اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در استان قزوین

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: در راستای حمایت از مصرف کنندگان و مطابق دستورات ابلاغی سازمان حمایت، اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور آغاز شده است.

اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عزیز الله افضلی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: قطعات یدکی از ابتدای سال جاری به دلیل افزایش دستمزد و قیمت مواد اولیه و خدمات حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد.

وی افزود: در چند ماه گذشته این بازار به ثبات نسبی رسیده و حتی بررسی ها نشان می دهد که در تعدادی از از لوازم به دلیل بالا رفتن میزان عرضه رکود ایجاد شده است.

افضلی خاطرنشان کرد: رصد قیمت ها به صورت روزانه و هفتگی از سطح بازار توسط بازرسین سازمان در حال انجام و با متخلفین برخورد لازم صورت گرفته است، ضمن آنکه موضوع شناسه دار کردن ۵۵ قلم قطعات خودرو در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته و در حال حاضر به کلیه واحدهای صنفی استان تا پانزدهم مهرماه فرصت داده شده تا جهت شناسه دار کردن کالاهای موجود در واحد صنفی خود اقدام کنند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اضافه کرد: این فرایند در راستای مبارزه با قاچاق کالا و افزایش کیفیت قطعات خودرو موجود در بازار است چرا که یکی از معضلات بسیار مهم در قطعات خودرو پایین بودن کیفیت قطعات و بعضاً تقلبی بودن آنهاست.

افضلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت محصولات روغن موتور داده شد.

وی ادامه داد: دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن هزینه‌های تولید شامل قیمت لوبکات، نرخ ارز و به تبع آن مواد افزودنی و مواد اولیه وارداتی، مواد بسته‌بندی و سایر هزینه‌ها عنوان شده که میزان درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت به جهت خروج از زیان‌دهی عددی بیشتر از این بوده که سازمان حمایت تنها با ۲۵ درصد آن موافقت کرده است.

وی یادآور شد: توزیع روغن موتور توسط ۴ پالایشگاه بزرگ کشور و از طریق عاملین مجاز صورت می گیرد، علیرغم بهبود نسبی در توزیع محصولات توسط برخی از پالایشگاه‌ها، در ماه اخیر کمبود فروش به شکل سبدی وجود داشته که این موضوع موجبات نارضایتی نمایندگی‌های خرده فروش و به تبع آن متقاضیان را ایجاد کرد و گزارشات واصله از سامانه‌های وزارتی همچون ۱۲۴ نیز موید این ادعاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اعلام کرد: سازمان صمت ضمن بررسی و رصد بازار استان و انعکاس مشکلات، طی سه مکاتبه با امضای استاندار و رئیس سازمان و معاونت امور بازرگانی به وزارتخانه‌های مربوطه بازرسی‌های نوبه ای از بازار و برخورد با متخلفین را به صورت مرتب و جدی مورد پیگیری قرار داده است ضمناً طی یک هفته گذشته نیز قیمت روغن موتور تا حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.

افضلی ادامه داد: در حوزه نوسانات قیمت در بازار لوازم خانگی در ابتدای سال جاری و بعد از افزایش سطح دستمزدها بسیاری از واحدهای تولیدکننده داخلی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود از ۱۵ تا ۲۵ درصد کردند و چند ماهی است به دلیل بالا بودن قیمت و کاهش تقاضا و بالاخص در فصل تابستان این بازار دچار رکود شده و حتی برخی از محصولات کاهش تقاضای ۹۰ درصدی را تجربه می‌کند.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی می بایست به جهت جذب مشتری اقدام به فروش اقساطی به توزیع کنندگان و ارائه طرح هایی چون فروش اقساطی از طریق انعقاد قرارداد با بانک ها بپردازند تا بدین وسیله برای محصولات خود مشتری جذب کنند.

این مقام مسئول اعلام کرد: از سال گذشته موضوع ممنوعیت واردات و حمایت از تولیدات داخلی بیش ازپیش در دستور کار قرار گرفت اما به نظر می‌رسد مصرف کننده از این موضوع به توفیق چندانی نرسیده و صرفا به افزایش بی‌رویه قیمت محصولات داخلی و ضعف در کیفیت به دلیل انحصار در این بازار منجر شده است.

وی اضافه کرد: افزایش قاچاق کالا در بازار به دلیل عدم فرهنگ‌سازی استفاده از تولیدات داخلی و پایین بودن کیفیت برخی از محصولات نیز در این حوزه چشمگیر است که شناسه دار کردن کالاها و استفاده از کد رهگیری در هنگام فروش کالا در مبارزه با این موضوع موثر و قابل استناد است.

افضلی توضیح داد: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در بازار لوازم تحریر قیمت کاغذ طی ماه گذشته ۴۶ درصد و قیمت دفتر حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: بعضی از تولیدکنندگان دفاتر هنگام پیش فروش کالا به تعهدات خود عمل نکرده‌ و هنوز کالای مورد نیاز را در اختیار فروشندگان لوازم تحریری قرار نداده اند، در خصوص سایر اقلام نیز وضعیت قیمت ها و موجودی بازار با در نظر گرفتن این موضوع که به دلیل افزایش تقاضا افزایش قیمت چند درصد را در پی داشته، کمبودی مشاهده نمی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در پایان اعلام کرد: در راستای حمایت از مصرف کنندگان و مطابق دستورات ابلاغی سازمان حمایت طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور در دستور کار قرار گرفته و در تمام شهرستان‌های استان واحدهای خرده‌فروشی لوازم تحریر در صورت احراز تخلف به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول