سانسور و تحریف می‌کنند و وضعیت بی‌بی‌سی فارسی هم این است که رویکردی دارند برای پوشش اخبار اربعین که با واقعیت میدان متفاوت است. بالطبع باید حواسشان خیلی جمع باشد تا به قول معروف سوتی ندهند و آبروریزی نکنند و بالاخره یک جوری خبر بدهند و تحلیل کنند که لااقل خودشان بفهمند چی به چی است و چی دارند می‌گویند.

حالا امان از روزی که یکی حواسش نباشد و میدان را توصیف کند و همکارانش را و رسانه را ضایع کند جلوی دوربین و جلوی چشم بینندگان. این بار گزارشگر زن بی‌بی‌سی فارسی بود که انگار از حضور در میان زائران میلیونی پیاده‌روی اربعین به شور و وجد آمده بود و جلوی دوربین گفت که آنجا واقعا چه خبر است و لابد آن‌موقع باقی همکارانش در این رسانه انگلیسی در استودیو ضبط و استودیو پخش و اتاق خبر و اتاق فرمان و باقی جاها گفتند چی شد؟!

وقتی از بیخ مریخی می‌شوند!

بی‌بی‌سی فارسی مشهور است که مناسبت‌های مذهبی را درست پوشش نمی‌دهد و اخبارش جهت‌دار است و رویکردش چیز دیگری است اصلا! به محرم وعاشورا و اربعین هم که می‌رسد دیگر به سیم آخر می‌زنند و پیاده‌روی اربعین را که دیگر اصلا چشم دیدن عظمتش را ندارند و انگار بسم‌الله است برایشان. رویکردشان هم این است که اگر می‌توانند نبینند و نگویند چه خبر است و کار به جایی می‌رسد که گاهی از بیخ مریخی! می‌شوند و یک‌نمونه بخشی از متن گزارش امسال بی‌بی‌سی فارسی درباره اربعین است که این‌گونه است: «این حجم مسافر، به‌دلیل مراسمی مذهبی است که در چند سال اخیر بنیان‌گذاشته شده [!] و در تبلیغات رسمی جمهوری اسلامی، راهپیمایی اربعین توصیف می‌شود. در این مراسم که سابقه تاریخی ندارد [به‌ اشتباه چنین ذکر شده و راهپیمایی اربعین  در میان شیعیان سابقه‌ای طولانی دارد] برخی برای حضور در مراسم اربعین که چهل روز بعد از روز عاشورا برگزار می‌شود به سوی مقبره امام حسین[ع] (سومین امام شیعیان) حرکت می‌کنند. آرامگاه امام سوم شیعیان و همچنین آرامگاه برادرش عباس[ع] در شهر کربلا قرار دارد».

وقتی خبر می‌دهند

حالا اگر بخواهند درباره پیاده‌روی اربعین خبر بدهند چطور خبر می‌دهند؟ یک‌جوری که انگار در عراق فاجعه‌ای رخ داده و اخبار و آمار مصائب را لحظه به لحظه باید مخابره کرد؛ اصلا به‌کلی بیگانه‌اند با عظمت آن بزرگ‌ترین و عاشقانه‌ترین مهمانی تاریخ بشر. هر جا که خبر بدهند چه برنامه تلویزیونی یا رادیویی باشد و چه در فضای مجازی، تیترهایشان و سرخط‌هایشان از این نوع است و اصلا دقیقا همین‌هاست امسال:

ـ وضعیت زائران اربعین در عراق؛ ۹ نفر کشته و هزاران نفر گرمازده شده‌اند
ـ چهار زائر ایرانی در حادثه واژگون‌شدن خودرو در عراق کشته شدند
ـ هرج و مرج در راهپیمایی اربعین؛ مرزهای ایران و عراق بسته شدند
ـ ترافیک در محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی درگیر اربعین
ـ یازده کشته در انفجار اتوبوس در یک پمپ بنزین در عراق؛ چند زائر ایرانی در میان مصدومان هستند
ـ کشته‌شدن یک نفر و مصدومیت ده‌ها نفر در تصادفات زائران اربعین
ـ زائران اربعین؛ جمعیت در مرز مانده‌اند، نه می‌توانند به عراق بروند و نه برگردند

القصه، اربعین امسال که پس از محدودیت‌های کرونایی پرشورتر از گذشته بود وقتی مرزها بسته شد و زائران در مرز معطل ماندند گل از گل بی‌بی‌سی فارسی شکفت و افتادند به گزارش‌گرفتن و تحلیل‌کردن و ناله‌کردن‌هایی از این نوع: «با وجود تبلیغات گسترده حکومتی برای راهپیمایی اربعین زائران از سوء‌ مدیریت و کمبود امکانات شکایت دارند» و «زائران در روزهای اخیر از محدودیت در رسیدگی به وضعیت خود و نبود امکانات در مسیر راه خشمگین بودند» و «هزاران نفر در گرمای طاقت‌فرسا گرسنه، تشنه، گرمازده و بیمار به حال خود رها شدند» و «بسیاری از زائران این‌روزها در عراق و در مرزهای ایران شاهد تصویر دیگری هستند».

ولی بعد خبرنگاری که فرستاده بودند تا از این مشکلات گزارش میدانی بگیرد، وضعیت میدان را توصیف کرد و چنین گفت و همکارانش را در بی‌بی‌سی فارسی شگفت‌زده کرد: «امسال واقعا جمعیت بیشتر است... خیلی بیشتر از آن چیزی که هم طرف عراقی و هم طرف ایرانی انتظار داشتند از ایران به اینجا سفر کردند. من یادم می‌آید که در سال ۲۰۱۸ هم من اینجا برای پوشش اربعین آمده بودم و این خیابان اصلی نجف را که بزرگراه است نصف کرده بودند و نصفش برای اتومبیل‌ها بود و نصفش برای پیاده‌روی ولی الان مسئولان استانداری به ما گفتند که با این جمعیتی که اینجا آمده از ایران اصلا [حرکت اتومبیل‌ها]امکان‌پذیر نیست...

خیلی جاها، همه‌جای مسیر غذای مجانی و آب مجانی وجود دارد اما چیزی که ظاهرا محاسبه نشده بود این میزان زیاد زائران بود که باعث کمبود آب شدید شده، هم در مرز هم در نجف. من امروز که به نجف رسیدم در فرودگاه نجف شاهد این بودم که از ایران بطری آب به اینجا فرستادند چون دولت عراق درخواست کمک کرده از دولت ایران. از نظر غذا و اینها می‌توانم بگویم که همه‌جا در سراسر راه شما می‌توانید غذا و چادرهایی برای خوابیدن پیدا کنید.

من با زائران ایرانی هم اینجا صحبت کردم و بیشترشان از کمبود آب می‌گفتند اما از این می‌گفتند که بدون هیچ مشکلی مرز را رد کردند».

گزارش «نفیسه کوهنورد» خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی از پیاده‌روی اربعین را در این ویدئو ببینید:

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول