اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار مقامات تاجیک و روس در مسکو/ روابط تجاری و اقتصادی محور رایزنی

در دیدار هیأت تاجیکستان با مقامات ارشد روسیه، گسترش روابط تجاری و اقتصادی، سرمایه گذاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدار مقامات تاجیک و روس در مسکو/ روابط تجاری و اقتصادی محور رایزنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، هیأتی متشکل از مقامات ارشد تاجیکستان به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی از مسکو بازدید کرد.

در جریان این سفر، هیأت تاجیکی متشکل از «ذوقی ذوقی زاده» وزیر توسعه اقتصاد و تجارت، «شیرعلی کبیر» وزیر صنعت و فناوری‌های نوین، «سعدی قادر زاده» رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی، «جمشید جمعه خان زاده»، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و ریاست شرکت «تالکو» با «دنیس مانتوراف» معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت و «ماکسیم ریشیتنیک اف» وزیر توسعه اقتصاد روسیه دیدار و گفت و گو کردند.

وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان هدف از این سفر را اجرای دستورهای سران دو کشور در جهت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، آمادگی به اجلاس کمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاجیکستان و روسیه و پیگیری روند اجرای پروتکل جلسه قبلی این کمیسیون در شهر مسکو، عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، در دیدار با وزیر صنعت و تجارت روسیه  ضمن خرسندی از همکاری‌های راهبردی دوجانبه، خاطرنشان شد که روسیه در چند سال گذشته در رتبه نخست تجارت خارجی تاجیکستان قرار داشته است.

در 7 ماه سال جاری تجارت خارجی تاجیکستان و روسیه 908.3 میلیون دلار را تشکیل داده که نسبت به زمان مشابه سال 2021 میلادی به مبلغ 268 میلیون دلار یا 42 درصد افزایش یافته است.

این هم در حالی است که در سال گذشته میلادی مبادله تجاری بین روسیه و تاجیکستان 1.4 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2020 میلادی به مبلغ 380 میلیون دلار یا 40 درصد بیشتر بوده است.

طرف تاجیک طی این دیدار از معاون نخست وزیر و زیر صنعت و تجارت روسیه دعوت کرد تا در جذب روسای شرکت‌های برجسته صنعتی و سرمایه گذاران روسیه برای مشارکت در همایش سرمایه گذاری دو کشور که روزهای 14-15 سپتامبر در شهر دوشنبه برگزار می‌شود، مساعدت کند.

در دیدار هیات تاجیکستان با «ماکسیم ریشیتنیک اف» وزیر توسعه اقتصاد روسیه در مورد موضوعات مربوط به گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی، تاسیس کارخانه‌های مشترک صنعتی، جذب سرمایه، آمادگی به اجلاس آتی کمیسیون بین دولتی و پیاده سازی بندهای پروتکل آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

هیات تاجیکستان در چارچوب سفر خود به مسکو همچنین با تعدادی از روسای کارخانه‌ها و سرمایه گذاران روسیه دیدار و از آنها برای ایجاد کارخانه‌های مشترک صنعتی در خاک تاجیکستان و مشارکت در همایش آتی سرمایه گذاری دو کشور دعوت کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول