اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ورزش طلایی برای رهایی از پوکی استخوان

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت:برای جلوگیری از چاقی و پوکی استخوان، افراد جامعه باید از کودکی تا میانسالی و دوران سالمندی فعالیت و ورزش‌هایی همچون ورزش‌های هوازی، پیاده روی منظم و تمرینات تنفسی را انجام دهند.

ورزش طلایی برای رهایی از پوکی استخوان

احمد موذن زاده، رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس بیان داشت: هدف اصلی درمان‌های فیزیوتراپی این است که بیماران بتوانند تحرک مناسب و کافی را از نظر فیزیکی داشته و فعالیت‌های روزمره، شغلی، حرفه‌ای و اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند. 

وی ادامه داد:سی و سومین کنگره فیزیوتراپی ایران با محوریت انجمن فیزیوتراپی ایران و همکاری دانشکده‌های علوم توانبخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، سازمان نظام پزشکی و کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ مهرماه  با شعار " زندگی  پویا، نیازمند خدمات روزآمد فیزیوتراپی "در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.  

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با اشاره به مزایای فیزیو تراپی در درمان بیماران اسکلتی،اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف انجمن فیزیوتراپی ایران به روزرسانی درمان مشکلات حرکتی و بیماری‌های سیستم‌های اسکلتی عضلانی و بازگشت توانمندی‌های از دست رفته حرکتی بوده که نیازمند آموزش مداوم و مستمر همکاران فیزیوتراپیست است.

موذن زاده افزود: ما قصد داریم در کنگره امسال آخرین یافته‌ها و دستاوردهای علمی رشته فیزیوتراپی را به همکاران فیزیوتراپیست ارائه دهیم و بتوانیم با بررسی آخرین تحقیقات بالینی اطلاعات لازم رو به همکاران منتقل کنیم.

 وی گفت:جامعه ۸ هزار نفری فیزیوتراپیست‌های ایران می‌توانند مهمترین نقش را در مورد پیشگیری، درمان و بازتوانی بیماری‌های حرکتی ایفا کرده و خدمات پیشگیرانه فیزیوتراپی را برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اسکلتی عضلانی به بیماران ارائه کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در پاسخ به این پرسش که «تاثیر خدمات فیزیوتراپی بر سلامت و درمان افرادی که به فیزیوتراپیست‌ها مراجعه می‌کنند، چیست؟»،ابراز کرد:‌فیزیوتراپی اولین و بهترین پاسخ نسبت به بروز مشکلات حرکتی است؛ چه در مورد ضایعات بافت نرم و چه در مورد مشکلات سیستم‌های اسکلتی عضلانی، ساییدگی مفاصل، مشکلات دیسکی و آسیب‌های ورزشکاران.

موذن زاده متذکر شد:‌همچنین فیزیوتراپی می‌تواند بهترین نقش را در درمان بیماری‌هایی چون سکته مغزی، ضایعات نخاعی، شکستگی‌ها و مشکلات بافت نرم داشته باشد. 

وی تصریح کرد: در این کنگره میزگردهای مختلف و چندرشته‌ای علمی، بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی و متجاوز از ۱۳۰ مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در پاسخ به این پرسش که «شایع‌ترین مشکلاتی که مردم در حوزه فیزیوتراپی با آن درگیر هستند چه مواردی است؟» ،بیان کرد: امروزه جمعیت سالمند کشور رو به رشد فزاینده است و سالمندان با مشکلاتی همچون کاهش توان عضلانی، نقصان فعالیت‌های حرکتی، پوکی استخوان، ساییدگی مفاصل، شکستگی و ناتوانی فرد در انجام امور فردی، حرفه‌ای و اجتماعی خود مواجه بوده و فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در هر سه بعد پیشگیری، درمان و بازتوانی به بیماران سالمند کمک کنند تا فرد به صورت پویا و فعال زندگی خود را ادامه دهد.

موذن زاده درباره «احتیاج افراد جوانتر جامعه به فیزیوتراپی»گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات اصلی جامعه ما در حال حاضر افزایش مشکلات سیستم‌های اسکلتی عضلانی در کودکان، نوجوانان و جوانان است.

وی بیان داشت: متاسفانه در بحران پاندمی کرونا به دلیل کاهش تحرک کودکان و نوجوانان و مشکلاتی همچون چاقی، رژیم غذایی نامناسب و کاهش قدرت عضلات و فقر حرکتی، بیماری‌های اسکلتی عضلانی افزایش پیدا کرده است.

این فیزیوتراپیست ابراز کرد:این موضوع به نوعی سن بروز مشکلات اسکلتی عضلانی در جمعیت نوجوان و جوان را کاهش داده است و این مسئله یک آژیر خطر برای آینده بوده؛ یعنی فردی که از الان در سن کودکی و نوجوانی فعالیت فیزیکی کمی دارد به تدریج  در ادامه زندگی دچار مشکلات سیستمی همچون فشارخون، دیابت ،پوکی استخوانی و ساییدگی مفاصل نیز می‌شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اظهار کرد: به همین علت لازم است که آموزش‌های لازم و پیشگیرانه توسط فیزیوتراپیستها به کودکان نوجوانان و جوانان داده شود.

موذن زاده با اشاره به توصیه‌هایی برای پیشگیری از مشکلات فیزیوتراپی در سالمندان، افزود:سالمندان باید روزانه ۴۵ دقیقه با کفش طبی و سرعت مناسب پیاده روی کنند.

وی اضافه کرد: آنها همچنین باید فعالیت و ورزش‌های تقویتی، ایزومتریک، هوازی و کششی و ورزش‌های تنفسی که توسط فیزیوتراپیست‌ها آموزش داده می‌شود را نیز انجام دهند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران همچنین توصیه کرد: برای جلوگیری از چاقی و پوکی استخوان، افراد جامعه باید از کودکی تا میانسالی و دوران سالمندی فعالیت و ورزش‌هایی همچون ورزش‌های هوازی، پیاده روی منظم و تمرینات تنفسی را انجام دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول