اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

حواشی تغییر سرود جنسیت‌زده ملی بریتانیا/دیروز «خدا نگهدار ملکه» امروز «خدا نگهدار شاه»!+آهنگ

با مرگ ملکه و سلطنت وراثتی جدید چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، سرود ملی بلافاصله از «خدا نگه‌دار ملکه باد» به «خدا نگه دار شاه باد» تغییر می‌کند. سرودی که نام ملی را یدک می‌‎کشد از منظر وراثت و جنسیت‌زدگی زیر سوال است.

حواشی تغییر سرود جنسیت‌زده ملی بریتانیا/دیروز «خدا نگهدار ملکه» امروز «خدا نگهدار شاه»!+آهنگ

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: با مرگ ملکه و سلطنت وراثتی جدید چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، سرود ملی بلافاصله از «خدا نگه‌دار ملکه باد» به «خدا نگه دار شاه باد» تغییر می‌کند. سرودی که نام ملی را یدک می‌‎کشد به شدت از منظر وراثت و جنسیت‌زدگی زیر سوال است.

طی روزهای اخیر و با مرگ ملکه بریتانیا علاوه بر تمام انتقاداتی که از سراسر دنیا متوجه حکومتی پادشاهی، استعمارگر و موروثی شده است، بحث عاجل تغییر سرود ملی نیز دنیای مجازی و واقعی را درنوردیده است. از این منظر نیز حاکمیت سلطنتی بریتانیا آماج انتقادات شده است چراکه نسل امروز دیگر برنمی‌تابد که سرودی با عنوان ملی که بویی از ملی بودن نبرده و سراسر به ذکر سلامتی ملکه می‌پردازد حالا تنها با تغییر نام ملکه به پادشاه مذکر، همان سیاق قرن‌های گذشته را بپیماید.

مادامیکه حاکمیت بریتانیا از طریق رسانه‌هایش هر روز و هر سال در تمام امور جاری ممالک دنیا دخالت کرده و شیوه قوانین و حاکمیت دیگر ممالک را زیر سوال برده و بخصوص با برخی کشورها به صورت مستیم به جنگ رسانه‌ای می‌پردازند، حالا شیوه قرون وسطایی حاکمیت بریتانیا تا سرود ملی‌اش نقل تمام محافل دنیا شده است. 

جاییکه تنها ۲۲ کشور در طول تاریخ هرگز مورد تهاجم و استعمار انگلیس قرار نگرفته‌اند، می‌توان به ماهیت واقعی و همیشگی بریتانیا پی برد. امپراتوری انگلیس یکی از طولانی‌ترین امپراتوری‌ها در جهان است که استعمارات زیادی داشته است.


تنها ۲۲ کشور در طول تاریخ هرگز مورد تهاجم و استعمار انگلیس قرار نگرفته‌اند

و حالا مرگ الیزابت دوم ملکه بریتانیا و دوره طولانی سلطنت ۷۰ ساله او از ۱۹۵۲ تا ۲۰۲۲ میلادی که حدود نیمی از آن در دوره مبارزات ملل تحت استعمار بریتانیا برای رهایی از سلطه لندن سپری شد یادآور میراث استعماری بریتانیا در جهان است که چند صد سال به طول انجامید.

و اما سرود ملی بریتانیا! این سرود آخرین بار در سال ۱۹۵۲ تغییر کرده بود و با مرگ جورج ششم، پادشاه وقت بریتانیا و آغاز سلطنت الیزابت دوم به «ملکه» تبدیل شد.

با توجه به اینکه پادشاه و ولیعهد یک مرد هستند احتمالا برای سال‌ها عبارت «خدا نگهدار پادشاه باد» در این سرود باقی خواهد ماند.
سرود امروزی به نظر به قرن هیجدهم باز می‌گردد.

God save our gracious Queen
Long live our noble Queen
God save the Queen
Send her victorious
Happy and glorious
Long to reign over us
God save the Queen
خدا ملکه مهربان ما را حفظ کند
زنده باد ملکه بزرگوار ما
خدا ملکه را حفظ کند
او را پیروز بفرست
شاد و با شکوه
سلطنت او بر ما مستدام باد
خدا ملکه را حفظ کند!!!

خدا نگهدار پادشاه باد (God Save the King)، یا خدا نگهدار ملکه باد (God Save the Queen) وابسته به عنوان نیروی حاکم، یک سرود ملی است که در بریتانیا و بیشتر مناطق قلمرو مشترک‌المنافع استفاده می‌شود. کشورهای دیگر قلمرو بریتانیا نیز از آن به عنوان سرود سلطنتی استفاده می‌کنند.

این سرود با نام اصلی «خدا نگهدار پادشاه باد» بر اساس ترانه‌ای میهن‌پرستانه است که برای اولین بار در لندن در سال ۱۷۴۵ به صورت عمومی اجرا و به عنوان سرود ملی کشور تحت سلطنت جورج دوم در قرن هجدهم پذیرفته شد.

نسخه «خدا نگهدار پادشاه باد» تا سال ۱۹۵۲ که جورج ششم، پدر الیزابت دوم، درگذشت و او ملکه شد، خوانده می‌شد.

سِیر استعمارگری بریتانیا در قرن شانزدهم با گسترش نیروی دریایی این کشور آغاز شد و به تدریج به سراسر جهان از آسیا تا اقیانوسیه ، آفریقا و قاره آمریکا توسعه پیدا کرد. به نحوی که در آستانه جنگ جهانی دوم امپراتوری بریتانیا به حداکثر گسترش خود رسیده بود.اساسا امپراتوری بریتانیا به مجموعه قلمروها، مستعمرات، متعلقات و مناطق تحت حکومت پادشاهی متحد بریتانیای کبیر که بنیان آن از قرن شانزدهم آغاز شد و تا پایان قرن بیستم ادامه داشت، گفته می‌شود.

هنوز هم تلاش‌های ضد استعماری علیه  بریتانیا در مناطق تحت سلطه آن در جریان است. سیاستمداران و کنشگران مستعمره‌های پیشین بریتانیا در منطقه کارائیب در پی درگذشت ملکه الیزابت دوم و آغاز دوره پادشاهی چارلز سوم، بار دیگر بر درخواست‌های خود برای خروج از سلطه خاندان سلطنتی بریتانیا و دریافت غرامت بردگی از لندن تاکید کرده‌اند. جامائیکا، آنتیگوآ و باربودا در منطقه کارائیب که پس از بیرون آمدن از زیر سلطه استعماری مستقیم بریتانیا، همچنان در چارچوب به اصطلاح کشورهای مشترک‌المنافع قرار گرفته‌اند، خواستار بیرون آمدن از این ساختار در قرن ۲۱ هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول