اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نشست «سمرقند» و فرصت‌های پیشِ روی شانگهای

نشست «سمرقند» سازمان همکاری شانگهای یک فرصت منحصر به‌ فرد برای بررسی مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی است.

نشست «سمرقند» و فرصت‌های پیشِ روی شانگهای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، وزارت امور خارجه ازبکستان با انتشار مقاله‌ای در مورد نشست آتی سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد: نشست «سمرقند» سازمان همکاری شانگهای یک فرصت منحصربه‌فرد برای بررسی مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی است.

در این نشست رؤسای جمهور کشورهای عضو سازمان برای نخستین بار طی 3 سال گذشته به صورت حضوری گردهم می‌آیند.

با توجه به تغییرات جدی در سیاست و اقتصاد جهانی، اهمیت نشست «سمرقند» بیش از پیش افزایش می‌یابد زیرا در این نشست باید تصمیمات و توافقات کلیدی اتخاذ شود که آینده توسعه سازمان را تعیین کند.

سازمان همکاری شانگهای - این یک بلوک نیست؛ بلکه سازمانی است که ایده‌های همکاری چند جانبه را ترویج می‌کند. این اصول به وضوح در منشور آن بیان شده است و کل تاریخ سازمان رعایت دقیق این قوانین را ثابت می‌کند.

این نشست با حضور 15 رئیس جمهور کشور و روسای 10 سازمان بین المللی همکار با سازمان همکاری شانگهای برگزار می‌شود. بنابراین، با توجه به جایگاه و سازماندهی آن، این نشست یک نشانه بارز از نفوذ روزافزون ازبکستان و اعتبار رئیس جمهور آن به عنوان یک سیاستمدار بین المللی است.

گفتنی است، ازبکستان طی یک سال اخیر رئیس سازمان همکاری شانگهای است. سیاست خارجی مستقل و همه جانبه «شوکت میرضیایف» باعث شده است که منافع کشورهای «بزرگ»، «متوسط» و «کوچک» را در فضای سازمان همکاری شانگهای متعادل شود.

به گفته تحلیلگران، این امر به «تاشکند» یک مزیت مهم، اعتماد توسط همه کشورهای سازمان همکاری شانگهای که امکان پیشبرد ابتکارات مهم منطقه‌ای و جهانی را می‌دهد.

ازبکستان به کشورهای سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد تجدید نظر در ارزش‌های همکاری های چند جانبه را در دوره تحولات ژئوپلیتیک و اقتصادی در سطح جهانی ارائه می‌دهد. بنابراین، انتظار می‌رود «شوکت میرضیایف» در نشست سازمان همکاری شانگهای در «سمرقند» ابتکارات و پیشنهادات مهمی را مبنی بر ‌روزرسانی دستور کار و بازسازی فعالیت‌ این سازمان مطرح کند.

امروز علاقه به پتانسیل سازمان همکاری شانگهای در سطح بین المللی نیز در حال افزایش است. اعتقاد بر این است که هسته اصلی سازمان، کشورهای آسیای مرکزی هستند. در واقع، سازمان همکاری شانگهای برای توسعه قالب جدید همکاری‌ها در این منطقه ایجاد شده است. سهم سازنده آن برای ثبات، امنیت و برقراری همکاری‌های چندجانبه در آسیای مرکزی یک واقعیت غیرقابل انکار است.

امروز سازمان همکاری شانگهای وارد یک مرحله جدی تحولات می‌شود، تعداد اعضای آن افزایش می‌یابد. برنامه ریزی شده در چارچوب نشست قریب الوقوع در شهر «سمرقند» یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران امضا شود که راه را برای عضویت کامل این کشور در سازمان همکاری شانگهای می‌گشاید.

همچنین انتظار می‌رود یادداشت اعطای مقام شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای به مصر، عربستان سعودی و قطر نیز امضا شود. همچنین درخواست‌های بحرین و مالدیو برای دریافت مقام شریک گفت‌وگو تصویب شود.

با این وجود، به عقیده کارشناسان، آسیای مرکزی باید همچنان هسته اصلی سازمان همکاری شانگهای باقی بماند. چون این منطقه مرکزی فضای در حال توسعه آن است. به همین دلیل تقویت فرآیندهای مثبت و غیرقابل برگشت در آسیای مرکزی به نفع سازمان همکاری شانگهای است. این ضمانت موفقیت کلی سازمان است.

برنامه ریزی شده در چارچوب این نشست چندین اسناد مهم امضا شود. در حال حاضر 30 سند هماهنگ شده مبنی بر تقویت همکاری‌های چند جانبه سازمان همکاری شانگهای تهیه شده است.

سند نهایی اصلی این نشست بیانیه سمرقند خواهد بود که برخوردهای مشترک کشورهای سازمان همکاری شانگهای در حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی را با تعیین اولویت‌های توسعه سازمان منعکس خواهد کرد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال 2021 میلادی مراحل و فرایندهای ارائه مقام شریک گفت وگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول