اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

برپایی موزه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در صورت حمایت مسؤولان

مدیر مجموعه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان گفت: با توجه به سابقه کاشان در عرصه سینما و نمایش فیلم در ایران امکان برپایی موزه وسایل و ادوات عکاسی و نمایش فیلم در صورت حمایت مسئولان وجود دارد.

برپایی موزه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در صورت حمایت مسؤولان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، امیر مقامی، مدیر مجموعه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان شامگاه دوشنبه در حاشیه مراسم اولین سالانه روز ملی سینما در کاشان، از انتشار برخی از اسناد مرتبط با تاریخ سینما و نمایش فیلم در منطقه کاشان برای اولین بار خبر داد و اظهار داشت: اولین سالانه روز ملی سینما در کاشان با عنوان «سینماتوگراف» با نمایش ۸۰ سند مرتبط با تاریخ سینما و نمایش فیلم در شهرهای اطراف و روستاهای منطقه کاشان در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی با اشاره به اکران فیلم‌های سینمایی به سبک قدیم با دستگاه آپارات، افزود: با همکاری مرکز فیلم‌خانه ملی ایران وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش‌هایی از فیلم‌های سینمایی «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «موشک کاغذی» به کارگردانی فرهاد مهران‌فر برای نمایش به علاقمندان این هنر، به سبک قدیم با دستگاه آپارات ۳۵ میلی‌متر در این رخداد هنری پخش شد.

کاشان پیشگام عرصه سینما و نمایش فیلم در ایران

مقامی در ادامه به سابقه نمایش فیلم در منطقه کاشان اشاره کرد و افزود: بر اساس اسناد و پژوهش‌های صورت گرفته مشخص شده است از دهه ۱۳۲۰ در برخی از نقاط کاشان مانند سرای غفارپور در بازار ‌و‌ کاروانسرای رباطی در مدت کوتاهی برای مردم به صورت سیار فیلم نمایش داده‌ شده، اما از سال ۱۳۴۵ با تأسیس اداره فرهنگ و هنر کاشان نمایش فیلم به صورت سینما سیار و با دستگاه آپارات بصورت مستمر انجام گرفته است.

مدیر مجموعه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان، عدم دسترسی عموم مردم به تلویزیون را عامل مؤثر در رونق نمایش سیار فیلم در منطقه کاشان عنوان و تصریح کرد: بدلیل عدم دسترسی عموم مردم به تلویزیون، اداره فرهنگ و هنر کاشان با استفاده از ظرفیت سینما سیار در میادین شهر، مدارس، روستاها و برخی از شهرهای اطراف مانند اراک، قم، نطنز، اردستان، نایین، خمین و... ‌فیلم‌هایی با موضوعات آموزشی، فرهنگی و‌ خبری نمایش می‌دادند.

وی با بیان اینکه شهرستان کاشان یکی از شهرهای برخوردار در داشتن سالن‌های سینما در ایران شناخته می‌شود، افزود: سه سینما «ایران نو»، «شهر نقره‌ای» و «بیتا» از اواسط دهه ۱۳۴۰ در این شهر برای مردم فیلم نمایش داده‌اند که هم اکنون تنها سینمای «بیتا» با تغییر نام و تبدیل به مجتمع سینمایی با سه سالن نمایش، میزبان علاقمندان به هنر هفتم است.

موزه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان، نیازمند حمایت مسؤولان است

مقامی در پایان خاطرنشان کرد: وسایل و ادوات عکاسی و نمایش فیلم در کاشان همراه با عکس‌ها، فیلم‌ها و اسناد مرتبط از دوران قاجار تا دوران معاصر را جمع آوری شده و در صورت حمایت این آثار در قالب موزه تاریخ فرهنگ عکاسی و فیلم کاشان در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس این رویداد هنری در روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸ در نگارخانه سهراب سپهری، سرای عامری‌ها این شهرستان برگزار و میزبان علاقه‌مندان هنر هفتم است.

انتهای پیام/ 3649/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول